שתף קטע נבחר
 

יוצאים מהארון, חותמים על "קידושין על תנאי"

מהו פיתרון המנע לעגינות? שורת רבנים התכנסה במכון ון-ליר לדיון בסוגייה הקשה והפתעה: יש הסבורים שצריך לקפוץ למים הקרים ולעשות "קידושין על תנאי" לפני הנישואים

מספר גדל והולך של אנשים מאסו ברעיון שכל מי שמבקש להתגרש נתון לחסדיהם של בתי הדין הרבניים ולבעלים סחטנים, ויש כבר שהתחילו להפנים שהסכמי קדם-נישואין עם התחייבות למזונות מוגדלים אינם התשובה לבעיה. הם דורשים שינוי ממשי בטקס הקידושין, או ויתור על עצם אלמנט הקניין בקידושין.

 

כך עולה מיום עיון שהתקיים אמש במכון ון ליר בי-ם. הערב נערך ע"י "מרכז צדק לנשים" בשיתוף עם ון ליר, ועסק במציאת פתרונות מניעתיים לעגינות הכוללים 'תנאי בקידושין'. הדוברים בפאנל היו הרב מתתיהו ברויד, דיין בבית הדין האורתודוקסי בארה"ב, הרב בניהו ברונר, המכהן כראש מיזם הנישואין בצהר, הרב יואל בן נון וכותבת המאמר הזה. הפאנל נוהל על ידי עורכת הדין סוזן ווייס.


 

הרב ברויד הביע דאגה גדולה ממספר רב של נשים בארה"ב שמתחתנות בנישואין אורתודוקסיים, מתגרשות בגירושין אזרחיים בלבד, נישאות לאחר ויולדות ילדים יפים, נחמדים וחכמים, אבל - ממזרים. לדעתו המצב הזה מצריך פתרון של הסכם קדם נישואין אשר מאגד בתוכו 'תנאי בקידושין' והסכמה להפקעה וכן 'מינוי שליח לגט' כבר משעת הקידושין. הסכם כזה יביא לביטול רטרואקטיבי של הקידושין במידה והצדדים חיים בנפרד למעלה משנה. כמעט (עם הדגשה על המילה כמעט) כל שאר הדוברים בפאנל הסכימו כי המצב הוא כה קשה בבית הדין שמוכרחים למצוא פתרונות רדיקליים שיקלו על גירושין במצבי מצוקה. מאחר שחלק מן הדוברים בערב ביקשו שלא לפרסם את דבריהם אומר רק כי 'יצאו לאוויר העולם' ארבעה הסכמים שונים, שכולם בנויים על יסוד הרעיון של תנאי זה או אחר בקידושין או בגט.

 

עושים שינוי

מספר אנשים 'יצאו מן הארון' בהמשך הערב. בחורה אחת בקהל גילתה שהיא ובן זוגה חתמו על נוסח של 'קידושין על תנאי' לפני נישואיהם. הטקס היה רגיל והקהל לא הרגיש בשום שינוי. (אכן, הטקס היה רגיל לגמרי. אני הייתי שם וראיתי שאף אחד לא מודע לכך שהיה שם משהו שונה)

 

זוג נוסף 'יצא מן הארון' וסיפר שהבת שלהם עשתה 'קידושין על תנאי', על פי הנוסח של החת"ם סופר, וקיבל את ברכתם של מספר רבנים חשובים בישראל. זאת, מאחר שהבעל היה עדיין חייל קרבי בצבא ואחיו היה צעיר לימים. ההורים המסורים דאגו שאם חלילה יקרה משהו לחתן הצעיר והכלה תזדקק לחליצה – היא תיאלץ לחכות מספר רב של שנים עד שיגדל האח הצעיר. על כך הגיב הרב ברויד וספר שבארה"ב אין זה נדיר בכלל שעושים 'קידושין על תנאי' במקרים בו צופים קשיי חליצה מחולץ פוטנציאלי.

 

יש מי שגילו עניין להחתים את ילדיהם או אפילו לחתום בעצמם על אחד מן ההסכמים הללו. חלק מן ההסכמים עדיין ב'חיתוליהם', ומנסחיהם מקווים לקבל את ברכתם של רבנים ופוסקים חשובים. יש מי שסבורים שצריך לקפוץ למים, גם אם הם קצת קרים מדי.

 

הרב יואל בן-נון הכריז כי הוא משוכנע "שאם ישבו שלושה תלמידי חכמים במשך שלושה ימים הם בוודאי יוכלו להגיע להסכמה על נוסח מתאים". מועמדים מתאימים יתקבלו בברכה.

 

רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית, העובדת ב"מרכז צדק לנשים", טל': 02-5664390

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גבי מנשה
הרב יואל בן-נון. אפשר להגיע לפתרון
צילום: גבי מנשה
מומלצים