שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    תולדות האיפור

    מה היה צבע האיפור הטרנדי בבבל העתיקה? כיצד צבעו נשות רומא את גבותיהן? מסע בזמן אל סודות תעשיית היופי הקדומה

    נכתב בסיוע אלגרה סבריאנו, רשות העתיקות

     

    הרדיפה אחר הבל היופי ושקר החן אינה תוצר של זמננו. מהנחושת והעפרה, הכחל והפוך, ששימשו את המצרים הקדמונים וייצרו את הקוסמטיקה הראשונה בעולם ועד לתעשייה המדעית והמתקדמת של ימינו, האיפור מלווה את חיי המין האנושי כבר אלפי שנים. כלי איפור רבים, המתגלים בחפירות ארכיאולוגיות, מאפשרים לנו להכיר פן נוסף בתרבות החומרית של העבר: הפן היפה של תרבות הטיפוח והיופי בעולם העתיק.

     

    ראשיתו של מנהג האיפור במאגיה ובפולחן: הקדמונים נהגו למרוח את פסלי האלים במשחות ולאפר את פניהם כדי "להעניק להם חיים". עם הזמן התפשט המנהג לחיי הפרט לשם מטרות אסתטיות ובריאותיות כאחד, והיה מקובל הן על נשים, הן על גברים. קברים מצריים עתיקים חשפו בפנינו את צפונות הטיפוח המצרי הקדום בכלי איפור, חומרי איפור ותיאורים כתובים על מנהגי הטיפוח הרווחים שנמצאו. כך למשל, המצרים והבבלים, נהגו לצבוע את הפנים באדום כהה על ידי אוכרה אדומה שעורבבה בשמן צמחי או בשומן בעלי-חיים. השומרים לעומתם, נהגו להשתמש באוכרה צהובה.


    מראה עתיקה (צילום באדיבות רשות העתיקות)

     

    מגוון התכשירים הקוסמטיים כלל אבקות, משחות, בשמים ושמנים מבושמים ללחות. המשחות, שנועדו לרכך את הפנים, להגן עליהם, ולשמור על רעננות העור, הוכנו משמנים צמחיים ולעיתים נוסף להם דונג או שרף ריחני. בשל מחירם הגבוה הן שווקו בכמויות קטנות, בכלים קטנים בעלי צורות שונות. לאיפור העיניים למשל, מעבר לתפקידו הדתי-מאגי, היו גם מטרות רפואיות: חומרי האיפור הרחיקו זבובונים אשר גרמו לדלקות עיניים והגנו על עפעפיים מפני התייבשות ומפני אור המדבר. צבעים אלה הופקו לרוב ממינרלים ולאחר הכתישה הם עורבבו במים, כשלעיתים נוסף להם שרף. את התערובת שמרו בצדפים.

     

    במשך הזמן החלו ביצור כלים מיוחדים קטנים (כלי כחל) העשויים מחומרים שונים, כגון זכוכית, בהט, אבן, חרס, ואף עצמות. ממצרים מוכרים גם כלים העשויים מפאינס (חרס מזוגג). יחד עם הכלי נמצא "מקלון" (מקל כחל) עשוי שנהב, עצם, ברונזה או זכוכית. המקלון היה מעובה בקצהו האחד למשיחה סביב העיניים וקצהו השני היה דמוי כפית או מרית לערבוב החומר והוצאתו מן הכלי. את המקל טבלו במים או שמן מבושם ולאחר מכן בתוך האבקה וכך צבעו את העיניים.


    מקל לכחל (צילום באדיבות רשות העתיקות)

     

    מרכיב נוסף שנמצא בערכת האיפור העתיקה הוא לוחיות אבן במגוון צורות גיאומטריות, חלקן אף מעוטרות בדגמים צמחיים או בדגמים של בעלי-חיים. לוחיות אלה שימשו ככל הנראה לשחיקת חומרי איפור ולכתישתם לאבקה ומכאן שמן - "לוחיות שחיקה". בין כלי התמרוקים ששימשו לאיפור העיניים והפנים יש לכלול את קעריות האבן שהיו נפוצות בתקופה זו באזור הלבנט. לקעריות שקע במרכז, והן מלוטשות ומעוטרות בחריתה בדגמים גיאומטריים.


    אישה צובעת את שפתיה, ציור על פפירוס, מצרים, הממלכה החדשה (צילום: באדיבות רשות העתיקות) 

     

    על מנהגי האיפור בימי הבית הראשון ידוע אך מעט. במקרא נזכר השימוש באיפור בנימה של גנאי. ירמיהו, ברצותו לדמות את ירושלים לזונה המבקשת להתייפות, מדבר על איפור עיניים ומשתמש בביטוי "...כִּי-תִקְרְעִי בַפּוּךְ עֵינַיִךְ--לַשָּׁוְא, תִּתְיַפִּי" (ירימיהו ד:30), אך דווקא איוב, לעומתו, קורא לבתו השלישית "קֶרֶן הַפּוּך" (איוב, פרק מב,פסוק י"ד), על שום יופיה הרב. נראה שטיפוח ואיפור היו נפוצים, למרות מורת רוחו של ירמיהו, ואכן ממצאים רבים שנחשפו בחפירות מצביעים על כך שמנהג איפור פנים היה מקובל בתקופה.

     

    ביוון ורומא טיפוח הפנים היה מקובל ביותר. נשים היו מורחות את פניהן במשחות והיו צובעות אותם בצבעים עזים. את השפתיים והלחיים נהגו לצבוע באדום שמקורו בתמצית צמחים ובאצות, ואת העיניים והגבות צבעו בצבע שחור על ידי אנטימון או פיח. ממצאים ארכיאולוגיים חשפו קופסות עם מכסים (פיקסיס) בהן נמצא סומק וחומרי איפור שונים, קופסות שטוחות ועגולות מברונזה או שיש, וציורים שונים על כלי חרס מיוון העתיקה מתארים את השימוש בתמרוקים.  


    כלי לתמרוקים (צילום באדיבות רשות העתיקות)

     

    ממצאים מתקופת בית שני מצביעים על מנהגי איפור וטיפוח שהיו נפוצים בארץ-ישראל. כלי-הכחל האופייני לתקופה היה שפופרת זכוכית צרה וארוכה, ואף נמצאו כלים שהורכבו ממספר שפופרות. בנוסף לשפופרות הזכוכית, השתמשו בקופסות גליליות העשויות חרס, עצם וזכוכית, עם מכסים. מקלות הכחל עצמם עשויים היו לרוב מברונזה וחלקם מעוטרים בחריתות שונות.

     

    ממצאים מרתקים אלה מן העבר מראים לנו, שהלכות עולם, כולל עולם האיפור שהפך היום לתעשיית קוסמטיקה רווחית ביותר, אינם משתנים, וכמו פעם, יש המתנגדים לאיפור ויש הטוענים בעדו, ו"מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שיעשה ואין כל חדש תחת השמש". (קהלת א:9).

     


    אנציקלופדיה ynet מכילה מגוון עצום של ערכים וחיונית לתהליכי למידה והעשרה כמקור מידע מוביל, אמין ובטוח. ערכי האנציקלופדיה נכתבים ונערכים על-ידי צוות עורכים מקצועי, ומשולבים בהם סרטונים, מצגות ועוד.

      

                           לרכישת מינוי לאנציקלופדיה ynet


     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    בקבוקוני כחל
    באדיבות רשות העתיקות
    כפיות תמרוקים
    באדיבות רשות העתיקות
    כלי לכחל
    באדיבות רשות העתיקות
    בקבוקון זכוכית
    באדיבות רשות העתיקות
    בקבוקונים עתיקים
    באדיבות רשות העתיקות
    מומלצים