שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    הטיפ היומי: כמה לקטוז מכילים מוצרי החלב?

    רבים סובלים מכאבי בטן שמקורם ברגישות לסוכר המצוי בחלב. הכירו את מוצרי החלב לפי כמות הלקטוז שבהם

    לקטוז הוא הסוכר המצוי בחלב ובמוצריו. רבים באוכלוסייה סובלים מרגישות בדרגות שונות ללקטוז, המתבטאת בתופעות קלות כמו גזים, יציאות מרובות ורכות ואי נוחות בבטן ועד תופעות חריפות יותר כמו שלשולים תכופים וכאבי בטן עזים. התופעה מכונה "אי סבילות ללקטוז" או "רגישות ללקטוז", והיא מאובחנת בבדיקה רפואית מיוחדת. מקור התופעה גנטי, וסיבתה מחסור חלקי או מלא באנזים לקטאז, המפרק את הלקטוז, שמצוי במעי הדק.

     

    מרבית האנשים הסובלים מרגישות ללקטוז מסוגלים לצרוך כמות לקטוז של 6־12 גרם ליום, בתנאי שאכילת מוצרי החלב מתרחשת עם ארוחה או עם מזון נוסף. אם אובחנתם כרגישים ללקטוז, נסו להתחיל בשישה גרם לקטוז ליום, ואם הכל בסדר עלו בהדרגה עד 12 גרם ליום, תוספת של גרם אחד בכל שלושה ימים. בכל מקרה, מומלץ תמיד להתייעץ עם דיאטן מוסמך.


    ככל שהמוצר קשה, כך קטנה כמות הלקטוז שבו (צילום: יסמין ואריה)

     

    באופן עקרוני, ככל שמוצר החלב מוצק יותר, יש בו פחות לקטוז. מוצרים המכילים חיידקי מעי כמו יוגורט, גבינת יוגה, איירן וקפיר נוחים יותר לעיכול גם אם הם מכילים כמות גדולה של לקטוז. גבינות קשות מסוג ברי וקממבר ומוצרי חלב מכבשים ועזים מכילים פחות לקטוז.

     

    כמות הלקטוז ל־100 גרם מוצר ולפי מנה

    גלידה חלבית: 21 גרם לקטוז (מתוך 100 גרם מוצר). מנה של 3 כדורים: 29 גרם לקטוז.

     

    משקה אקטימל בטעם טבעי, שטראוס: 15.1 גרם לקטוז. בקבוק (100 מ"ל): 15.1 גרם לקטוז.

     

    חלב מועשר בסידן 1% שומן, יוטבתה: 6.3. כוס (250 מ"ל): 15.7 גרם.

     

    יוגורט דנונה ביו טבעי 3% שומן, שטראוס: 5.3. גביע (200 מ"ל): 10.6 גרם.

     

    שמנת חמוצה, 9%, תנובה: 4.8. גביע (200 מ"ל): 9.6 גרם.

     

    גבינה לבנה סקי 1/2% שומן, שטראוס: 4.8. 2 כפות: 2.4 גרם.

     

    יוגורט דנונה ביו טבעי 0% שומן, שטראוס: 4.8. גביע (200 מ"ל): 9.6 גרם.

     

    חלב מועשר בסידן 3% שומן, תנובה: 4.6. כוס (250 מ"ל): 11.5 גרם.

     

    יוגורט יופלה טבעי 3% שומן, תנובה: 4. גביע (200 מ"ל): 8 גרם.

     

    גיל 3% שומן, תנובה: 3.5. גביע (200 מ"ל): 7 גרם.

     

    אשל 4.5% שומן, תנובה: 3.5. גביע (200 מ"ל): 7 גרם.

     

    גבינה מלוחה, פיראוס 16% שומן, תנובה: 3.4. 100 גרם: 3.4 גרם.

     

    גבינת עזים 5% שומן, משק צוריאל: 2.8. 2 כפות: 1.4 גרם.

     

    גבינת קוטג 5% שומן, שטראוס: 2.4. 2 כפות: 1.2 גרם.

     

    גבינה בולגרית מעודנת 5% שומן, משק צוריאל: 1.2. פרוסה (50 גרם): 0.6 גרם.

     

    חלב 3% שומן, דל לקטוז, תנובה: 0.9. כוס (250 מ”ל): 2.2 גרם.

     

    חמאה: 0.5. 1 כפית: 0 גרם.

     

    גבינה צהובה עמק לייט 9% שומן, תנובה: 0.2. 2 פרוסות 0.1 גרם.

     

    • הכותבת היא דיאטנית קלינית R.D. M.Sc.


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    כמות לקטוז גבוהה. גלידה
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים