שתף קטע נבחר

זירת הקניות

אובמה משנה כיוון: מדינות ארה"ב יפחיתו זיהום

בניגוד גמור למדיניות עליה התעקש קודמו בתפקיד, הורה נשיא ארצות הברית ברק אובמה לאפשר למדינות לקבוע בעצמן את תקנות זיהום האוויר מכלי רכב - גם אם יהיו מחמירות יותר מהתקנות הפדרליות. בנוסף הורה לגבש תקנים להפחתת זיהום אוויר וצריכת דלק שייחייבו את יצרניות הרכב משנת הדגם 2011

בשבוע השני לכהונתו, נשיא ארצות הברית ברק אובמה, החל למלא את הבטחותיו ולהפוך את מדיניות קודמו בתפקיד בכל הקשור להתמודדותה של אמריקה על משבר האקלים העולמי.

 

אמש (ב') הנחה אובמה את הסוכנות הפדרלית להגנת הסביבה (EPA) לשקול להעתר לבקשתן של קליפורניה ומדינות נוספות לגבש באופן עצמאי תקנות מחמירות לזיהום אוויר תחבורתי. מדובר בפניית פרסה לעומת מדיניות ממשל בוש, שהתנגדותו לבקשת קליפורניה גררה תביעה משפטית של המדינה נגד הממשל.

 

עוד על אובמה ומשבר האקלים:

 

הבטיח ומקיים

לאורך כל מסע הבחירות שלו סימן אובמה את משבר האקלים כנושא שישים עליו דגש משמעותי עם היבחרו. הוא הרבה למתוח ביקורת על מדיניות בוש בנושא, והבטיח שתחת הנהגתו תשוב ארצות הברית להוביל את המאבק הבינלאומי בנושא.

 

"אנו נבהיר לעולם שאמריקה מוכנה להוביל", אמר אובמה - והטיח ביקורת לא מרומזת לעבר בוש שלא איפשר לאמריקה להפחית את גזי החממה מבלי שסין והודו ינקטו בצעדים דומים. "הבהרתי שאנו נפעל, אבל העולם צריך גם הוא לפעול. רק כך נוכל לנטרל לחץ של דיקטטורים ולחסום זרימת דולרים לוטרוריסטים, ורק כך נבטיח שמדינות כמו סין והודו עושות את חלקן, כפי שאנו מוכנים למלא את חלקנו".

 

"הממשל הפדרלי צריך לעבוד עם - ולא נגד - המדינות כדי להפחית את פליטת גזי החממה", הוסיף אובמה לעקוץ את מדיניות בוש. "הימים בהן וושינגטון גררה את רגליה נגמרו. הממשל שלי לא יכחיש את העובדות המדעיות; הן יהיו נר לרגלינו... קליפורניה הראתה מנהיגות אמיצה וחפה מפוליטיקה מפלגתית בכל מאמציה לקדם תקנים המתאימים למאה ה-21, ועוד כתריסר מדינות ילכו בעקבותיה", הוסיף הנשיא.

 

פרשנים אמרו שהצעד הדרמטי בו הוא נוקט כעת ממלא גם תפקיד תקשורתי - להצהיר באופן ברור לקהל בוחריו, ליצרניות הרכב ולמדינות העולם על כוונתו לקחת את סוגיית האקלים ברצינות.

 

המשמעות: פחות זיהום אוויר בערים

הוראתו של אובמה תוכל כבר בחודשים הקרובים לאפשר לקליפורניה וכ-18 מדינות נוספות, ביניהן ניו יורק וניו ג'רזי, לפרסם תקנות סף לזיהום אוויר מכלי רכב שהן מחמירות יותר מהתקנות הפדרליות. המשמעות היא שכלי רכב בקליפורניה ובמדינות האחרות יידרשו לפלוט פחות זיהום אוויר ולהשתמש בדלק הפולט פחות גזי חממה, פיח וחלקיקים מזהמים.

 

ממשל בוש התעקש שלא לאשר את בקשותיה של קליפורניה להחמיר את תקנות פליטת המכוניות, והסביר שאם כל מדינה תקבע לעצמה את התקנות, לא יהיה תקן אחיד והדבר יקשה על יצרניות הרכב לעמוד בדרישות. ארגוני סביבה טענו מנגד כי בכך איפשר בוש ליצרניות הרכב (ובעקיפין לספקיות הדלק) להימנע מלייעל את מוצריהן ולהפחית את זיהום האוויר לרמה הנמוכה ביותר האפשרית.

 

המטרה: מכוניות חסכוניות בדלק ופחות מזהמות

בנוסף הורה הנשיא למשרד התחבורה האמריקני להתקדם בגיבוש תקני יעילות דלק וזיהום אוויר שיחייבו את יצרניות הרכב האמריקניות משנת הדגם 2011. המטרה היא לאלץ את כל כלי הרכב להגיע לצריכת גלון דלק אחד ל‭35-‬ מייל (כ-15 ק"מ לליטר). הוא ביקש שהתקנות יתפרסמו באופן רשמי (ויהפכו מחייבות) כבר בחודש מרס הקרוב, וכך יהיו ליצרניות הרכב 18 חודשים לבצע את ההיערכות הנדרשת מצידן.

  

תקנות שכאלה עורמות קשיים על יצרניות הרכב, שממילא מתקשות להתמודד כיום עם המשבר הכלכלי העולמי והמיתון וביקשו סיוע נדיב מהממשל. יצרנית הרכב "ג'נרל מוטורס" אמרה בתגובה כי היא "עובדת במרץ" לפתח מכוניות היברידיות וחשמליות כדי להפחית את פליטת כלי הרכב ולשפר את יעילותם, אך קובעי המדיניות צריכים להתחשב גם במצב הכלכלי בהחלטותיהם.

 

החשש מפני פיטורים מתעשיית הרכב עדיין אמיתי ומאיים, אך אובמה אמר כי הוראתו תסייע ליצרניות בטווח הארוך. "המטרה שלנו אינה להכביד עוד על התעשייה הנאבקת אלא לסייע ליצרניות הרכב האמריקניות להתכונן לקראת העתיד".

 

פעילי סביבה שיבחו את החלטותיו של אובמה ואמרו שמדובר בצעד שייחלו לו זמן רב. הם מקווים שמדובר בסנונית ראשונה בשורה של מהלכים, שיהפכו את ארצות הברית - המדינה המובילה בפליטת גזי החממה - למדינה המובילה במאבק להפחתת הפליטות. הארגונים מקווים שהמהלכים של ממשל אובמה ידרבנו את שאר מדינות העולם לנקוט צעדים דומים, חרף העול של המשבר הכלכלי העולמי, ויחד ניתן יהיה לחתום ולאשרר את הסכם קופנהאגן בדצמבר, שיחליף ב-2012 את אמנת קיוטו למאבק בשינוי האקלים.

 

  • בתוך כך, גם מזכירת המדינה האמריקנית החדשה, הילרי קלינטון, עושה צעד "ירוק", וממנה שליח מיוחד לנושא המאבק בשינוי האקלים. המשימה תופקד בידיו של טוד סטרן, ששימש יועץ של ביל קלינטון לנושא והיה מעורב במשא ומתן סביב אמנת קיוטו לצימצום גזי החממה. ממשל קלינטון הסכים לאמנה אך היא לא אושרה על ידי הסנאט. כשנבחר בוש לתפקיד הוא סרב לאשרר את האמנה וארצות הברית נותרה כיום המדינה המתועשת היחידה שלא אישררה אותה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הבטיח ומקיים. אובמה
צילום: AP
מומלצים