שתף קטע נבחר

פסק הלכה: לא למשחקי המים בחג השבועות

בחג השבועות נוהגים הילדים להתיז זה על זה כמויות אדירות של מים – רמז לתורה שניתנה בו ונמשלה למים. ומה עושים כשישראל מתייבשת? הרב ברי שלזינגר מהתנועה המסורתית נשאל בעניין והכריע: "אסור לבזבז; מומלץ להרים כוסית מים בסעודת החג"

שאלה:

  

שמעתי ילד אחד שואל את חברו 'איך אתה מתכונן ליום המים?' - כנראה בשל משחקי המים שמלווים אותו. מדוע כיום חג שבועות נחשב "יום המים", כלומר - מה מקורם של משחקי המים? האם ניתן, בשל מצב המים בישראל, לאסור על הילדים לשחק במשחקים אלו?

  

תשובה: 

 

חיים שלום, 

 

ידוע לנו שלחג השבועות מספר כינויים - חג מתן תורתנו, חג הביכורים, חג הקציר ועוד. בעשורים האחרונים נתווסף כינוי חדש לחג השבועות והוא "חג המים". כמו כן נוסף על מנהגי החג לאכול מאכלי חלב, לקשט את בתי הכנסת בירק, וללמוד תורה כל הלילה (תיקון ליל שבועות) נתווסף מנהג שפיכת מים על עוברים ושבים. מנהג זה היה נפוץ במספר עדות ישראל ואומץ על ידי ילדי ישראל.  

 

להלן שני מקורות למנהג זה:  

 

1. בשבועות אנו חוגגים מתן התורה לעם ישראל, והתורה משולה למים, כלומר כמו שאי אפשר לחיות בלי מים כך אי אפשר לחיות בלי תורה.  

 

משל זה מופיע בתלמוד בבלי, במסכת בבא קמא דף פב' עמוד א': "דתניא: 'וילכו שלשת ימים במדבר ולא מצאו מים' (שמות ט"ו) - דורשי רשומות אמרו: אין מים אלא תורה, שנאמר: הוי כל צמא לכו למים (ישעיהו נ"ה), כיון שהלכו שלשת ימים בלא תורה נלאו, עמדו נביאים שביניהם ותיקנו להם שיהו קורין בשבת ומפסיקין באחד בשבת, וקורין בשני ומפסיקין שלישי ורביעי, וקורין בחמישי ומפסיקין ערב שבת, כדי שלא ילינו ג' ימים בלא תורה".  

 

2. חז"ל דרשו שבעת מתן תורה פרח נשמתו של עם ישראל מרב פחד וחרדה ממעמד הר סיני, והקב"ה הוריד טל להחיותם. על כן נוהגים להתיז מים לזכר הטל שהחיה את עם ישראל. כפי שכתוב בתלמוד בבלי, מסכת שבת דף פח עמוד ב: "ואמר רבי יהושע בן לוי: כל דיבור ודיבור שיצא מפי הקדוש ברוך הוא יצתה נשמתן של ישראל, שנאמר 'נפשי יצאה בדברו' (שיר השירים ה). ומאחר שמדיבור ראשון יצתה נשמתן, דיבור שני היאך קיבלו? - הוריד טל שעתיד להחיות בו מתים, והחיה אותם. שנאמר 'גשם נדבות תניף אלהים נחלתך ונלאה אתה כוננתה' (תהלים סח).  

 

נכון, במסורת ישראל יש קשר רעיוני בין צורך האדם במים לבין צורך האדם לתורה, אך נשאלת השאלה האם בימנו, כשידוע לכולנו שאנו בעיצומה של בצורת ושבכל פינה מפרסמים ומזהירים "ישראל מיובשת" האם מותר להתיז מים, ולשפוך מים ולבזבז את המשאב החשוב הזה?  

 

חז"ל לימדו אותנו שאסור לבזבז אוצרות טבע חיוניות וזה כולל מים. ערך זה נלמד מאיסור "בל תשחית"- מקור האיסור בדברים כ', י"ט-כ'. איסור זה מופיע בספר החינוך: "שורש המצווה ידוע, שהוא כדי ללמד נפשנו לאהוב הטוב והתועלת ולהדבק בו, ומתוך כך תדבק בנו הטובה ונרחיק מכל דבר רע ומכל דבר השחתה, וזהו דרך החסידים ואנשי מעשה אוהבים שלום ושמחים בטוב הבריות ומקרבים אותן לתורה, ולא יאבדו אפילו גרגר של חרדל בעולם, ויצר עליהם בכל אבדון והשחתה שיראו, ואם יוכלו להציל יצילו כל דבר מהשחית בכל כחם...".

 

על כן, אסור לשפוך מים נקיים הראויים לשתיה, או לרחיצה על הרצפה ללא כל תועלת. חז"ל פיתחו את רעיון לא להשחית לכלול כל השחתה לשם השחתה. ונכלול בזה גם את האיסור לשפוך מים ללא כל תועלת לאדם.

  

החובה לשמור ולא לבזבז מודגשת במקורות הבאים:  

 

1. ביחס לאדם הראשון נכתב "וַיִּקַּח ה' אֱלקים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ:" (בראשית פרק ב פסוק טו) אדם הראשון נצטווה לעבוד את האדמה וגם לשמור אותה., כבני אדם אנו מצווים לעבוד וגם לשמור על העולם, ועל משאבי הטבע שיש בעולם. אנו מצווים לשמור על מקורות המים, שלא יזוהמו ושלא יבוזבזו.  

 

2. על האדם מוטלת האחריות הבלעדית לדאוג לסביבה. את זה לומדים מהמדרש בקהלת רבה (וילנא) פרשה ז ד"ה א (י"ג) : "ראה את מעשה האלהים, כי מי יוכל לתקן את אשר עותו? בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו, "ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן וכל מה שבראתי בשבילך בראתי, תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך." על האדם האחריות לדאוג למקורות המים שהם יספיקו לכולם. על כן אסור לאדם לבזבז את המים שברשותו, כי כל מה שיבזבז לא יוחזר.  

 

לאור האמור לעיל, ניתן לסכם שהיהדות אוסרת בזבוז של מים ואוסרת על הילדים להתיז מים, או לשפוך מים ללא תועלת בחג השבועות.

 

מכיוון שהתורה משולה למים, מומלץ להרים כוסית מים בסעודת החג, לאחר קידוש וברכת "המוציא", ולהגיד את הפסוק "וּשְׁאַבְתֶּם מַיִם בְּשָׂשׂוֹן מִמַּעַיְנֵי הַיְשׁוּעָה:" ( ישעיהו פרק יב, ג) חובה להכיר טוב ולהודות לה' על מתן תורה ועל יצירת מעיינות מים, והמטרת גשמי ברכה לתועלת האדם ובעלי החיים.  

 

חג שמח,  

 

הרב ברי שלזינגר

 

נשיא כנסת הרבנים המסורתיים  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
הכינרת מתייבשת
צילום: AFP
חגיגות שבועות
צילום: יריב כץ
מומלצים