שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    רפורמת המיסוי הירוק תצא לדרך ב-1 באוגוסט

    מכוניות הפולטות כמות גדולה של מזהמים עשויות להתייקר בעשרות אלפי שקלים, מכוניות ידידותיות לסביבה יוזלו - כל זאת במסגרת יישום רפורמת מיסוי ירוק מה-1 באוגוסט. היבואנים לא יחוייבו לייקר או להוזיל את המכוניות ללקוח בהתאם למס

    רפורמת המיסוי "הירוקה" של ענף הרכב יוצאת לדרך: החל ב-1 באוגוסט, מכוניות יוקרה ורכבי שטח, הפולטים כמות גדולה של מזהמים, עשויים להתייקר בעשרות אלפי שקלים. מכוניות בעלות מנועים קטנים, היוצרות זיהום אוויר מופחת, יוזלו בשיעור הנע בין כמה מאות שקלים ועד כמה אלפי שקלים. שר האוצר, יובל שטייניץ, והשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הציגו היום (ב') בצהריים את תוכנית "מיסוי ירוק": רפורמה מקיפה בשוק הרכב, שנועדה לעודד את רכישתן של מכוניות ידידותיות לסביבה.

     

    במסיבת עיתונאים שנערכה בירושלים, הוצג המתווה המלא של התוכנית: מס הקנייה למכוניות חדשות יועלה עד לשיעור מרבי של 92% - מהלך שעלול לייקר את מחיריהן של מכוניות יוקרה ורכבי שטח גדולים בעשרות אלפי שקלים. מנגד, מכוניות הפולטות כמות מופחתת של מזהמים ייהנו מהטבת מס, שעשויה להגיע עד לכמה אלפי שקלים בהשוואה למחיריהן כיום.

     

    בשבועות הקרובים יפרסמו משרדי הממשלה נתונים מדויקים, שיאפשרו לכל רוכשי המכוניות לבדוק מה הטבת המס לה זכאית המכונית אותה הם מעוניינים לרכוש. ראוי לציין כי הייקור וההוזלה של כל דגם, לאחר יישום הרפורמה, ייקבעו על-ידי יבואן הדגם: יבואן יוכל לייקר את הרכב במלוא העלאת המס, או לספוג חלק מהייקור כדי למנוע פגיעה במכירות. מנגד, יבואני מכוניות חסכוניות יוכלו להימנע מהוזלת המכונית לצרכן, ולהעביר לכיסם - או לכיס יצרניות הרכב - חלק משווי ההטבה.


    המכונית מזהמת? תשלמו (צילום אילוסטרציה: עופר מאיר)

     

    כמה זה יוצא לכם?

    התוכנית, שעיקריה פורסמו לראשונה לפני שנתיים, קובעת שורה של צעדים אותם ינקטו משרדי הממשלה במטרה לעודד שימוש במכוניות הפולטות כמות מזהמים מופחתת. הצעד העיקרי הוא העלאת מס הקנייה למכוניות חדשות, עד לשיעור מרבי של 92%. כתוצאה מכך, מכוניות הפולטות כמות מזהמים גדולה "ייענשו": כך למשל, מס הקנייה המוטל על רכב הכביש-שטח פולקסווגן טוארג - בגרסת 3.6 ליטר בנזין - יעלה מ-75% כיום ל-92%. משמעות המהלך עשויה להיות ייקור של עשרות אלפי שקלים במחיר המחירון - זאת, אלא אם תבחר היבואנית לספוג חלק מעליית המס.

     

    מנגד, מכוניות קטנות, בעלות מנועים חסכוניים בדלק, יוזלו בשיעור משתנה, באמצעות הטבת מס - שגובהה מגיע עד 15,000 שקל: כך למשל, מס הקנייה המוטל על טויוטה יאריס, בעלת מנוע 1.4 ליטר, ירד מ-75% כיום לכ-58%. גם כאן, ההשפעה המדויקת על המחיר הסופי לצרכן אינה ברורה עדיין: יבואני רכב - כמו גם יצרניות הרכב עצמן - עשויות "לספוג" חלק מירידת המס, באמצעות הוזלה קטנה יחסית והגדלת שולי הרווח.

     

    ומה עם מלכת המכירות של שוק הרכב בישראל, מאזדה 3? על-פי נתוני משרד האוצר, יעלה מס הקנייה של ה-3 מ-75% ל-80% - כלומר, מחירה עשוי להתייקר. עם זאת, באוצר מציינים כי מדובר בדגם שעתיד להיות מוחלף כבר בשבועות הקרובים - כאשר מאזדה 3 החדשה צפויה להיכנס לקבוצת זיהום נמוכה יותר. באוצר גם אומרים כי בתקופה הקרובה יפורסמו הציונים ה"ירוקים" המדויקים של כל המכוניות הנמכרות בישראל: יבואני הרכב יחויבו לציין את הציון בפרסומים בכלי התקשורת, ומשרדי הממשלה יפרסמו את הציונים באתרי האינטרנט.

     

    "להשפיע על התנהגות הצרכנים"

    "אנחנו פותחים היום ברפורמה מהפכנית בתחום המיסוי הירוק", אומר שר האוצר, יובל שטייניץ. "היעד שלה, הוא לרתום את מערכת המס של מדינת ישראל למען איכות הסביבה ואיכות החיים. המדיניות הכלכלית ומדיניות המיסוי, יכולות וצריכות להשפיע על התנהגות הצרכנים - בצורה שתתרום לאיכות הסביבה, איכות החיים והבריאות של האזרחים. לשינוי דפוסי החיים יש ערך כלכלי אך גם ערך 'ערכי'. המיסוי הדיפרנציאלי יתרום לאיכות החיים".

     

    גם השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, סבור כי תוכנית המיסוי שהוצגה היום תתרום לשינוי דפוסי ההתנהגות של הישראלים - ובכך תתרום לשיפור איכות הסביבה. "זה צעד מהפכני ראשוני וחשוב מאוד. עם זאת, המהפכה הסביבתית - 'המהפכה הירוקה' - תתממש רק אם האזרחים יטמיעו את השינויים ויבינו את הנזק הסביבתי שיוצרים המוצרים שהם צורכים".

     

    בדבריו, התייחס ארדן לביקורת שנמתחה בחודשים האחרונים נגד התוכנית: בכירים בענף הרכב טענו כי הרפורמה מתבססת על על נוסחה ישראלית "ייחודית"

    - המשקללת את נתוני הפליטה של מספר מזהמים - ותביא לפגיעה בשוק המקומי. לדברי המבקרים, הנוסחה נותנת משקל נמוך מדי לפליטת גזי חממה - כמו פחמן דו-חמצני (CO2). "משרדי האוצר והגנת הסביבה נותנים מודל ייחודי, בגלל ההבנה שישראל היא מדינה קטנה וצפופה, עם זיהום אוויר הגורם לתחלואה במרכזי הערים", אומר השר ארדן, "ומאחר שאנחנו לא משפיעים באופן משמעותי על פליטת גזי החממה - נקבעה נוסחה המשקללת את גזי החממה במקביל לגזים המשפיעים על תחלואת האזרחים".

     

    15 קבוצות זיהום

    לדברי יו"ר ועדת "מיסוי ירוק", סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, בועז סופר, רפורמת המיסוי הירוק תגדיל את הכנסות המדינה ממסים ב-400 מיליון שקל. לדבריו, הגדלת ההכנסות תגיע בעיקרה מפלחי השוק היקרים: מכוניות יוקרה ורכבי שטח גדולים. לדברים אלה הצטרף שר האוצר שטייניץ, שאף אמר כי הגדלת הכנסות המדינה כתוצאה מהגדלת נטל המס על קטגוריות היוקרה - ולכן על השכבות המבוססות בחברה - היא מהלך מבורך.

     

    סופר ציין כי מס הקנייה והטבת המס יחושבו לכל מכונית בהתאם ל"מדד ירוק": נוסחה שאימץ משרד האוצר, המשקללת את פליטתם של חמישה מזהמים עיקריים. בהתאם לציון זה, תשויך כל מכונית לאחת מ-15 "קבוצות זיהום" - ובהתאם לקבוצות אלה ייקבע אם המכונית זכאית ל"פרס" - שעשוי להגיע עד לשיעור מרבי של 15,000 שקל. כפי שציין השר להגנת הסביבה ארדן, הציון "הירוק" של כל מכונית יפורסם ברבים כבר בתקופה הקרובה - בפרסומים רשמיים של יבואני הרכב, וכן באתרים של משרדי הממשלה.

     

    צעד נוסף הכלול ברפורמה הוא ביטול שיטת "קבוצות שווי השימוש": כיום מחושב המס החודשי שמשלמים עובדים המקבלים רכב צמוד, בהתאם לשבע קבוצות מחיר קבועות מראש, המתעדכנות פעם בשנה. בהתאם לתוכנית "מיסוי ירוק", חישוב המס החודשי ("שווי שימוש") יהפוך להיות ליניארי: המס יחושב כאחוז קבוע ממחיר המחירון של כל מכונית. האחוז שנקבע הוא 2.75% - ויישום שיטת החישוב החדשה יחל ב-1 בינואר 2010. באוצר מסבירים כי בשנה הראשונה לשינוי השיטה, יהווה שווי השימוש 2.35%, וזאת בהתאם למתווה ייקור שסוכם ב-2007. יש לציין כי עובדים הבוחרים מכוניות כלאיים, המשלבות מנוע חשמל עם מנוע בנזין או דיזל, ייהנו מהפחתה של 500 שקל מהתשלום החודשי.

     

    בדבריו, סופר ציין גם כי בהתאם לתוכנית, ייהנו מכוניות כלאיים ממס קנייה מופחת: עד 2010 יעמוד המס על 30%, כאשר לאחר מכן יועלה המס בהדרגתיות - ל-45% ב-2013 ול-60% ב-2014. בנוסף, כלי רכב שאינם פולטים מזהמים, כמו למשל מכוניות חשמליות, ייהנו מהטבת מס משמעותית: מס הקנייה למכוניות אלה יעמוד על 10% בלבד עד 2015, ולאחר מכן יעלה המס ל-30% עד 2019.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שר האוצר, יובל שטייניץ. להשפיע על התנהגות הצרכנים
    צילום: דודי ועקנין
    השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן. "צעד מהפכני, ראשוני וחשוב"
    צילום: אהוד קינן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים