שתף קטע נבחר

חינוך לבטיחות בדרכים? לא אצלנו

עוד בשנת 1993 קבעה הממשלה כי החינוך לבטיחות בדרכים יהפוך למקצוע חובה במערך הלימודים בבתי הספר. 16 שנים אחרי, ולא הרבה השתנה בתחום. כך עולה מסקר שנערך לאחרונה

סקר: רק מחצית מהתלמידים בישראל לומדים בטיחות בדרכים - ורק 50% מהם סבורים כי תוכנית הלימודים מועילה ומשפיעה על התנהגותם. סקר שנערך עבור מכון מופ"ת (מחקר ופיתוח תכניות) חושף ממצאים חמורים, המטילים ספק ביעילות תוכנית לימודי הבטיחות בדרכים, המופעלת כיום על-ידי משרדי התחבורה והחינוך. מהסקר, שנערך בקרב מדגם מייצג של 300 בני נוער, עולה כי 49% מהתלמידים בבתי הספר כלל אינם לומדים את נושא הבטיחות.

 

  • לימודי בטיחות כחובה לבגרות? הממשלה מתנגדת

 

עוד עולה מהסקר, כי מבין התלמידים הלומדים בטיחות בבית ספרם, 46% טוענים כי הלימודים כלל אינם משפיעים או משפיעים במידה מועטה בלבד על התנהגותם. חמור מכך - מהסקר עולה כי רק חמישית (כ-20%) מהתלמידים אמרו כי תכנית הלימודים משפיעה עליהם בתחום הבטיחות בדרכים.

 

על חשיבות החינוך לבטיחות אפשר ללמוד ממכתב ששלח היום (ג') שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, לשר החינוך, גדעון סער. במכתב, בו דורש כץ ממשרד החינוך להעביר 11 מיליון שקל למימון פרויקט החינוך לבטיחות, מציין השר כי "כל קיצוץ בתקציב החינוך התעבורתי עלול לפגוע בצורה קשה ביותר במאבק נגד תאונות הדרכים, שכן החינוך לנהיגה נכונה בבית הספר, מהווה את אחד הבסיסים החשובים של המלחמה בתאונות".


שר התחבורה, ישראל כץ: "קיצוץ בחינוך לבטיחות- יפגע במאבק תאונות" (צילום: גיל יוחנן) 

 

כישלון השיטה הקיימת?

נתוני הסקר שנערך עבור מכון מופ"ת, עלולים ללמד על כישלון השיטה הקיימת לחינוך לבטיחות - זאת, בעיקר לנוכח השיעור הגבוה של תלמידים הטוענים כי כלל אינם נחשפים לתוכנית הלימודים. יש לציין כי תלמידים אינם מחויבים כיום להשיג ציון "עובר" בלימודי בטיחות, כתנאי לקבלת תעודת בגרות. הסקר גם עלול להצביע על כשלון יוזמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הטוענת כי 99% ממנהלי בתי הספר בארץ כבר חתמו על הסכם לפיו תלמידים יחוייבו בציון בגרות "פנימי" בנושא הבטיחות.

 

ראוי לציין כי בשנים האחרונות הועלו בכנסת מספר הצעות חוק פרטיות, שניסו להפוך את הבטיחות בדרכים לנושא חובה במסגרת לימודי הבגרות. הצעות אלה נדחו, עקב חילוקי דעות בין משרדי החינוך והתחבורה, וכן לאור התנגדות משרד האוצר. למעשה, כבר בתחילת שנות ה-90 החליטה הממשלה לחייב תלמידים בקבלת ציון "עובר" בלימודי בטיחות כתנאי לקבלת תעודת בגרות. אולם, עד היום לא הצליחו משרדי התחבורה והחינוך להגיע להסכמות שיאפשרו את יישום ההחלטה.

 

"השרה יולי תמיר התנגדה"

ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים אומרים היום ל-ynet כי הסקר נערך על מדגם קטן בלבד של תלמידים. עם זאת, ברשות מציינים כי ילמדו את תוצאות הסקר, ויקיימו דיון בנושא עם נציגי משרד החינוך. בנוגע להסכמת מנהלי בתי-ספר לחייב תלמידים בציון בגרות "פנימי", טוענים ברשות כי האשמה בכך שההסכם לא יושם היא שרת החינוך הקודמת, יולי תמיר: "הרשות ערכה החתמה עצמאית של מנהלי בתי הספר לציון בגרות פנימי, והשרה יולי תמיר התנגדה לכך".

 

בהתייחסות לעניין היעדר תקציב למימון החינוך התעבורתי בשנת הלימודים הבאה (תש"ע), אומרים ברשות כי "בהתאם למסגרת התקציב שאושרה על-ידי הממשלה, קוצץ תקציב הרשות בהיקף של כ-150 מליון שקל. הרשות תעשה כמיטב יכולתה על מנת לאפשר את ביצוע לימודי התעבורה בבתי הספר, כל עוד משרד החינוך יתחייב להתאמה תקציבית מקבילה בדומה להתקשרות הקיימת".

 

אלא שבמשרד החינוך בוחרים היום להבהיר כי אין להם כל כוונה להשתתף במימון - "החינוך התעבורתי מומן בשנים הקודמות (ההדגשה במקור, ש.ה) על-ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים", אומרים שם. לגבי שנת הלימודים הבאה, מבהירים דוברי המשרד, "אין באפשרותו לממן את הפעילות שהינה בתחום הפעילות של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים". במילים אחרות - אם הרשות לא תממן, תלמידי ישראל לא ילמדו.

 

 

מי ששותה, לא נוהג?

נתון מדאיג נוסף העולה מהסקר, נוגע לנהיגה תחת השפעת אלכוהול: רק 47% מהנשאלים אמרו כי הם תמיד מקפידים על כך ש"מי ששותה, לא נוהג". 23% מהנשאלים ציינו כי הם מקפידים על עניין האלכוהול "לעתים קרובות", 20% אמרו כי מקפידים "לפעמים כן, לפעמים לא", ו-5% אמרו כי הם "כמעט לא מקפידים".

 

יש לציין כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אמורה להעביר בקרוב לאישור שר התחבורה, תיקון לתקנות התעבורה, הקובע כי צעירים עד גיל 24 לא יורשו לשתות אלכוהול לפני נהיגה. בהצעת החוק, מסבירים ברשות כי "השפעת אלכוהול על מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות דרכים, גדולה יותר מאשר על מבוגרים".

פורסם לראשונה 19/05/2009 16:40

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרשות: השרה לשעבר יולי תמיר התנגדה לתוכנית הלימוד לבטיחות
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים