שתף קטע נבחר

הרפורמה בתעריפי הנמלים - בתוקף מינואר 2010

אם הרפורמה תאושר, חלק גדול יותר מהתשלום עבור שירותי הנמלים יגיע מחברות הספנות, לעומת בעלי המטען עצמו, שהם אלה שנושאים כיום ברוב העלות

משרד האוצר מקדם את הרפורמה בתעריפי הנמלים במסגרת הרפורמה הכוללת בנמלי ישראל, שעליה הכריזו בשבוע שעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ. בטיוטת חוק ההסדרים מציע האוצר כי מודל חדש בתעריפי הנמלים יאושר בכנסת עד תחילת אוגוסט 2009, וכי הוא ייכנס לתוקף החל בינואר 2010.

 

 

הרפורמה בתעריפי הנמלים נכללה ברפורמה שאושרה בכנסת ב־2005, אולם הוצאה ממנה ברגע האחרון בשל לחצים שונים. אם הרפורמה אכן תאושר, חלק גדול יותר מהתשלום עבור שירותי הנמלים יגיע מחברות הספנות, לעומת בעלי המטען עצמו, שהם אלה שנושאים כיום ברוב העלות.

 

עוד שינוי צפוי הוא תיקון העיוות הקיים כיום, שעל פיו נקבע התעריף לפי ערך הסחורה העוברת ברציפי הנמל, למרות שהטיפול במכולה מבחינת הנמל ועובדיו זהה. עיוות נוסף הוא ההבדל בין האגרה שמשלמים על יבוא (1.2%) לבין עמלת יצוא (0.2%).

 

מטיוטת חוק ההסדרים עולה כי צוות בין־משרדי המשותף למשרדי האוצר והתחבורה וכן לרשות הספנות גיבש אמנם מודל תעריפים חדש, אולם בעקבות המשבר הכלכלי יש לעדכנו תוך ביצוע התאמות שונות. כמו כן יבוטל לחלוטין הסבסוד הצולב הקיים כיום בין שירותים שונים ובין טיפול במטעני יבוא ויצוא.

  

נוסף על כך, הכניסו באוצר לתוך טיוטת חוק ההסדרים את שלבי ההפרטה הבאים של הנמלים בחיפה, אשדוד ואילת. על פי ההצעה, נמל אילת יופרט באופן מלא עד 2010. באותה שנה תתחיל הפרטה הדרגתית בנמלי חיפה ואשדוד, שתושלם עד 2020; 15% משווי כל נמל יופרט במהלך 2010, ובמהלך 2011 יגיע שיעור ההפרטה עד 49%. 

 

בהכנת הידיעה השתתפו שאול אמסטרדמסקי וגיא מי־טל
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רוני שיצר
הרפורמה - בתחילת 2010
צילום: רוני שיצר
מומלצים