שתף קטע נבחר

רוכשים ביטוח תיקונים? תחשבו פעמיים

קריסתה הכואבת של תדיראן אמפא הותירה הרבה בלבול בקרב לקוחותיה. כעת מתחיל הערפל להתפזר מעט. מדריך מקוצר לצרכנים, וגם הערת אזהרה

"ברשותי ביטוח של חברת אמפא מזגנים", כתב ל-ynet גולש באמצעות האימייל האדום בתחילת השבוע. "נכון להיום, אין לי למי לפנות לשם קבלת שירות להזמנת טכנאי לתיקון תקלה במזגן אצלי בבית, אך למרות זאת עדיין יורדים לי תשלומים דרך כרטיס הוויזה בגין הביטוח שעשיתי דרך אמפא. שאלתי היא: אם חברת אמפא כבר לא קיימת, אז מי נכון לעכשיו ממשיכים עדיין לגבות ממני את התשלומים דרך הוויזה?"

 

כמו הגולש הזה ישנם עוד רבים אחרים. ולא זו בלבד, אלא כפי שנראה מיד, נפגעי תדיראן-אמפא מתפצלים לכמה קבוצות, שלכל אחת מהן נמצא פתרון אחר.

 

תחילה תזכורת: בשבוע שעבר החליט בית המשפט המחוזי בתל-אביב כי חברת רממ, שקריסטל שותפה בה, תרכוש את רוב פעילותה של תדיראן אמפא - חוץ מחטיבת המזגנים. עוד לפני החלטת בית-המשפט פתחה קריסטל מוקד שירות חלופי זמני, שבו ניתן שירות ללקוחות תדיראן אמפא, ובימים אלו ננקטים בחברת רממ הצעדים לקראת ייצוב מערך השירות.

 

את השירות יקבלו מרממ מי שהיו לקוחות תדיראן אמפא - כאמור, חוץ מרוכשי המזגנים - על פי החלוקה באה:

 

  • אותם צרכנים שהמכשירים שברשותם הם בשנת האחריות הראשונה - או שעם הרכישה קיבלו אחריות לשנים נוספות ("אחריות מורחבת") - יקבלו שירות ללא צורך לשלם דבר.

 

  • צרכנים שברשותם תעודת שירות אחרי תקופת האחריות ("ביטוח תיקונים") - שרכשו בשעתם מקריסטל, ולא מתדיראן אמפא - יקבלו שירות על פי האמור בתעודה שבידם בלא תשלום נוסף.

 

  • צרכנים שברשותם תעודת שירות אחרי תקופת האחריות ("ביטוח תיקונים") -  על פי הסכם הרכישה זכאית רממלגבות עד 120 שקל לביקור.

 

  • אשר ללקוחות שרכשו מזגנים, הם יצטרכו להמתין להחלטת בית-המשפט בעניין זה. כמה רוכשים התעניינו ברכישת חלק זה מפעילותה של תדיראן אמפא, אך העניין עדיין לא הוכרע בבית-המשפט. זו הקבוצה שמצבהּ הוא המעורפל ביותר, וזה מחזיר אותנו לגולש שבסיפורו פתחנו. השאלה החשובה מבחינתו היתה: מה לעשות עם המשך ניכוי התשלומים באמצעות כרטיס האשראי שלו?

 

פנו לחברות האשראי (וקוו לטוב...)

במצב הזה אין לחוק - אפילו לא על פי התיקון החדש בו שנכנס לתוקף מוקדם יותר החודש - תשובה מוחלטת. בין השאר, על פי נוסח הסעיף, על חברת האשראי להפסיק לנכות תשלומים מכרטיסו של צרכן אם קרו שני דברים: הסַפָּק חדל לסַפֵּק את השירות, והלקוח ביטל את העסקה עם הספק.

 

אלא שבמקרה שלפנינו, הספק המקורי אמנם חדל לספק את השירות, אך מסתמן כי מישהו אחר ייכנס לנעליו וימשיך לתת את השירות. אשר לביטול העסקה על ידי הצרכן, כיום הכתובת להודעות מעין אלו היא המפרקת הזמנית שמינה בית-המשפט לעסקי תדיראן אמפא, וספק אם מישהו מהצרכנים ידע כי זו הכתובת או פנה אליה.

 

לכן, על פי לשונו היבשה של החוק, לכאורה לא התקיימו התנאים הנחוצים לשם עצירת התשלומים. ואולם מנגד, חברות האשראי אינן יכולות להתעלם מן המצב שנוצר וידוע לכל כיוון שהפרשה זכתה לסיקור נרחב בכל אמצעי התקשורת. ולא זו בלבד, הרי מהרגע שנסגרו שערי תדיראן אמפא חדל כל קשר בין החברה הקורסת לבין חברות האשראי. כך שהמצב ברור גם להן.

 

לאור זאת נראה, כי נכון לרגע זה - וכאמור מדובר רק בלקוחות חטיבת המזגנים, וזאת עד שיתבהר המצב - כדאי לפנות לחברות האשראי ולבקש להקפיא לעת עתה את התשלומים.

 

ממילא, וגם זה על פי החוק, מהרגע שיתברר לחברות האשראי כי חודשה פעילות החברה, ולו באמצעות מי שירכוש את פעילות חטיבת המזגנים, הן יוכלו לחזור ולחייב את כרטיסי האשראי של הצרכנים. כרגע רק ניתן לקוות שמי שירכוש את חטיבת המזגנים יכבד את התשלומים שכבר שילמו הצרכנים, כך שהם לא יינזקו במובן זה.

 

אם פרשת קריסת קלאב מרקט נכנסה לתולדות הצרכנות בישראל כיום שבו התברר שרכישת תווי קנייה עלולה להיות עסקה מסוכנת, נראה שקריסת תדיראן אמפא תהיה תאומתה בתחום רכישת ביטוח תיקונים למכשירי חשמל. הדברים אמורים הן בביטוח הנרכש מהיבואן עצמו, הן בכזה הנרכש מחברה חיצונית.

 

שכן במצב של פשיטת רגל או פירוק חברה, למעשה נסגרות הדלתות בפני ציבור הצרכנים. הם נהפכים להיות נושים של החברה הקורסת כמו כל שאר הספקים והמלווים, בהבדל אחד - להם אין שום בטוחות, ולרוב הם יהיו האחרונים בתור לקבל את חלקם, אם בכלל. כי הרי בקופתו של עסק בסוף דרכו לרוב אין די מזומנים לכסות את כל חובותיו.

 

מכאן עולה שכדאי לשקול היטב רכישתו של ביטוח תיקונים מעין זה. יותר מכך, ישנם בעלי מקצוע בתחום זה הגורסים, שזה כלל אינו משתלם מבחינה כלכלית. ואם כבר רוכשים ביטוח תיקונים, הרי שלמרות ההנחות המובטחות לרוכשי תקופות ביטוח ארוכות, כדאי לרכוש ביטוח לשנה בכל פעם. כך אפשר להקטין את הסכום העומד בסכנה.

 

זו הזדמנות להעיר גם דבר נוסף. כיום מחייב החוק את היבואן לתת אחריות לתיקונים במשך שנה לאחר רכישת המכשיר, ובעבור רוב מכשירי החשמל הגדולים עליו להחזיק חלקי חילוף במשך 7 שנים לאחר רכישתם. אך היבואן אינו חייב לתת שירות לצרכנים אחרי השנה הראשונה. לכל היותר הוא יתפקד כמחסן חלפים לפי האמור בחוק.

 

נכון שרוב היבואנים אינם מתנערים מלקוחותיהם, וכחלק משימורם מקיימים מערכי שירות גם במסגרת ביטוח תיקונים, או בתשלום מלא למי שמעוניין. אך ייתכן שהגיע הזמן לבחון אם לא נחוץ שינוי גם בכך, ולעגן בחוק תקופה ארוכה יותר שבה יחולו על היבואנים חובות אלו כלפי לקוחותיהם. 

 

הכותבת היא עורכת-דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הלקוחות נותרו עם שאלות רבות
מומלצים