שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    שמאי הרכב רוצים לקבוע ירידת ערך גבוהה יותר
    בעקבות ביקורת של בית המשפט וחשש לתביעות מצד לקוחות שירידת הערך שנקבעה למכוניתם נמוכה מדי, החליטו באיגוד שמאי הרכב לפעול לשינוי ההנחיות בנושא קביעת ירידת ערך. המתנגדות הצפויות: חברות הביטוח, שיצטרכו לשלם לכם יותר

    איגוד השמאים יוזם שינויים בשיטת חישוב ירידת הערך לכלי רכב שנפגע בתאונה ותוקן. זאת, לאחר שראשי האיגוד הגיעו למסקנה שהחוברת המנחה בנושא זה, ושהוצאה על ידי האיגוד לפני מספר שנים, אינה משקפת את ירידת הערך האמיתית של הרכב.

     

    אותה חוברת המבוססת על דו"ח ועדת ששון, שמונתה בהמלצת המפקח על הביטוח במשרד האוצר כדי לקבוע קריטריונים לחישוב ירידת ערך, שימשה במשך שנים רבות כאורים ותומים של שמאי חברות הביטוח, לקביעת ירידת הערך. אלא שבפועל התברר כי ירידת הערך שנקבעה בחוברת הייתה נמוכה משמעותית מירידת הערך המסחרית האמיתית בשוק. זאת משום שכאשר בעל רכב שנקבעה לו ירידת ערך מסויימת לפי דו"ח ועדת ששון ביקש למכור את רכבו, הוא נאלץ להפחית אחוזים ניכרים נוספים מהמחיר שביקש עבור המכונית עקב היותה מעורבת בתאונה.


    ירידת ערך - לפי הנחיות השמאים, או המצב בשוק? (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

     

    בעקבות כך הוגשו גם תביעות לבתי המשפט, ובלא מעט פסקי דין נקבע כי החוברת המנחה לפי דו"ח ועדת ששון קובעת ירידת ערך טכנית בלבד, וכי בפועל יש לחשב את ירידת הערך המסחרית (כלומר - כמה יש להפחית ממחיר הרכב שנפגע ותוקן בעת מכירתו).

     

    לשמאי הרכב התחוור גם שהם חשופים לתביעות של מבוטחים בגין ירידת הערך שקבעו לרכב. זאת, במקרים בהם מתברר שקיים פער משמעותי בין הקביעה שלהם לבין מחיר השוק לאחר התאונה. לשמאים התברר כי בעוד שאת חברת הביטוח שעבורה הוכן הדו"ח של השמאי יכול המבוטח לתבוע במשך שלוש שנים (בגלל הגבלת התיישנות תביעות ביטוח), הרי שהשמאים חשופים לתביעות במשך שבע שנים.

     

    על רקע זה הוחלט באיגוד לבחון מחדש את מדיניות קביעת ירידת הערך, כאשר על הפרק שתי הצעות: הראשונה היא לבטל או להקפיא את החוברת המנחה, ובמקומה לאפשר לכל שמאי לקבוע ירידת ערך כראות עיניו. השנייה - לקבוע כללים חדשים לירידת ערך, כך שתשקף את ירידת הערך המסחרית. את הפיצוי הזה יקבל המבוטח מחברת הביטוח.

     

    יו"ר האיגוד, עזרא שוהם, ויו"ר ענף הרכב באיגוד, יהודה יגן, אמרו אתמול (ג') ל"ידיעות אחרונות": "אנחנו יודעים שבחברות הביטוח לא יאהבו את הגישה החדשה - אבל אנו לא מוכנים להישאר חשופים לתביעות של מבוטחים רק כדי לאפשר לחברות הביטוח לחסוך כסף. את עמדתנו נקבל לאחר התייעצות עם משפטנים ועם נציגי איגוד המוסכים, מכוני הרישוי ואיגוד יבואני הרכב".

     

    השופט בדימוס ערן פינשטיין, שהרצה אתמול בפני שמאי איגוד הביטוח, קרא להם לשנות את הגישה בדו"חות ירידת הערך ולהתאים אותם "למנהג העם". "לא יתכן ששמאים יקבעו ירידת ערך חד-ספרתית לרכב עם פגיעת שאסי, כשברור לכולם שכאשר רוצים למכור רכב כזה - ירידת הערך שלו היא דו-ספרתית. מי שמנסה להתחבא מאחורי אותה חוברת מנחה, שפורסמה על-ידי איגוד השמאים בעקבות דו"ח ועדת ששון, צריך להבין שבתי המשפט מתייחסים אליה כחוות דעת בלבד ולא מעבר לכך, ומה שקובע זו ההתייחסות של העם או השוק לערכו של רכב לאחר תאונה".

     

    גם אבי גלנצר, יו"ר איגוד מכוני הרישוי לרכב, קרא לשמאים "לשרוף את החוברת הזו שאבד עליה כלח". הוא קרא לאיגוד השמאים לשבת יחד עם מכוני הרישוי ועם סוחרי הרכב, כדי לגבש חוברת מנחה חדשה שתשקף את הירידת הרכב האמיתית של מכוניות אחרי תאונה, ולקבל את תמיכתו של משרד התחבורה לחוברת כזו.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים