שתף קטע נבחר
 

עיר סתומה: 324 אלף מקומות חניה חסרים בת"א

דו"ח פנימי חדש שהוכן בעירייה והגיע לידי ynet מגלה כי 278 אלף מקומות חניה, כולל חניונים, אמורים להספיק ל-602 אלף כלי רכב. התוצאה: 3,000 דו"חות ביום. כותבי הדו"ח: על מדיניות האכיפה להיות מתחשבת בתושבים. וגם: מה השעות המסוכנות ביותר ברישום דו"חות?

קיבלת דו"ח חניה בתל אביב לאחרונה? פניה האמיתיות של המצוקה נחשפים כעת במלוא העוצמה. בכל יום חסרים בעיר 324 אלף מקומות חניה - כך עולה מדו"ח פנימי חדש, הסוקר את נתוני החניה בשנת 2008. הדו"ח שהגיע לידי ynet נערך באגף הפיקוח והוגש באחרונה לוועדה מיוחדת שהוקמה בעירייה לצורך בחינת מדיניות החניה והאכיפה בעיר.

 

עוד עולה מהמסמך, כי בשנה שעברה נרשמו בעיר כמיליון ומאה אלף דו"חות - ממוצע של כ-3,000 דוחות ליום. השעות הכי "מסוכנות" לקבלת דו"ח הן שעות הערב המוקדמות, ובייחוד בין 17:00 ו-19:00.

 

העובדה שבתל אביב חסרים מקומות חניה לא תפתיע אף אחד. זה שנים נאלצים תושבי העיר והמבקרים בה למצוא פתרונות יצירתיים למצוקה הקשה, והעירייה מצדה מתמודדת עם אלפי תלונות על אכיפה קשה נגד בעלי רכב שספגו דו"חות לא מוצדקים. אז מה חדש? לראשונה, הנתונים האלה מרוכזים ומוגשים לוועדה מיוחדת שהקימה העירייה במיוחד, שתפקידה לבדוק את מדיניות החניה והאכיפה העירוניות.

 

על פי הנתונים שנלקחו מאגף החניה בעירייה והוגשו לוועדה, תושבי העיר מחזיקים כ-152 אלף כלי רכב, בעוד שמספר כלי הרכב הנכנסים לעיר מבחוץ מדי יום עומד על כ-450 אלף. למרות הכמות האדירה, היצע החניה שעומד לרשות כל המכוניות הללו הוא 278 אלף מקומות, פחות מחצי ממספר המכוניות - וזה כולל חניונים.

 

כמובן, לא כל המכוניות נמצאות בעיר בכל שעות היממה, וכל מקום חניה יכול להיות מנוצל מדי יום על ידי יותר מרכב אחד. אבל מאידך - חשוב לזכור שפיזור המכוניות רחוק מלהיות שווה על פני כל העיר, ובעוד שבאזורים הפריפריאליים עומדים מקומות רבים ריקים במשך כל היום, הרי שבמרכז העיר - על כל מקום פנוי מתפתח "קרב" בין כמה מכוניות. עם חוסר כזה, אין פלא שפקחי עיריית תל אביב מצליחים להגיש מדי יום כ-3,000 דו"חות חניה.

 

175 אלף דו"חות בוטלו

עוד עולה מהנתונים, כי הסכנה לקבל דו"ח גבוהה משמעותית לכלי רכב של אזרחים שאינם גרים בעיר. אלה מקבלים 83 אחוז מהדו"חות, אף שהם מהווים רק מעט יותר משני שלישים מהמכוניות הנוסעות בכבישי הכרך. לוועדה גם הוגשו נתונים לגבי שעות עריכת הדוחות, מהם עולה כי בין השעות 17:00 ל-19:00 נרשמים 52 אחוז מהדו"חות, ו-37 אחוז נוספים נרשמים בין 19:00 ו-21:00.

 

בדו"ח מופיעים גם נתונים של ביטולי דו"חות, ולפיהם במהלך שנת 2008 בוטלו כ-175 אלף דו"חות. הסיבות: ב-29 אחוז מהמקרים הדו"חות היו פסולים; ב-19 אחוז מהמקרים בוטלו דו"חות של רכבי משרד הביטחון; ב-19 נוספים היה מדובר ברכבי תיירים; ורק ב-11 אחוז מהמקרים, בוטלו דו"חות בשל החלטה לפנים משורת הדין, כי למקבל הדו"ח לא היתה ברירה אלא לבצע עבירת חניה.

 

עוד מופיעים בדו"ח ממצאיו של סקר שערכה העירייה בין התושבים, על מנת לגלות את הנקודות הבעייתיות. מהסקר עולה, על פי מחברי הדו"ח מאגף הפיקוח, כי "ההנחיות על גבי התמרורים אינן ברורות", כי "יש להגדיל באופן מהותי את היצע החניה לתושבי העיר", וכי "מדיניות האכיפה צריכה להיות מתחשבת לתושבי העיר".

 

אחת הנקודות שחברי הוועדה החליטו לבדוק, לאור הנתונים, היא מציאת איזון נכון בין מדיניות אכיפה לבין צורכי התושבים ובעלי העסקים. אחת השאלות שמעלים מחברי הדו"ח היא - "האם לפרסם את מדיניות החניה והאכיפה ברבים?".

 

מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית תל-אביב- יפו בודקת את עצמה כל הזמן, בכל הנושאים העולים על הפרק ובכלל זה נושא החניה. מצוקת החניה קיימת בעיקר בעיר ההיסטורית- מרכז העיר - ולא בשכונותיה, שעקב תכנונה בשנות ה-30 של המאה הקודמת אינו מספק את נפחי החניה הקיימים כיום".

 

"העירייה עושה מאמצים כבירים על מנת להגיע למצב שבו החניה בעיר תהיה מוסדרת ותתנהל על פי החוק, כאשר זכויותיהם של הולכי הרגל ובטיחותם תישמר וזרימת התנועה לא תיפגע, זאת תוך התחשבות מלאה במחסור המובנה במקומות חניה. העירייה פועלת כבר היום לאיזון בין הגורמים השונים וליצירת מענה יסודי וארוך טווח בתום תקופת הבדיקה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מיכאל קרמר
אכלת אותה (ארכיון)
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים