שתף קטע נבחר

ג'נרל מוטורס מתה, תחי ג'נרל מוטורס

אחרי תהליך התייעלות כואב בבית המשפט לפשיטות רגל, ג'נרל מוטורס החדשה תצא לדרך ותנסה להצדיק את המתנה שקיבלה מכספי הציבור האמריקני - 50 מיליארד דולר. אז איך תצליח ענקית הרכב החדשה להחזיר את הלקוחות לאולמות התצוגה? קבלו הצצה לעתיד הקרוב של ג'נרל מוטורס

כל סוף הוא התחלה חדשה. או כך לפחות מקווים בג'נרל מוטורס, יצרנית הרכב שמסמלת יותר מכל את המשבר העמוק שפוקד את התעשייה והכלכלה האמריקנית. יש בסיפור הזה הכל: פיטורים של עשרות אלפי עובדים, הפסדי עתק, גאווה לאומית שהתפוגגה - ולבסוף הודאה בכשלון וניסיון לתקן.

 

 

101 שנים לאחר הקמתה, ג'נרל מוטורס שהכרנו חדלה להתקיים. תאגיד הענק - אחד הסמלים המובהקים ביותר של דרך החיים האמריקנית - נכנע למשבר הכלכלי העולמי, ולחובות ענק שהצטברו במהלך שנים רבות מדי של דריכה במקום. מתוך ההריסות, מוקמת בימים אלה חברה חדשה - קטנה יותר, ובתקווה גם יעילה ומתאימה יותר לתקופה.

 

וכעדות לאובדן האמון במערכת הכלכלה הקפיטליסטית - ג'נרל מוטורס החדשה תהיה חברה בבעלות ממשלתית, כשצוות מיוחד של הנשיא ברק אובמה מונה כדי לדאוג שהשקעת העתק בחברה - 50 מיליארד דולר - תוחזר לקופה הציבורית. ההלאמה אף זכתה לשם חצי-רשמי בציבור ובתקשורת האמריקנית: GM - Government Motors. בחודשים הקרובים יידרשו מנהלי היצרנית להמציא את החברה מחדש, תוך שהם מתמודדים עם מיליוני לקוחות שאיבדו את האמון במכוניות שהם מייצרים, ועם הדרישה הכמעט בלתי אפשרית להשיב את הכספים שקיבלו מהציבור.

 

למרות שברגע הראשון נראה כי אין לפשיטת הרגל הגדולה בהיסטוריה של חברה תעשייתית השלכה על ישראל, לא כך הדבר. GM החדשה חייבת להפנים את הלקח הכואב שלימדו אותה לקוחותיה: הציבור האמריקני לא מוכן לקנות מכוניות רק כי הן נושאות את השם שברולט או קאדילק. וההשפעה של השינוי תבוא לטובתנו.

 

ב-GM יצטרכו להתאמץ הרבה יותר כדי לשכנע את הלקוחות שהם תחרותיים מול טויוטה, הונדה ומותגים זרים נוספים. ג'נרל מוטורס החדשה תצטרך להשקיע יותר בפיתוח מכוניות קטנות, חסכוניות בדלק וידידותיות לסביבה. יצרנית הרכב המתחדשת חייבת לשפר את האיכות והאמינות של מכוניותיה, ולצמצם משמעותית את היקף הייצור של רכבי שטח וטנדרים גדולים.

 

אז אילו מכוניות יגרמו ללקוחות בכל העולם לשוב ולבקר באולמות התצוגה של מותגי GM הנותרים - שברולט, ביואיק, קאדילק ו-GMC? הכנו עבורכם סקירה של המכוניות שאמורות לבשר על העידן החדש של ג'נרל מוטורס. 

 

קומפקטיות: שברולט קרוז

כשהאמריקנים מדברים על פלטפורמה גלובלית ומכונית שמתאימה לכל העולם, הם פונים קודם כל לחטיבה הקוריאנית. זה כמעט בלתי נתפס, אבל דייהו המנוחה, שנקנתה על-ידי GM לאחר שהקוריאנים נאלצו לפשוט רגל בעצמם, היא כיום אחת מהחטיבות הפוריות והרווחיות ביותר בקונצרן האמריקני.


שברולט קרוז. תעביר את האמריקנים לקומפקטיות? (צילום: רועי צוקרמן)

 

מרכז הפיתוח והייצור בקוריאה אחראי למכוניות רבות של הקונצרן, והאחריות הזו רק תלך ותגבר. שברולט קרוז (Cruze) למשל, מכונית קריטית ל-GM החדשה, מגיעה שוב מקוריאה ומחליפה את האופטרה אותה הכרנו בשנים האחרונות. הפעם יש פלטפורמה שתשמש גם את אופל אסטרה החדשה, במהלך שנועד לצמצם עלויות פיתוח ולהגדיל את הרווח מכל מכונית.

 

הקרוז כבר נחתה בישראל, והיא פרי תהליך ההבראה אותו ניסו האמריקנים לבצע לפני שהרימו ידיים, ופנו לסיוע בית המשפט לפשיטות רגל.
שברולט קרוז, נתונים עיקריים

שברולט קרוז, נתונים עיקריים
שם הדגם שברולט קרוז
קטגוריה משפחתיות קומפקטיות
מתחרות טויוטה קורולה, הונדה סיוויק
מנועים עיקריים 1.6 ו-1.8 ליטר
ארץ ייצור דרום קוריאה, בעתיד באמריקה
מתי בישראל? השיווק החל לאחרונה

 

ספורטיביות: שברולט קמארו

מקדמת התדמית החשובה של שברולט, תהיה בעתיד הקרוב הקמארו (Camaro), מכונית ששיווקה התחיל לאחרונה באמריקה. מכונית השרירים בעלת העיצוב הנוסטלגי מחייה את השם קמארו לאחר שנות הפסקה ארוכות, ועוררה עניין רב בקרב חובבי הרכב.


שברולט קמארו. מקדמת תדמית

 

לקמארו חשיבות כמושכת לקוחות לאולם התצוגה. גם אם רבים מהם לא ירכשו אותה, נוכחותה באולם עשויה לסייע לג'נרל מוטורס למכור מכוניות כמו הקרוז או המאליבו השמרניות יותר.

 

וברוח התקופה, החברה מדגישה בעיקר את תשומת הלב הרבה שהופנתה ליצירת מכונית חסכונית יחסית בדלק, למרות השימוש במנועי V6 ו-V8 גדולים. אז כמה היא צורכת? דירוג ה-EPA (הרשות האמריקנית להגנת הסביבה) שהוחמר לאחרונה, מצביע על תצרוכת דלק של כשבעה ק"מ לליטר בעיר לדגם ה-V8 ו-10 ק"מ לליטר מחוץ לעיר. מנוע ה-V6 יאפשר תצרוכת דלק של 7.6 ק"מ לליטר בעיר ו-12.3 ק"מ מחוץ לעיר. לא מדהים, אבל סביר בהתחשב בנתוני ההספק - 304 כ"ס בגרסת ה-3.6 ליטר, 406 כ"ס עם מנוע ה-6.2 ליטר.
שברולט קמארו, נתונים עיקריים

שברולט קמארו, נתונים עיקריים
שם הדגם שברולט קמארו
קטגוריה מכוניות שרירים
מתחרות דודג' צ'לנג'ר, פורד מוסטנג
מנועים עיקריים V6 בנפח 3.6 ליטר או V8 בנפח 6.2 ליטר
ארץ ייצור ארה"ב
מתי בישראל? השנה - סוף רבעון שלישי

 

כלאיים: שברולט וולט

נדיר שיצרניות רכב מספקות כל-כך הרבה פרטים על מכונית שתושק רק בעוד שלוש שנים, אבל במקרה של הוולט, מדובר בהרבה יותר מעוד מכונית חדשה. שנה שעברה שברולט חשפה את הוולט הסדרתית, למרות שהיא תשווק אותה רק משנת 2011.


שברולט וולט. פרויקט הדגל של ג'נרל מוטורס

 

מדובר במכונית כלאיים קומפקטית, מתחרה ישירה לטויוטה פריוס, עם טכנולוגיה מתקדמת יותר מזו של הדגם היפני. הוולט משתמשת אמנם במנוע בנזין, אך הוא נועד כמנוע עזר, להארכת טווח הנסיעה על-ידי הטענת מצברי המנוע החשמלי. זה האחרון הוא המנוע העיקרי, ויספיק לנסיעות נטולות בנזין למרחק של עד 64 ק"מ. הרבה למכונית כלאיים, אך עדיין פתרון זמני בדרך לרכב חשמלי או עם מנוע מימן.

 

המהירות המרבית עומדת על 161 קמ"ש, ולמרות שבג'נרל מוטורס מעריכים כי תג המחיר יהיה קרוב לכפליים מזה של טויוטה פריוס, הם גם מקווים שהתדמית הירוקה שלהם תזכה לחיזוק, ותחלחל מטה למכוניות רגילות. ממש כמו שעשתה הפריוס לצי הרכב של טויוטה.
שברולט וולט, נתונים עיקריים

שברולט וולט, נתונים עיקריים
שם הדגם שברולט וולט
קטגוריה כלאיים
מתחרות טויוטה פריוס
מנועים עיקריים יחידת חשמל ובנזין עם 150 כ"ס
ארץ ייצור ארה"ב, באירופה כ"אופל"
מתי בישראל? לא לפני 2011

 

מיני: שברולט ספארק

משנת 2010, ג'נרל מוטורס תחליף מכונית נוספת מתוצרת קוריאה. הפעם זו תהיה המאטיז שתלך לעולמה, ותוחלף על-ידי הספארק (Spark), מכונית מיני עם עיצוב אגרסיבי וחשיבות גבוהה. הספארק תיכנס לפלח שוק חם במרבית השווקים בעולם, שם צפויות לה מתחרות כמו יונדאי i10, סוזוקי אלטו ופיאט פנדה.


שברולט ספארק. צפויה לה תחרות קשה

 

היצע המנועים יכלול יחידות צנועות-נפח, 1.0 או 1.2 ליטר, ועדיין לא ידוע אם המכונית תוצע גם בארה"ב, שם היא עשויה לזכות למנועים גדולים יותר. אם תשווק, היא עשויה למצוא שם לא מעט לקוחות - בעיקר תודות למעבר של הצרכנים באמריקה למכוניות קטנות יותר מכפי שרכשו בשנים קודמות.
שברולט ספארק, נתונים עיקריים

שברולט ספארק, נתונים עיקריים
שם הדגם שברולט ספארק
קטגוריה מיני
מתחרות יונדאי i10, פיאט פנדה
מנועים עיקריים 1.0 ו-1.2 ליטר
ארץ ייצור דרום-קוריאה. בעתיד אולי בארה"ב
מתי בישראל? רבעון שני של 2010 (הערכה)

 

מכוניות סאלון: ביואיק לה-קרוס

רכב חשוב נוסף הוא הלה-קרוס (LaCrosse) החדשה של ביואיק, מכונית סאלון גדולה שצריכה להצליח לא רק באמריקה, אלא גם בסין - מהשווקים החשובים ביותר לג'נרל מוטורס כיום והבודדים בהם היא רוותה נחת גם בימי המשבר.


ביואיק לה-קרוס. מנועים קומפקטיים ומרכב קצר מהדגם הקודם

 

הלה-קרוס החדשה מתאימה טוב יותר למצב בשוק העולמי. היא מוצעת עם מנועים קטנים וחסכוניים יותר מבעבר, למרות שהספקם דווקא עלה. מנוע ה-3.0 ליטר למשל, עם 258 כ"ס לעומת יחידת ה-3.8 ו-203 כ"ס בעבר, מציג תצרוכת דלק של 13.1 ק"מ לליטר מחוץ לעיר לעומת 12.8 בעבר.

 

הדגם החדש גם קצר במעט מקודמו, אם כי ממדי הרוחב ובסיס הגלגלים צמחו. הלה-קרוס החדשה, שהייתה אמורה להגיע לישראל בימים אלה, תנחת כאן בסופו של דבר לקראת סוף הרבעון השלישי של השנה.


ביואיק לה-קרוס, נתונים עיקריים

ביואיק לה-קרוס, נתונים עיקריים
שם הדגם ביואיק לה-קרוס
קטגוריה מכוניות סאלון גדולות
מתחרות וולוו S80, אודי A6
מנועים עיקריים V6 בנפח 3.0 או 3.6 ליטר
ארץ ייצור ארה"ב
מתי בישראל? השנה, בסוף הרבעון השלישי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטה החברה בדטרויט
עובד במפעל GM שיושבת מתראיין לתקשורת
צילום: AP
נשיא GM (מימין) ונשיא קרייזלר. סמלי דרך החיים האמריקנית - פושטים רגל
צילום: רויטרס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים