שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    "הרכבת הקלה: פרויקט מגלומני וחסר תוחלת"
    כך אומר חבר הכנסת אופיר פז-פינס, לאחר ביקור שערך עם השדולה הסביבתית-חברתית בתחנה המרכזית בתל אביב. חבר הכנסת דב חנין: חולדאי מוכן לקדם את התחבורה הצבורית, אבל לא מוכן לשלם את המחיר. ומשרד התחבורה? אם הם יכולים להתנהל לאט, הם בוחרים להתנהל מאד לאט

    התחבורה הציבורית בתל-אביב ממשיכה להתדרדר, התוכניות המוצעות על-ידי משרד התחבורה ועיריית תל-אביב לא מספיקות, הרכבת הקלה היא פרויקט מגלומני, והתחנה המרכזית החדשה - עלובה. כך מזהירים ראשי השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת. "הרכבת הקלה היא פרויקט מגלומני וחסר תוחלת", אומר היום (א') ל-ynet ח"כ אופיר פז-פינס, בעקבות ביקור שערכה השדולה בסוף השבוע בתחנה המרכזית החדשה בתל-אביב. פז-פינס מוסיף כי פריסת קווי האוטובוס מחדש בגוש-דן אינה מתקדמת כצפוי, וכי התחנה המרכזית "ממשיכה לעמוד בשיא עליבותה. יש הרבה דיבורים ותוכניות, אבל בשטח אין שינוי - מצב התחבורה הולך ומידרדר, ומספר כלי הרכב הפרטיים רק עולה".

     

    • מהפכת קווי האוטובוס שלא הייתה

     

     

    חברי הכנסת פז-פינס ודב חנין - יו"רים עמיתים של השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת - מתחו ביקורת חריפה נגד משרד התחבורה ועיריית תל-אביב. "לצערי, כאשר ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, חושב על תחבורה - הוא עדיין חושב על רכב פרטי, ועל אנשים כמוהו", אומר ל-ynet ח"כ חנין, שהתמודד מול חולדאי בבחירות האחרונות לראשות עיריית תל-אביב. "הוא אמנם מוכן לקדם את התחבורה הציבורית, אבל הוא לא מוכן לשלם את המחיר. ומשרד התחבורה - אם הם יכולים להתנהל לאט, הם בוחרים להתנהל מאוד לאט".


    ח"כ פז-פינס: "קודם לבנות רכבת תחתית בתל-אביב, ורק אח"כ להרחיב לערים מסביב"

     

    ועדת חקירה ממלכתית לרכבת הקלה?

    שני נושאים עיקריים עמדו במוקד ביקור השדולה בתל-אביב: התקדמות פרויקט הרכבת הקלה ותוכניות משרד התחבורה לפריסה מחדש של קווי האוטובוס בגוש-דן. תמונת המצב, כפי שהוצגה בפני חברי הכנסת, עגומה. "לא גילינו דבר אחד שהשתנה או התקדם", תוקף פז-פינס. "הבעיה העיקרית היא חוסר ההתקדמות בעניין הרכבת הקלה. זה הבסיס האסטרטגי לשנים הבאות - וכבר יותר מ-12 שנה, שום דבר לא מתקדם בעניינה. אפילו ועדת חקירה ממלכתית לא מתאימה לבדוק את המחדל העצום הזה".

     

    לדברי פז-פינס, הפתרון שנבחר בישראל אינו ריאלי: "מדינות מנוסות הרבה יותר, התחילו עם רכבת תחתית בעיר המרכזית. אצלנו - עושים רכבת בכל גוש-דן,
    מרחובות עד הרצליה. זה פשוט מגלומני. קודם צריך לבנות רכבת תחתית בתל-אביב, ורק אחר-כך להרחיב אותה לערים שמסביב". גם חנין סבור שהתוכנית כיום אינה משביעת רצון: "צריך לייצר תוכנית עבודה שתשפר את התחבורה הציבורית בגוש-דן באופן בלתי-תלוי בהתקדמות הרכבת הקלה. צריך לזכור שהקו הראשון - הקו האדום - הוא רק קו אחד ולא רשת. הוא לא יפתור עבור רוב הנוסעים את בעיות התחבורה. הקו השני - הקו הירוק - הוא הקו החשוב, ודווקא הוא תקוע בגלל ויכוחים בין משרד התחבורה ועיריית תל-אביב".

     

    חנין ופז-פינס מציינים כי המכשול העיקרי העומד בפני קידום הפרויקט הוא מאבקי סמכויות בין משרדי הממשלה והרשויות המקומיות. "יש לנו משרד תחבורה שאיבד את כושר הביצוע", אומר פז-פינס. "צריך להעביר סמכויות לרשויות המקומיות. אני משוכנע שאם לעיריית תל-אביב היו סמכויות רחבות יותר בעניין תחבורה, הכל היה מתקדם הרבה יותר מהר". חנין מסכים: "שוב ושוב אנחנו נתקלים במאבקי הסמכויות האלה, ואת זה צריך להפסיק".

     

    רעיון נכון, תכנון לקוי

    הנימה הפסימית של חברי הכנסת נשמרת גם בעניין הפריסה מחדש של קווי האוטובוס בגוש-דן, שנועדה להקטין את מספר הקווים, תוך הגדלת התדירות וקיצור זמני ההמתנה והנסיעה. בנוסף, יישום התוכנית אמור גם לצמצם את זיהום האוויר הנפלט מתחבורה ציבורית, ולהקטין משמעותית את מפגעי הרעש הנגרמים במרכזים העירוניים.

     

     

    "התוכנית הקיימת היא אמנם צעד בכיוון הנכון", אומר חנין, "אבל היא לא מספיקה - מצד אחד, היא אינה מפשטת מספיק את ההיררכיה של הקווים, ומאידך, אין בה תוכנית ליצירת העדפה בכבישים עצמם לתחבורה ציבורית. ללא העדפה בכבישים - באמצעות נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית - התוכנית הזו תועיל רק במעט".

     

    חנין ופז-פינס סבורים כי התוכנית המוצעת לא תביא לשינוי הרגלי הנסיעה של הישראלים, שימשיכו להעדיף את הרכב הפרטי על-פני תחבורה ציבורית. "אחת הבעיות העיקריות היא חוסר הסנכרון בין המערכות השונות", מסכם פז-פינס. "בסופו של דבר, אזרח לא ייבחר להשתמש בתחבורה ציבורית, בגלל שהמערכות השונות - אוטובוסים, רכבות קלות ומוניות - לא נפגשות".

     

    החזון: תחבורה ציבורית היברידית

    מלבד בעיות התחבורה אליהן התייחסו חברי השדולה בביקורם, עלה גם הנושא הסביבתי לדיון. "הרי יש כאן בעיה משולבת", מסביר פז-פינס, "היבט אחד הוא סביבתי, והאחר - תחבורתי. אלא שמטבע הדברים, העניין הסביבתי תלוי בהתקדמות הטיפול בבעיות התחבורה, ולצערי העניין הזה לא מתקדם". נקודה רגישה במיוחד נוגעת להיעדר נתוני זיהום אוויר באזור התחנה המרכזית בתל-אביב. "זו פשוט שערורייה", אומר חנין. "למרות שיש תחנת ניטור במקום, עד היום לא קיבלנו את נתוני הזיהום במקום".

     

    כפתרון אפשרי לזיהום האוויר הנפלט מתחבורה ציבורית, מציע פז-פינס להעביר את צי האוטובוסים והמוניות בתל-אביב לשימוש בהנעת כלאיים - שילוב של מנועים חשמליים ומנועי בנזין או דיזל. "האוטובוסים של דן עדיין מזהמים, והם ימשיכו לזהם גם בשנים הקרובות. צריך לחייב בחוק את כל חברות התחבורה הציבורית לרכוש כלי רכב היברידיים - כל אוטובוס וכל מונית בתל-אביב צריכים להיות היברידיים".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ח"כ דב חנין: "אם משרד התחבורה יכול להתנהל לאט, הוא מתנהל מאוד לאט"
    צילום: עמית מגל
    ח"כ אופיר פז-פינס: "אפילו ועדת חקירה ממלכתית לא מתאימה לבדוק את המחדל העצום של הרכבת הקלה"
    צילום: ירון ברנר
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים