מניית דלק צנחה, אך היו"ר מצהיר: עובדים כרגיל
מניית קבוצת דלק של יצחק תשובה ירדה שלשום ב-19% ואתמול ב-29%. אבל יו"ר הקבוצה, גבי לסט, מבטיח בראיון ל-ynet: "החברה ממשיכה בכל פעילויותיה ואף פרוייקט שלה אינו נמצא בסכנה. נעמוד בכל התחייבויותנו, כולל פירעון האג"ח"
"אנחנו ממשיכים בכל הפרוייקטים שהתחלנו. קבוצת דלק היא קבוצה חזקה, פעילה, שעומדת על רגליה בכל תחומי הפעילות ועושה את כל הדברים שעשתה עד כה - בישראל, בארצות הברית, באירופה ובכל העולם". כך אמר אמש (ה') ל-ynet גבי לסט, יו"ר חברת ההשקעות דלק שבשליטת איש העסקים יצחק תשובה, לאחר יום מסחר דרמטי בבורסה בתל-אביב שבו נפלה מניית החברה ב-29%.
- משבר כלכלי: סיקור מיוחד ב-ynet
- גל פיטורים במשק: סיקור מיוחד ב-ynet
"פרסמנו תוצאות עסקיות של חברות הבת שלנו, דלק USA ודלק רכב, והן מדברות בעד עצמן: אם מסכמים את הרבעון הראשון, השני והשלישי של השנה - הקבוצה שלנו מעולם לא הייתה רווחית יותר", אומר לסט. "רק היום חתמנו על הסכם להקמת תחנות כוח פרטית במפעל נילית במגדל העמק, בהשקעה של 60 מיליון דולר. אני לא יודע למה הפרסומים עוסקים בכלכלה הוירטואלית ולא בפעילות בשטח, בעשייה. אבל אנחנו עסוקים בעשייה ונמשיך להיות עסוקים בכך, ורק בכך".
מה יהיה עם החברות הללו ברבעון הרביעי?
"אנחנו חברה שנסחרת בבורסה וכשיהיה מה לדווח, נדווח. אכן, יש משבר בנדל"ן בחו"ל, והוא גורם לנו להרוויח פחות ממה שהיינו מרוויחים אם לא היה משבר נדל"ן. לא צריך להיות פרופסור לכלכלה בשביל להבין את זה. אכן, גם ענף הרכב נפגע מהמצב הכלכלי. האוצר, אגב, עשה טעות, לדעתי, כשיצר תחושה שמחירי הרכב עומדים לרדת בינואר. אבל לא מדובר בסיכון, אלא במצב נתון שיאלץ אותנו להרוויח קצת פחות".
מדוע, אם כך, המניה שלכם ירדה ביום אחד ב-29%?
"אז נכון. יש מצב שוקי נתון. המניה שלנו, כמו של הרבה חברות אחרות, שווה היום הרבה פחות ממה שהיה קודם. אבל אין לכך שום השלכה על הפעילות הריאלית של החברה, על מה שהיא עושה באמת. אני אומר לך באחריות - אף פרוייקט מכל מאות הפרוייקטים שהחברה מעורבת בהם אינו נמצא בסכנה או בסימן שאלה".
התחושה היא שיש משבר אמון בינכם לבין המשקיעים. האם רוכשי האג"ח יקבלו את מלוא כספם בחזרה?
"חברת דלק מעולם לא הטעתה אף אחד ומעולם לא הייתה במצב של אי-עמידה בהתחייבויותיה, אפילו לא בשקל אחד. אנחנו עומדים ונעמוד בכל מועדי הפירעון, נקודה. אנחנו נעמוד בכל ההתחייבויות שלנו עד השקל האחרון. האם המשקיעים לא יפסידו? האם המשקיעים יקבלו את כל השקעותיהם בעלות שבה רכשו אותו? אני לא יכול להבטיח הבטחה כזאת, כי יש שוק, והשוק נמצא בירידה, ואני לא יודע אם על כל שקל שהשקעת תקבל שקל בחזרה. גם אני, כאדם פרטי, מושקע בהשקעות שונות, וגם אני מפסיד כסף. כולנו באותה סירה.
"הצענו למשקיעים הצעה מסויימת, שיכלה, לדעתי, רק לעזור להם. הציבור לא אהב את ההצעה, אז משכנו אותה. יכול להיות שאלה שתקעו לנו סכינים בגב גרמו למשקיעים להפסיד יותר, אבל זה מה יש".
בכיר בשוק ההון: לסט אינו משקר, אבל הוא טועה
כיצד מתייחסים המשקיעים המוסדיים בשוק ההון להצהרה של לסט? בכיר בשוק ההון אמר ל-ynet: "לסט אינו משקר כשהוא אומר שהוא מתכוון לעמוד בהתחייבויות שלו. הוא מדבר מעומק לבו. השאלה היא - אם הוא באמת יכול לעשות זאת. דלק עשתה טעות כשלא מימשה נכסים רבים יותר בחו"ל בזמן, לפני שהמשבר העמיק. יש מחקרים שמראים שהנדל"ן המסחרי בארה"ב איבד מערכו, ריאלית, 70%. תשובה מושקע בנדל"ן הזה עד מעל לאוזניו. ייתכן שהם בונים על מיחזור של חובותיהם. אבל במצב שבו נמצאת המערכת הבנקאית - ספק אם מישהו ייתן לו אשראי".
המסחר בבורסה לניירות ערך בתל-אביב נסגר אתמול (ה') בירידות שערים חדות מאוד, זה היום השני ברציפות. מדד ת"א 25 ירד ב-4.55% לרמה של 686.92 נקודות. מדד ת"א 100 ירד ב-5.61% לרמה של 595.17 נקודות. מדד התל-טק 15 צנח ב-8.25% לרמה של 128.98 נקודות. ואילו מדד הנדל"ן רשם את אחת הירידות החדות בתולדותיו 17.7%, ונסגר ברמה של 135.34 נקודות.
את הירידות החדות בת"א 25 הובילו אפריקה ישראל וקבוצת דלק. מניית קבוצת דלק שהתרסקה אתמול בלמעלה מ-19%, איבדה 29% נוספים. מניית אפריקה ישראל צנחה היום ב-30%.
קבוצת דלק וקבוצת אפריקה ישראל הן שתים מקבוצות ההשקעה החזקות במשק הישראלי. דלק היא בעלת השליטה ביבואנית המכוניות דלק רכב, ברשת תחנות הדלק "דלק", ביבואנית הגז הטבעי ים תטיס, בחברת הביטוח הפניקס, בעסקי נדל"ן, ועוד ועוד. החברה גם מושקעת בפרוייקטים רבים של תשתיות, כולל מפעלי התפלה, תחנות כוח פרטיות, ועוד ועוד. אפריקה ישראל היא אחת מחברות הנדל"ן הגדולות בישראל, המחזיקה בשליטתה בתי מלון, קניונים, את חברת הנדל"ן למגורים דניה סיבוס וכן אחזקות חלקיות בדור אלון וברשת הרבוע הכחול. החברה מעורבת בפרוייקטים של תשתית הקשורים לעתידה של החברה הישראלית, כולל כביש שש ופרוייקט הרכבת הקלה.
בנוסף לעסקים בישראל, שהם רווחיים, מנהלות שתי החברות בחו"ל עסקי נדל"ן ותשתיות חובקי עולם, בהיקף שעולה בהרבה על פעילותה בישראל. לאחרונה סובלות מניות שתי החברות וחברות הבנות שלהם מירידה חדה בערכה, על רקע מצבו הקשה של שוק הנדל"ן העולמי והחשש בשוק שהמצב יגרום להן להפסדים בעתיד ואף לקריסתן.
האג"ח הפך לזבל
חוסר האמון של המשקיעים בשתי הקבוצות, כמו בקבוצות השקעה גדולות נוספות במשק, יוצר בעיה קשה נוספת במשק שזכתה לכינוי: "בעיית אג"ח הטייקונים": איגרות החוב הקונצרניות שהנפיקו אותן חברות בבורסה כדי לגייס הון נסחרות כיום בתשואות "זבל" - תשואות גבוהות במיוחד שנובעות מאבדן אמון של המשקיעים ביכולת החברות להחזיר את הכסף. תשואת הזבל מורידה בתלילות את שווי האג"ח. בשוק ההון מתקיימים לחצים על משרד האוצר להתערב ולרכוש את אג"ח הזבל, אך באוצר מתעקשים: מדינת ישראל לא תסבסד לבעלי ההון כשלונות עסקיים.
לאחרונה הציעה דלק למשקיעים לבחון החלפה של אג"ח שאין כנגדן ביטחונות (ושיש חשש שלא יחזרו אם החברה תקרוס), באג"ח חדשות המגובות בשיעבוד על נכסים מניבים של החברה בישראל בשווי כולל של 300 מיליון שקל. ההצעה עוררה זעם רב בשוק ההון, כיוון שמשמעותה עלולה הייתה להיות שהמשקיעים יצטרכו לוותר על חלק מהכסף שהחברה חייבת להם. בעקבות הסערה הציבורית, מיהרה דלק לגנוז את ההצעה כבר למחרת פרסומה.
אתמול פורסם ב"כלכליסט" כי מניותיו של בעל השליטה באפריקה ישראל, לב לבייב, משועבדות כולן, בעיקר לבנקים. לבייב, כמו מנהלי החברה שבשליטתו, לא נענו להזמנת ynet להתראיין גם הם לכתבה זאת ולהסביר לציבור את מצב החברה.