שתף קטע נבחר

עכשיו זה רשמי: קנס ענק לחברת החשמל

כפי שפורסם לראשונה ב-ynet: הרשות לחשמל מטילה על חברת החשמל קנס על אי - עמידה בלו"ז להקמת תחנות כוח. הקנס יגדל ככל שיתארך העיכוב, ויגיע למאות מיליוני שקלים. הכסף יופנה להפחתה הדרגתית של עשרות שקלים בחשבונות

עכשיו זה רשמי: הרשות לשירותים ציבוריים - חשמל, הגוף הממשלתי האחראי על הפיקוח על חברת החשמל ועל קביעת תעריפי החשמל במשק - הודיעה היום (ג') רשמית כי תטיל על חברת החשמל קנס גבוה, מאחר והחברה לא עמדה בלוחות הזמנים להקמת תחנות הכוח החדשות, שהתחייבה להקים במסגרת תוכנית החירום למשק החשמל.

 

 

 

חברת החשמל התחייבה בשנה שעברה להקמת שורת תחנות כוח חדשות, כדי למנוע את המחסור העלול להיווצר בחשמל במדינה. כמו כן, התחייבה חברת החשמל לבצע תכנית התייעלות ולחסוך בהוצאותיה, וכל זאת, בתמורה להסכמת הרשות לחשמל להעלות את התעריפים.

 

התעריפים אכן עלו, אבל תוכנית ההתייעלות לא יצאה לפועל ותחנות הכוח טרם הוקמו. כיוון שכך, החליטה הרשות, באופן חסר תקדים, לדרוש מחברת החשמל להחזיר את הכסף - ולשלם אף יותר ממה שקיבלה. כשם שהעברת הכספים לחברת החשמל נעשתה באמצעות העלאת תעריפים, כך הקנס יתבטא בהורדת התעריפים בחזרה.

 

הקנס, שמוגדר רשמית כ"הפחתת כספים לחברת החשמל", ילך ויגדל אם חברת החשמל תמשיך את העיכוב, ויגיע תוך מספר חודשים למאות מיליוני שקלים. הקנס מורכב מהחזר ישיר של הכסף שהועבר לחברת החשמל ומתשלום נוסף, שמוגדר כ"הפחתת עלויות" וניתן להשוותו לריבית פיגורים.

 

כמה תשלם חברת החשמל? הנוסחה לחישוב התשלום היא סבוכה ותלויה באורך העיכוב. תשלום "ריבית הפיגורים" יתחיל כבר ביולי השנה ויעמוד על 10 מיליון שקלים, ויגדל בטור גיאומטרי בשנתיים הקרובות. אם, חלילה, יימשך העיכוב עד קיץ 2011, תגיע "ריבית הפיגורים" לסכום של כ-600 מיליון שקלים. בנוסף, תשלם חברת החשמל ביולי 2010 החזר של הכסף עצמו, שיתחיל בגובה של 400 מיליון שקלים ויגיע תוך שנה לכשני מיליארד שקלים.

 

מחישוב שערכו גורמים במשק האנרגיה, עולה כי כל החזר של כ-100 מיליון שקלים יוביל להפחתה של כעשרה שקלים לחודש בחשבון החשמל של משפחה ישראלית ממוצעת. אם העיכוב ימשיך עד 2011, יקבלו הצרכנים החזר נאה של כ-250 שקלים לחודש למשפחה ממוצעת - אך יש לקוות שהדבר לא יקרה, כיוון שבמקרה כזה עלול להיווצר מחסור אמיתי בחשמל במדינה.

 

הזיכוי שיקבל הצרכן הודות לקנס ייתערבב בעליות והירידות הרגילות של תעריפי החשמל, שמבצעת הרשות לחשמל. תעריפי החשמל תלויים בגורמים שונים, ובעיקר - מחיר הגז הטבעי, הסולר והפחים המשמשים לייצור חשמל, והשינויים במחירים עדיין משפיעים על תעריפי החשמל יותר מאשר הורדת המחירים הצפויה בגלל הקנס. תעריפי החשמל ימשיכו, איפה, לעלות ולרדת, אבל ב"אותיות הקטנות" של התעריף יופיע גם סעיף שיכלול הפחתה של התעריף הודות לקנס.

 

יו"ר רשות החשמל אמנון שפירה אמר היום כי, "רשות החשמל שלחה מסר ברור לחברת החשמל כי עליה לעמוד בלוחות הזמנים. הצרכנים מימנו את תכנית החירום והם אלו שיזכו בהפחתת התעריפים בגין אי עמידה בלוחות הזמנים. בנוסף, קבעה הרשות כי אי ההכרה בעלויות אלו תירשם בדו"ח חברת החשמל כהוצאה ולפיכך הצרכן לא יישא בשום אופן בעלויות אלו המושתות בלעדית על החברה. התעריף יופחת בגובה הניכוי".

 

גורם בחברת החשמל: הרשות לחשמל עצמה אשמה בעיכוב

גורם בכיר בחברת החשמל מוסר בתגובה: "הרשות לחשמל דרשה מחברת החשמל לבצע התייעלות. במסגרת מאבק העובדים נגד אותה התייעלות, קיימו העובדים עיצומים שגרמו לעיכובים. היעלה על הדעת, שאותו גוף שדורש התייעלות יקנוס את החברה על איחור של חודשיים בפרוייקט חירום שאין לו אח ורע בעולם, של שבע יחידות ייצור תוך שנה וחצי? האם הרשות קנסה אי-פעם אחד מיצרני החשמל הפרטיים, הנמצאים באיחור של שנים בלוחות הזמנים להקמת התחנות שלהם? האם הרשות אינה מבינה כי הסיבה האמיתית לקיומו של פרוייקט החירום היא העיכובים בהקמת היח"פים?"

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר הרשות לחשמל, אמנון שפירה
מומלצים