שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    חרדים פגעו באוטובוס; הושעה הקו למאה שערים
    "ועד המהדרין בארץ הקודש" השיק קווי אוטובוס מתחרים לאגד מהשכונות החרדיות בירושלים - לכותל המערבי. בוועד טוענים: תחבורת הפריצות היא האויב מס' 1 של היהדות. ומי יממן? כל אברך יתרום 100 דולר. ב"אגד" התלוננו במשטרה, עשרות תושבי מאה שערים וגאולה יצאו להפגין במחאה ואף יידו אבנים לעבר אוטובוס. החברה בתגובה: אין אוטובוסים למאה שערים עד להודעה חדשה

    תושבי השכונות החרדיות בירושלים יוצאים למלחמה ב"אגד": עשרות בני אדם מפגינים בצהריים (יום ד') בשכונות גאולה ומאה שערים ומונעים את תנועת האוטובוסים של חברת אגד במקום. הם מוחים נגד החברה בעקבות תלונה שהגישה למשרד התחבורה על הפעלת "קווי מהדרין" פרטיים בתחבורה הציבורית ללא רישיון. מהמשטרה נמסר כי במהלך ההפגנה במאה שערים יידו חרדים אבנים לעבר אוטובוס "אגד" שנסע בשכונה, איש לא נפגע, אך נזק נגרם לשמשות האוטובוס.

     

    כוחות משטרה שהוזעקו למקום פועלים לשמור על הסדר באזור, אולם דובר "אגד" מסר ל-ynet כי "בתיאום עם המשטרה הוחלט להשבית את תנועת האוטובוסים במאה שערים עד שיוחזר הסדר למקום".


    המהומה אחר הצהריים במאה שערים. צילום: יואל רייזנר, "חרדים"

     

    "ועד המהדרין" חנך אתמול בירושלים קווי אוטובוסים פרטיים מהשכונות החרדיות אל הכותל המערבי, זאת בשל סירובה של אגד להפעיל במתכונת זו את קו 2, שלטענת הוועד מסיע כ-20 אלף חרדים ביום. יוזמי המהלך מבטיחים כי בקרוב יפעילו קווי מהדרין נוספים, והם מקווים כי הלחץ על חברת אגד יעשה את שלו.

      

    במודעות שנתלו ברחבי העיר נטען כי "חברת אגד רומסת בשיטתיות את נשמת הציבור החרדי ומהרסת בקדושתו, בכפיית נסיעות פריצות ותערובת מדי יום ביומו. כל ניסיונות רבני ועסקני המהדרין להידברות עימם נדחו על ידם בעקביות... תחבורת הפריצות של חברת אגד הינה כיום אויב מס' 1 של היהדות, ורבים חללים הפילה רחמנא ליצלן. כל גדולי התורה שליט"א רואים במערכה זו עדיפות ועליונות ראשונה, כי בה תלוי רבות עתידנו ועתיד צאצאינו!".


    מה חסר בתמונה? אוטובוס אגד היום במאה שערים. צילום: יואל רייזנר, "חרדים"

     

    רק אתמול החל לפעול הקו האלטרנטיבי, ובוועד המהדרין כבר מדווחים על אוטובוסים מלאים, על חשבון אגד כמובן.

    ומי משלם? בהתייעצות עם רבנים הוחלט לחלק את הנטל בין כאלף אברכים שיתרימו או יתרמו בעצמם 100 דולר כל אחד. עד כה גוייס חצי מהסכום הדרוש, והמארגנים שוקלים לפנות גם לתורמים יהודים מחו"ל בעניין. "הנושא הזה תופס תאוצה", הסבירו בוועד, "הציבור שלנו כבר לא גר רק בבני ברק וירושלים, ובלי תחבורה ציבורית הוא פשוט מושבת".

      

    "נדחקים כמו סרדינים"

    מנחם קניג, מעסקני "ועד המהדרין", אמר ל-ynet: "כל אחד יודע שבציבור החרדי מקפידים מאוד על הפרדה, והמקום היחיד שבו נהוגה כפיה אנטי דתית זה באוטובוסים. הצפיפות שם לא קיימת בשום מקום אחר – 100 איש ב-27 מטר מרובע, כשגברים ונשים נדחקים יחד כמו סרדינים".

     

    קניג הדגיש כי אינו דורש מאגד לבצע הפרדה באוטובוסים אלא רק לאפשר לנשים שרוצות לשבת בנפרד לעלות בדלת האחורית. "אנחנו לא רוצים שוטרים או צבא שיכפו הפרדה בין גברים לנשים", אמר, "אנחנו לא מחפשים באוטובוס אקשן אלא פשוט להגיע לאן שאנחנו צריכים". לדבריו, בירושלים 40 קווים פנימיים ומתוכם 12 מוגדרים "חרדים", אך רק מחציתם פועלים במתכונת מהדרין. "את כולם אגד הפעילה עד היום רק אחרי לחצים מצידנו. ככה קם קו אחרי קו. על קו 2 אנחנו מתחננים כבר 16 שנה ולא קורה כלום. אולי המהלך הזה יעזור".

      

    ומדוע באגד לא מתרצים? "אני יכול להבין אותם", מודה קניג, "החבר

    ה הזו מומחית בלשלוט, והיא לא רוצה ליצור אוטונומיה שתגרום לחרדים להרגיש יותר מדי בבית ואז לבוא בדרישות ולעשות בלאגן על כל אוטובוס שמאחר בכמה דקות. אני לא יכול לומר שהסירוב שלהם נובע מרשעות, אבל כמובן – אגד דואגת לעצמה ואנחנו צריכים לדאוג לעצמנו". נציג "ועד המהדרין" האשים גם גורמים חרדים שכופים הפרדה גם על זוגות נשואים או נוסעים שאינם דתיים, מה שגרם להתנגדות גדולה לקווים אלו שהגיעה עד בג"ץ.

     

    תגובת אגד

    דובר אגד, רון רטנר, מסר ל-ynet בתגובה: "אני לא מעלה על דעתי שבמדינת חוק יאפשר הרגולטור לקבוצה קיצונית פורעת חוק להפעיל תחבורה פיראטית לאור יום, ובטוחני שמשרד התחבורה יעצור את התופעה כבר בתחילתה. העברנו הודעה לממונה על התחבורה הציבורית במשרד התחבורה שלומד את הדברים, ואני מעריך שהוא לא יאפשר לבריון כזה או אחר לחבל במאמצי הממשלה המבצעת רפורמה חוקית בתחבורה הציבורית בישראל".

      

    "נושא קווי המהדרין מצוי תחת מבחן בג"ץ, ועד שלא יאמר את דברו אי אפשר לבצע שינוי במתווה הקיים. באגד ירושלים נערכים בימים אלה לרפורמה בקווים העירוניים, ובכללם גם לכותל המערבי, לקראת השתלבות הרכבת הקלה במערך התחבורה הציבורית בעיר".

     

    עו"ד עינת הורביץ, מנהלת המחלקה המשפטית במרכז לפלורליזם יהודי, שעתרה לבג"ץ נגד קווי המהדרין אומרת כי  "הדבר מוכיח שהכניעה של חברות ציבוריות לדרישות קיצוניות של המגזר החרדי על חשבון ערכים דמוקרטיים יסודיים כגון שוויון לנשים אינה מועילה, ובסופו של יום גם החברות עצמן נופלות קורבן לתהליכי ההקצנה של המנהיגות החרדית. אנו מקווים שהמהלך יחזיר את התבונה לאגד וליתר החברות, ויציב אותן מחדש במקום של שירות ראוי, איכותי ושוויוני לכלל הציבור הישראלי".

     

    בהכנת הידיעה השתתפה אפרת וייס

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מאה שערים. אחר הצהריים
    צילום: יואל רייזנר, "חרדים"
    צילום: ענר גרין
    קו מהדרין בירושלים
    צילום: ענר גרין
    מומלצים