שתף קטע נבחר
 

איך אפשר לא להסכים עם "קולך"?

"האם יש מי שלא מבין את רצון הנשים להשתתף בעשייה הדתית? האם עדיין יש מי שחושב שאסור ללמד נשים גמרא? האם מישהו לא מבין שהטרדות מיניות קשורות גם לדתיים? בעוד 10 שנים יבינו מתנגדי קולך שהארגון הקדים אותם"

מזל שהרב יהושע שפירא חזר בו מדבריו שארגון קולך ושות' הם "ניאו-רפורמים", שהרי יש להניח שגם בחצר האחורית שלו יש נשים המזדהות עם רוב העקרונות של קולך, גם אם בפועל הן לא שינו דבר בחייהן. איך, בעצם, אפשר לא להסכים עם קולך? האם יש מישהו היום שלא מבין שנושא הטרדות מיניות, שקולך עוסק בו, שייך גם לציבור הדתי? הם יש מישהו שלא מבין את הרצון של נשים לקחת חלק מרכזי יותר בעשייה הדתית, או את הכמיהה של נשים ללימוד תורה? יד על הלב, האם יש עדיין מישהו שחושב שזה חטא ללמד נשים גמרא?

 

ההבדל בין קולך לבין מתנגדיו הוא בראש ובראשונה שקולך שם את הדברים על השולחן ומדבר עליהם, ומתנגדיו מתעלמים מהם. מחר (יום ב') יתקיים כנס הארגון ובו יועלו, בין השאר, הנושאים הבאים: שוויון בין נשים וגברים במרחב הציבורי, חיי רווקות בעולם האורתודוקסי, יצירה ותשמישי קדושה פמיניסטיים, יצירת מענה טקסי לנשים, קול באישה ערווה, וכמובן שגם הנושא של בתי הדין הרבניים ועגונות לא יופקד מן הכנס. ואלה הם רק מקצת הדברים.

 

הנושאים הללו הם בנפשנו ובנפשו של כל אדם דתי היום. תרשו לי לנחש שגם בחברה החרד"לית נשים מרגישות מודרות לעיתים קרובות. האם מבין תלמידיו של הרב שפירא אין רווקים המתמודדים עם שאלות קשות בניהול חייהם כאנשים דתיים? סליחה, אבל הכעס על בתי הדין הרבניים לא מדלג על אף אחד מן המגזרים. למי אין בת או קרובת משפחה שלומדת אמנות ומתמודדת עם הקושי להיות יוצרת דתית והשאלות הגדולות שזה מעלה? למי מאיתנו אין שלל סיפורים מקראיים ותלמודיים שהיא מתקשה לעכל ולקבל?

 

למעשה, ההבדל בין קולך לבין מתנגדיו מסתכם ב-10 שנים. בעוד 10 שנים גם הם יהיו שם. גם הם יעלו את השאלות הללו והתהיות שאנו מעלים כעת. גם הם ישאלו על מקומה של האישה בבית הכנסת (אם הם עדיין לא שואלים זאת), וגם הם ישאלו מדוע, בעצם, נשים לא יכולות להיות חלק מן ההנהגה הדתית. אנחנו, בקולך, פשוט מקדימות אותם.

 

ובהפוכה: אני אמנם חסידה גדולה של קולך ושל הפמיניזם, אבל לא הייתי הולכת עד כדי האמירה של הרב יהושע שפירא ש"הפמיניזם הוא חלק מתהליך הגאולה". לא צריך להגזים. מדובר על שינוי תודעתי שהעולם כולו,

ואנו חלק מתוכו, עובר. אנחנו מקווים ופועלים לכך שהוא יביא אותנו למקומות טובים יותר, צודקים יותר וקרובים יותר לאמת ממה שהיינו בעבר.

 

צר לי, אבל מאז ימי בני עקיבא כשהמדריך שלי אמר שפריחת עצים בארץ ישראל מוכיחה כאלף מונים שהגאולה הגיעה אני נזהרת משימוש במושג הגאולה. גם אז הייתי סקפטית וחטפתי הערות על "כפירה" ו"טיפשות" שלי מן המדריך הדוס שלמד חצי שנה בישיבת מרכז הרב ("תפתחי את העיניים! תסתכלי מסביב! את לא רואה שעצים פורחים בארץ ישראל? זוהי ההוכחה שהגאולה הגיעה"). המדריך שלי חזר בשאלה מאז, והגאולה עדיין לא הגיעה.

 

בין כך ובין כך... אנו את שלנו נעשה – נגיע לכנס קולך, נשמע, נתווכח ונתלבט יחדיו ובעזרת ה' חילינו לאורייתא. את הגאולה נשאיר לקב"ה.

 

רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית, העובדת ב"מרכז צדק לנשים", טל': 02-5664390

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דודי ועקנין
הרב שפירא. גם בחצר האחורית שלו
צילום: דודי ועקנין
ריקוד בנות. מעלה שאלות
מומלצים