שתף קטע נבחר

מכוניות חדשות לא יוזלו בינואר

למרות המיתון והקיפאון בשוק הרכב המקומי - משרד האוצר לא יוזיל את קבוצות שווי השימוש ברכב צמוד בתחילת ינואר, וכתוצאה מכך לא יוזלו מחירי המכוניות החדשות

עכשיו זה סופי: מחירי המחירון של המכוניות החדשות לא ירדו בתחילת שנת 2009. ל-ynet נודע כי מחירי המכוניות החדשות לא ירדו בתחילת חודש ינואר הקרוב. זאת בניגוד להערכות מוקדמות של האוצר, לפיהן יוזלו מחירי המכוניות בשיעור ממוצע של כ-5%. הוזלת המחירים הייתה צפויה בעקבות עדכון קבוצות "שווי שימוש" - שבע קבוצות מחיר, המשמשות לקביעת המס שמשלמים עובדים המקבלים מכונית ממקום העבודה. 

 

החלטה סופית על עדכון המחירים תתקבל אמנם רק בסוף החודש, אך באוצר מציינים כי הסבירות להפחתת המחירים היא אפסית. יש לציין כי לאור ההערכות המוקדמות של האוצר, שפורסמו בספטמבר, נכנס שוק הרכב בישראל לקיפאון עמוק: מספר העסקאות שבוצעו בחודשיים האחרונים היה נמוך משמעותית בהשוואה לחודשים קודמים ולשנים קודמות.

 

ראוי להוסיף כי למרות שמחירי המחירון אינם צפויים לרדת, סביר להניח כי חלק גדול מיבואני הרכב ימשיכו להציע הנחות משמעותיות ותנאי רכישה משופרים. זאת, בניסיון להתמודד עם הקיפאון בשוק הרכב - ועם החרפת המשבר הכלכלי.


מחירי המכוניות החדשות לא ירדו בינואר כפי שתוכנן (צילום: עידו ארז)

 

 

כאמור, הוזלת המחירים שתוכננה לינואר היא חלק מעדכון שנתי שעורכת רשות המסים בקבוצות מחיר, הקובעות את גובה המס שמשלמים עובדים המקבלים מכונית ממקום העבודה. למרות שקבוצות אלה אמורות לקבוע רק את מחירי המכוניות המיועדות לציי רכב, בפועל נקבעים לפיהן מחירי מרבית המכוניות הנמכרות בישראל. הסיבה לקשר בין מחירי הגרסאות השונות, היא העובדה שחלק מהיבואנים משתמשים בדגמים המיועדים ללקוחות פרטיים, כדי לסבסד את ההנחות המשמעותיות הניתנות לציי הרכב הגדולים ולחברות הליסינג.

 

עדכון המחירים משוקלל על-פי חישוב של כמה משתנים: שינויים בשערי החליפין העיקריים המשמשים לייבוא - דולר, ין ויורו - וירידת מס הקנייה המתוכננת ל-1 בינואר 2009 (מ-78% ל-75%). שערי החליפין הקובעים לצורך העדכון הם הממוצע של עשרת ימי המסחר האחרונים בחודש דצמבר בכל שנה.

 

על-פי הערכות מוקדמות של משרד האוצר, שפורסמו ב-10 בספטמבר, מחירי המכוניות אמורים היו לרדת בינואר 2009 בשיעור ממוצע של 5%. כך למשל, מחירי מכוניות משפחתיות קטנות, כמו מאזדה 3 או יונדאי i30, היו צפויים לרדת מ-111 אלף שקל ל-105 אלף שקל - הוזלה של כ-6,000 שקל. אלא שמאז פורסמו הערכות משרד האוצר, חל פיחות משמעותי בשער השקל - במיוחד מול הדולר והין היפאני: השקל חלש כיום מאשר בחודש ספטמבר, והוא חלש אף יותר משהיה בזמן העדכון הקודם, ינואר 2008. לכן, במשרד האוצר החליטו כי אפסו הסיכויים לירידת מחירים בינואר הקרוב.

 

בשוק הרכב רווחו לאחרונה הערכות כי האוצר לא יוכל לעדכן את קבוצות המחיר באופן שיביא לירידת מחירים. עם זאת, עד היום לא היה לכך אישור רשמי. השאלה הגדולה היא מה תהיה השפעת ביטול ההוזלה: יש בשוק הרכב מי שמעריכים כי רק בינואר "ישתחרר" שוק הרכב מהקיפאון אליו נקלע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה
צילום: חיים זיו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים