שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עובדי רכבת - לא רק יוצאי צבא
    רכבת ישראל החליטה לדרוש מעובדים שאינם בתפקיד בטחוני - תצפיתנים למשל - להציג תעודות שחרור משירות סדיר, כך נחשף לפני כשבוע. אלא שבדיקת ynet מגלה כי נהגי קטר, עוזרי נהג ופקחים פטורים מדרישה דומה. למה זה קורה - והאם אכן מדובר באפלייה כנגד אזרחי ישראל הערבים?

    למה מתעקשת רכבת ישראל להעסיק בוגרי צבא בתפקיד תצפיתנים במפגשי כביש ומסילה - בעוד נהגי קטר, עוזרי נהגים ופקחים פטורים מחובה זו? רכבת ישראל החליטה לאחרונה להחמיר את הדרישות בפני עובדים המועסקים כתצפיתנים: כפי שפורסם ביום ד' (18.3) ב-ynet, בקרוב יידרש כל מי שמעוניין לשמש בתפקיד זה, להציג תעודת שחרור מהצבא. ברכבת הסבירו זאת בכך שהם רואים "...חשיבות רבה בעידוד שילובם של בוגרי צבא בשוק העבודה".

     

    אלא שבדיקת ynet מגלה כי ברכבת מועסקים כיום באופן קבוע עובדים שלא שירתו כלל בצבא, ובתפקידים הנחשבים רגישים לא פחות מתצפיתנים: למשל נהגי קטר, עוזרי נהגים ופקחים. עובדים אלה אחראים מדי יום על הובלת אלפי נוסעים ומאות טונות של חומרים מסוכנים. כך למשל, י' וש' - שניהם בנים של בכירים בוועדי העובדים של הרכבת - המשמשים כנהגי קטר, מבלי ששירתו בצבא. גם ס' ושני אחים למשפחת ד', לא שירתו בצבא - אך התקבלו לעבודה ברכבת, כעוזרי נהגים. בחברה גם מועסקים פקחים שלא שירתו בצבא, וזאת למרות שחלק מתפקידיהם עשויים להיחשב רגישים יותר מתפקיד התצפיתנים.


    תצפיתן - תפקיד בטחוני? (צילום ארכיון: יריב כץ)

     

    מפקח מפגש או רובאי?

    לאחרונה החליטה רכבת ישראל על שינוי תנאי העסקת "מפקחי מפגשים" - עובדים הממוקמים לצד המסילה ובמפגשי מסילה-כביש, ואמורים למנוע ולדווח על כלי רכב שחוצים את המסילה בניגוד לחוק. יש לציין כי עובדים אלה מועסקים באמצעות חברת כוח-אדם, ולא ישירות על-ידי הרכבת. מעתה הם ידרשו להיות בעלי הסמכת "רובאי 02", ובמילים פשוטות, בוגרי שירות צבאי סדיר. בכך עלולה להסתיים העסקתם של כ-60% מהמפקחים, המגיעים מהמגזר הערבי.

     

    כך התייחס לעניין בשבוע שעבר תושב קלנסווה, העובד ברכבת כתצפיתן: "העבודה שאנו עושים אינה דורשת נשיאת נשק או מצריכה ניסיון צבאי, אבל פתאום התבשל משהו שנוטף ממנו ריח גזעני חריף".

     

    ברכבת מסבירים כי השינוי בתנאי המכרז נובע מכך שהרכבת רואה "חשיבות רבה בעידוד שילובם של בוגרי צבא בשוק העבודה". מנגד, עובדי חברת כוח-אדם, המועסקים כיום כמפקחי מפגשים, טוענים כי ההחלטה גזענית ונועדה להפסיק את העסקתם של עובדים ערבים.

     

    עם מי הצדק? 

    בדיקת ynet מגלה כי הרכבת מעסיקה כיום עובדים שלא שירתו בצבא, במגוון רחב של תפקידים. ברכבת מסבירים כי "אין לרכבת ישראל

    התניה בגיוס לשירות צבאי, כפי שדורש החוק" - כלומר, החוק מונע מהחברה מלהציב את השירות הצבאי כתנאי להעסקה. אלא שמהבדיקה עולה כי אותם עובדים שלא שירתו בצבא - חלקם יהודים, חלקם בני דתות אחרות - מועסקים בתפקידים שאינם נופלים ברגישותם מתפקיד מפקחי מפגשים.

      

    כדאי לזכור כי בהסבר שפורסם בשבוע שעבר, הסבירו ברכבת כי מטרת השינוי היא לעודד קליטת משוחררים. רק כעת נוסף לכך גם היבט ביטחוני: ברכבת אומרים ל-ynet כי החברה "מציבה דרישת סף לרובאי 02 לכל עובדיה אשר משמשים בתפקידי ביטחון ואבטחה, קרי - כל מערך האבטחה של רכבת ישראל, ומשגיחי בטיחות מסילתיים".

     

    "דרישה לא חוקית ולא חוקתית"

    מתוך כוונה לערער על החלטת רכבת ישראל לשנות את הדרישות במכרז התצפיתנים, ניסה היום (ב') ח"כ אחמד טיבי להעלות את הנושא לדיון בכנסת, במסגרת הצעה לסדר יום. אולם, בדיון שנערך הבוקר בוועדת הכספים, נדחתה הצעתו של טיבי.

     

    עוד ניסיון לשנות את תנאי המכרז מגיע מכיוונה של עמותת "קו לעובד", שפנתה לנציבות שוויון הזדמנויות במשרד התמ"ת, בבקשה כי זו תגיש תביעה נגד הרכבת - או לחילופין תביא לביטול הדרישה לשירות צבאי. "הדרישה של הרכבת לא חוקית, ולא חוקתית", אומר ל-ynet עו"ד ערן גולן מהעמותה. לדברי גולן, שינוי התנאים מהווה לכאורה עבירה על חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, ולכן פנתה העמותה לנציבות בבקשה שתפעל לביטולו.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים