שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    סופי: ג'נרל מוטורס הגישה בקשה לפשיטת רגל

    המאמצים להצלת החברה כשלו - ובג'נרל מוטורס הגישו בקשה להגנה מפני נושים בבית המשפט לפשיטות רגל. בתום ההליך, יולאמו על-ידי ממשל אובמה. מנכ"ל UMI, יבואנית דגמי GM לישראל: ללקוחות שלנו אין סיבה לדאגה

    זה סופי: ג'נרל מוטורס היא מעתה חברה פושטת רגל, לאחר שהגישה בקשה להגנה מפני נושים בהליך "Chapter 11" בבית המשפט לפשיטות רגל בארה"ב. המהלך, שצפוי להאיץ את הליך ההתייעלות של החברה, מגיע לאחר שבג'נרל מוטורס לא הצליחו להיפטר מחובות העתק שלהם למחזיקי אגרות חוב ולעובדים. מדובר בפשיטת הרגל הגדולה ביותר של חברה תעשייתית אי-פעם, ופשיטת הרגל הרביעית בגודלה בהיסטוריה בכלל.

     

     

    הבקשה לפשיטת רגל הוגשה לפני דקות אחדות, ובעקבותיה צפויה מסיבת עיתונאים של בכירי ג'נרל מוטורס, בראשות מנכ"ל החברה החדש, פריץ הנדרסון, המחליף את ריק וואגוניר שאולץ להתפטר על-ידי הממשל. גם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, צפוי לשאת דברים בתגובה לפשיטת הרגל.


    מטה ג'נרל מוטורס בדטרויט, מישיגן. תהפוך לחברה ממשלתית (צילום: AP)

     

    במסגרת הליך פשיטת הרגל, ג'נרל מוטורס תופרד מנכסיה המפסידים, ותישאר עם הנכסים העיקריים בלבד - מותגי שברולט, ביואיק, קאדילק ו-GMC. היקף כוח האדם של החברה - כ-250,000 עובדים - צפוי להצטמצם דרמטית, ומפעלים רבים הנמצאים בבעלותה ייסגרו. חטיבות האמר, פונטיאק וסאטורן ייסגרו או יימכרו, וזאת לאחר שסאאב ואופל כבר הופרדו בחודשים האחרונים.

     

    ג'נרל מוטורס - חברה ממשלתית

    הליך ההבראה יכלול את הלאמת החברה, כשברשות הממשל האמריקני 60%. מחזיקי אגרות חוב יקבלו 10% ואופציה לרכוש נתח נוסף בהמשך, והיתר יעבור לידי הממשל הקנדי (10%) ועובדי ג'נרל מוטורס (17.5%). הפיכת GM לחברה בבעלות ממשלתית צפויה ליצור מצב מעניין, שבו למדינה תהיה השפעה משמעותית על תעשיית הרכב בארה"ב ברחבי העולם. הממשל האמריקני צפוי להשקיע 30 מיליארד דולר - בנוסף ל-20 מיליארד דולר שכבר ניתנו ל-GM - בהבראת החברה הכושלת.

     

    עיקרי תוכנית פשיטת הרגל
    • ג'נרל מוטורס תהפוך לחברה בבעלות ממשלתית
    • הממשל האמריקני יזריק 30 מיליארד דולר נוספים
    • הייצור של מותגי שברולט, קאדילק, ביואיק ו-GMC יימשך
    • ייצור האמר וסאטורן יופסק עד סוף 2009, פונטיאק תיסגר ב-2010
    • מספר הסוכנים יצטמצם מ-6,200 ל-3,600 בלבד
    • מספר המפעלים יצומצם מ-47 ל-34 בשנת 2010
    • הליך פשיטת הרגל צפוי לארוך בין חודשיים לשלושה חודשים
    • עובדי GM מאבדים את זכותם לשבות עד 2015

     

    בניגוד לקרייזלר, ג'נרל מוטורס אינה צפויה להפסיק ייצור של דגמיה העיקריים, במיוחד מחוץ לאמריקה. ראוי לציין כי מרבית המכוניות המשווקות על-ידי יבואנית דגמי ג'נרל מוטורס לישראל, חברת UMI, מיוצרות בדרום-קוריאה.

     

    מנכ"ל UMI: אין ללקוח סיבה לדאגה

    מנכ"ל חברת UMI, אבי ארוך, אמר ל-ynet בעקבות ההודעה על פשיטת הרגל, כי לצרכן הישראלי אין סיבה לחשוש נוכח פתיחת ההליך. לדבריו, החברה החדשה שתוקם בתום ההליך, תמשיך לעמוד בהתחייבויות השירות, האחריות ואספקת החלפים הקיימות כיום.

     

    לדברי ארוך, ביבואנית אף רואים בפשיטת הרגל הזדמנות לעתיד טוב יותר, משום שלדעתו ג'נרל מוטורס החדשה תייצר מכוניות המתאימות יותר לשוק הישראלי - קטנות יותר, חסכוניות יותר ומזהמות פחות. ארוך גם אמר כי ליבואנית מלאי מכוניות מספק למקרה של הפסקה זמנית בייצור, וכן מלאי חלקים שעומד לרשות מחזיקי מכוניות ג'נרל מוטורס בישראל.

     

    שברולט, המותג העיקרי של ג'נרל מוטורס, מכרה בישראל בשנה שעברה 13,680 מכוניות, והגיעה למקום הרביעי מבין כלל המותגים בשוק. השנה מקווים ב-UMI למכור אף יותר מכך, בעיקר הודות להשקת מספר מכוניות חדשות. על-פי הערכות, ההודעה על פשיטת הרגל עשויה לפגוע במידת מה בתוכניות ההתרחבות של היבואנית, אם כי נראה שההשפעה הישירה על הלקוח הישראלי זניחה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    נשיא ומנכ"ל ג'נרל מוטורס, פריץ הנדרסון
    צילום: AP
    הליך פשיטת הרגל יוצא לדרך
    צילום: AP
    הבוס החדש - הנשיא ברק אובמה
    צילום: רויטרס
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים