שתף קטע נבחר

עשרה בכירים במשק: "פיטורים - רק כמוצא אחרון"

גזי קפלן, יוסי אקרמן, מיכאל שטראוס, דוד אבנר, רמי שביט ובכירים נוספים במשק מצטרפים לקריאה לעצור את הפיטורים. "נעשה הכל כדי לא לפטר", הם מבטיחים

"דגל הפיטורים, שיש מי שנחפזים להניפו, עשוי להתגלות כדגל מטופש מטעמים כלכליים", כך אומר ל"כלכליסט" גזי קפלן, מנכ"ל חברת אסם, על רקע גל הפיטורים המסיבי במשק מחד ואוזלת היד שמפגינה הממשלה מאידך. בעמדתו של קפלן מצדדים לא מעט מנהלים בכירים במשק, השוללים על הסף פיטורים נרחבים בחברות שבראשן הם עומדים, אף שהם נדרשים לא פעם להדק את החגורה ולחסוך בהוצאות.

 

עבור אותם מנהלים, פיטורים יהיו צעד אחרון של אין ברירה, אחרי שמיצו את כל האפשרויות האחרות. חלקם מסבירים שהמשמעות של פיטורים תהיה הרסנית לארגון וליתר העובדים, ואחרים מסבירים שפיטורים יביאו לאובדן של כוח אדם מקצועי, שבעתיד יעלה הרבה יותר לגייס מחדש או להכשיר. כולם היו מן הסתם שמחים להיעזר בפתרונות ביניים מתוצרת ממשלתית, אבל בינתיים, כאמור, צעדים של ממש עוד אין.

  

"לא לגעת בעובדים" 

"הנכסים של כל ארגון כוללים את כוח האדם שלו - וכוח האדם הוא מה שמניע ארגונים. צריך תמיד לזכור שלכוח אדם יש ידע, ניסיון והיכרות עם תרבות הארגון", אומר קפלן, שהכריז לא פעם שהוא מתנגד לפיטורי עובדים, ושאלו אינם צפויים באסם. לדבריו, לא מדובר באידיאולוגיה אלא בהסתכלות עסקית וכלכלית טהורה: "ברור לחלוטין שארגונים שנחפזים לשחרר כוח אדם, עלויות הגיוס שלו בימים של אחרי המשבר יהיו גבוהות יותר. יש מקום להתייעלות ברגע שיש בזבוז או אבטלה סמויה, אבל מלבד דברים שמתחייבים ממהלך עסקים רגיל, אנחנו רואים בכוח האדם נכס מרכזי".  

 

"גם בתקופות קשות, שבהן צריך להדק חגורה ולהתייעל, הנכס המרכזי והאחרון שמותר לגעת בו הוא העובדים", מסכים עמו דני דנקנר, יו"ר בנק הפועלים. "רבים ציפו שבדומה לבנקים בעולם ולחברות שונות בארץ, גם אצלנו יהיה גל פיטורים. אני אומר, במלוא האחריות: בבנק הפועלים לא יהיו פיטורים".  

 

"חברה שחשוב לה עתידה צריכה לחשוב שכל אדם שעובד אצלה הוא השקעה, ולא לפטר כל כך מהר", אומר מיכאל שטראוס, מבעלי שטראוס גרופ ומי שעמד בראש החברה שנים רבות. "כשנאלצנו לסגור בעבר מפעלים של שטראוס, לא שלחנו אנשים הביתה אלא חיפשנו להם מקומות עבודה חלופיים.

 

"אני חושב שהבעיה האנושית צריכה להדריך כל מנהל: ברגע שהוא שולח מישהו הביתה, זה יוצר בעיה למשפחה שלמה. צריך לעשות הכל כדי להימנע מפיטורים, הם צריכים להיות צעד אחרון. הנושא הזה, של העובדים, קרוב מאוד ללבה של עפרה (בתו של מיכאל ויו"ר שטראוס הנוכחית), הנחלתי לה אותו במשך שנים רבות. אני בטוח שהיא עושה הכל כדי שאף אחד מציבור העובדים לא ייפגע", אומר שטראוס.

  

יהלי שפי, מנכ"ל הפניקס, מסביר שדווקא בענף הביטוח יש חשיבות מכרעת לנקיטת משנה זהירות לפני שמפטרים עובדים. "קשה מאוד למצוא תחליף לחלק גדול מכוח האדם בענף הביטוח", הוא אומר, "כי יש בענף מסה של אנשי שירות מקצועיים, חלקם מכירים על בוריין פוליסות ביטוח מלפני 20 שנה. נכנסנו לתוכנית של הורדת שכר וביטול מענקים בשנת 2009, כדי להימנע מפיטורים. ישנן חברות שנתונות במצוקה גדולה, והן לא יכולות להתייעל ללא פיטורים - אך יש לבדוק כל מקרה לגופו. למרבה המזל, זה אינו המצב בחברות הביטוח".  

 

"הוצאנו את האספרסו" 

אחת השיטות להימנע מפיטורים נרחבים היא לצמצם ככל האפשר את ההוצאות השוטפות. "אנחנו מקדישים הרבה להתייעלות ולא משאירים אבן על אבן", אומר הרצל עוזר, מנכ"ל HOT. "אנחנו לא פוגעים בעובדים, אבל בודקים בשבע עיניים כל נסיעה של רכב. אנחנו מתמקדים כיום בלתת ללקוח פתרון איכותי דרך הטלפון, כדי לצמצם ביקורי טכנאי, ומכשירים יותר את הטכנאים כדי שכשהם באים ללקוח, הם כבר לא יצטרכו לחזור. יש כאן הצטברות של הרבה סעיפים קטנים שכל אחד מהם מגיע לחיסכון של מיליונים רבים, במקום לפטר".  

 

"אני כבר הכרזתי מעל כמה במות שנעשה מאמץ עליון שלא לפטר אנשים", אומר מנכ"ל פרטנר דוד אבנר, "ההון האנושי הוא הדבר החשוב ביותר בחברה, אבל עובדה שבשוק שבו אני פועל פיטרו עובדים. אנו עושים צעדי התייעלות מסיביים מאוד גם השנה, ואף שפיטורים היו על השולחן, החלטנו להימנע מהם. למשל ביטלנו את חגיגת העשור של פרטנר ואירועי רווחה אחרים, שהצטיינו בהם בעבר. העובדים מבינים היטב שוויתורים קלים עדיפים לעומת האלטרנטיבה".  

 

"בנובמבר 2008, כשזיהינו את המשבר, עבדנו על תוכנית קיצוצים שעיקריה היו לעמוד ביעדי קיצוץ ולהשתדל להימנע מפיטורים כל עוד ניתן", מסביר לייזי ינאי, נשיא ומנכ"ל וריפון ישראל. "כל גוף במצב שוק שפיר צובר מולקולות שומן, והיה צריך לעשות תוכנית הרזיה בהתאם. הקיצוצים שעשינו למשל היו בנסיעות לחו"ל - עברנו לשימוש בשיחות ועידה בווידיאו ובסקייפ כדי להימנע מנסיעות לחו"ל. כיום הזמנת טיסות חייבת להיעשות לפחות שבועיים לפני, ואני מאשר באופן אישי כל טיסה של כל עובד. ביטלנו את רחיצת המכוניות במימון החברה, הוצאנו את מכונות האספרסו מהמטבחים. באמצעות כל הצעדים האלה הצלחנו לחסוך מיליוני דולרים בשנה ולהימנע מפיטורים רחבים. בזמן שוריפון העולמית פיטרה מאות עובדים, בישראל פיטרנו פחות מעשרה עובדים קבועים".  

 

"עובדים טובים צריך לשמור"  

ויש גם הטוענים שמצבם שפיר. "אני לא יודע מה מספרים לכם. אולי בהייטק יש מובטלים. בתחום שלנו אין עובדים. אני משווע לעובדים ומתקשה למצוא", כך אומר רמי לוי, בעל רשת שיווק השקמה. לוי הצהיר שלא יפטר עובדים למרות המיתון, ולא זאת בלבד - הוא אפילו מגייס מאות עובדים. בחודשים האחרונים גייסה הרשת יותר מ־300 עובדים, ועד סוף 2009 היא עתידה לגייס עוד 700 עובדים.  

 

גם רמי שביט, מנכ"ל משותף המשביר לצרכן, לא שינה את תוכניות ההתרחבות של הרשת וניו־פארם, שבבעלות החברה. בימים אלה הוא עסוק בגיוס כ־600 עובדים חדשים. "עובדים הם נכס צאן ברזל של חברה, ואני מתכוון לעובדים טובים. עובדים לא טובים צריכים ללכת ללא כל קשר לתקופה, אבל על עובדים טובים צריך לנסות לשמור. אם חברה מפסידה כסף, השאלה היא כמה זמן היא תוכל להחזיק מעמד בלי לפטר. אם מדובר בגל של כמה חודשים, כדאי לעשות מאמץ ולשמור על אנשיך".

 

 

בהכנת הכתבה השתתפו: גלי ברגר, אורנה יפת, נעמה סיקולר, אסף גלעד, עמיר קורץ, רחלי בינדמן ורונית גודמן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פיטורים - אבדן כוח אדם מקצועי
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים