שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אושרו סעיפים נוספים בחוק הביומטרי
    הפרקים הראשונים בחוק המאגר הביומטרי אושרו לקריאה שניה ושלישית. מבקרי החוק טוענים כי לא היה להם מספיק זמן ללמוד את השינויים בנוסחים. בין השינויים: מאגר תמונות באיכות מופחתת, מתן אישור לעובדי חברות פרטיות ליטול אמצעי זיהוי

    וועדת משותפת למדע ולפנים בכנסת אישרה היום (א') סעיפים נוספים בהצעת החוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (החוק הביומטרי). יושב ראש הוועדה, מאיר שטרית, ניהל את הדיון, והיה חבר הכנסת היחיד שנכח בו לכל אורכו, בנוסף לנציגי משרד הממשלה ומומחים חיצוניים שבאו להשמיע את עמדתם.

     

    אם החוק יעבור, משרד הפנים יהיה אחראי על הקמת מאגר הכולל נתונים ביומטריים (טביעות אצבע ותווי פנים) של כל אזרחי ישראל ועל הנפקת תעודות זהות עם מידע ביומטרי. אזרח שלא ימסור פרטי זיהוי - ישלח למאסר. התומכים במאגר מציינים כי באמצעות המידע יתקשו פושעים לזייף זהויות, וניתן יהיה להנהיג בישראל תעודות זהות

    חכמות הכוללות גם נתונים ביומטרים. מתנגדי החוק טוענים כי מאגר כזה מעמיד את פרטיות האזרחים בסכנה חמורה, ושתעודות חכמות ניתן ליצור גם ללא הקמת המאגר.

     

    בחודש אוקטובר האחרון החוק התקבל בקריאה ראשונה. לפני כחודש עבר החוק הצבעת רציפות והועבר לוועדת משותפת בראשות שטרית, לשעבר שר הפנים שהוא מיוזמיו העיקריים - על מנת לקדם אותו במהירות. הדיונים לקריאה שניה ושלישית, במסגרתם כבר אושרו מספר סעיפים, צפויים להימשך כל השבוע עד להעברתו למליאה.

     

    בוועדה הוצג נוסח מתוקן של החוק, שכלל סייגים שנידונו בישיבות הקודמות, וכן ניסוחים שנקבעו בין משרד המשפטים לבין ועדת המדע. חלק מהיושבים בדיון מחו על כך שהנוסח הוצג לראשונה בועדה וכי לא היה להם זמן ללמוד אותו. שטרית, בתגובה, הבטיח כי יעבור על כל הסעיפים ויתן אפשרות להגיב עליהם. בשלב מסויים בדיון צעק שטרית "אתם לא תכשילו את החוק! כשאתן לכם רשות דיבור - תדברו".

     

    תמונות באיכות מופחתת

    סעיף מטרות החוק (סעיף 1). אושר בנוסחו הקודם. עוד אושר סעיף 2, ובו ההגדרות. בסעיף הוכנסה הגדרה למערך ההנפקה שיפיק את מסמכי הזיהוי, הגדרה לתוצאות הזיהוי שמגיעות מהשוואה של נתונים ביומטרים שנלקחו מאדם אל מול המאגר הביומטרי, וכן הגדרת "תמונות באיכות מופחתת" - שהינן תמונות שלא ניתן לזהות באמצעות מחשב אבל נועדו כאמצעי זיהוי עבור אדם.

     

    סעיף 3 הדן בנטילת אמצעי הזיהוי הביומטרי קובע כי הנתונים ילקחו על ידי משרד הפנים, יוצפנו, יועברו למאגר הביומטרי ויימחקו מיד. אחד מתתי הסעיפים קובע שניתן יהיה להעביר את הנתונים הללו בכל זאת לפני מחיקתם לרשויות אכיפת החוק - זאת על מנת להילחם בנסיונות זיוף. שטרית הבטיח כי על תת סעיף זה יתקיים דיון מחדש. חבר הכנסת דוד רותם, יושב ראש ועדת החוקה, ביקש כי ועדת חוקה תוכל לקבוע לאילו רשויות נוספות ניתן יהיה להעביר את המידע.

     

    עוד קובע הסעיף את הוספת התמונות באיכות מופחתת למאגר משרד הפנים, וכן העברתן לרשויות אכיפת החוק השונות. עורך הדין אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח הביע דאגה שמאגר זה ידלוף, כפי שדלף כבר בעבר - והפעם יהיו גם גם התמונות. נצידת משרד הפנים הסבירה כי לא בכל בקשה מגוף חיצוני למשרד הפנים לקבלת מידע תועבר גם התמונה.

     

    לתת את טביעת האצבע בדואר

    פרק ג של החוק (סעיפים 4-7) אושרו על ידי שטרית לפני הפסקת הצהריים. סעיף 4 של החוק קובע סמכויות לנטילת אמצעים מאדם על מנת לזהותו. הסמכויות, על פי הסעיף

    ניתנות לעובדי משרד הפנים, שוטרים ועובדי רשויות אכיפה אחרים.

     

    בנוסף מוצע בחוק לאפשר גם לעובדי חברות חיצוניות המספקות שירות לממשלה ליטול טביעות אצבעות ותמונות (למשל, לצורך הנפקת תעודות זהות חדשות, או שחרור תעודה חסומה בסניפי דואר או בעמדות עצמאיות - בדומה לרשיונות נהיגה). יש לציין כי תושבים יכולים לבחור לבצע את הפעולות הללו בסניפי משרד הפנים. 

     

    הסעיף עוד מאפשר לבצע את נטילת האמצעים הביומטריים על ידי מכונות ממוחשבות - קיוסקים בשירות עצמי, על פי תקנות שיבחר השר. מומחי אבטחה מביעים דאגה שמדובר בפתח לבעיות מאחר שהמכונות הללו לא תמיד נמצאות בסביבה מאובטחת וניתן להערים עליהן. 

     

    סעיף 5 מעניק את הסמכות ליטול אמצעי זיהוי גם לעובדי משרד החוץ, עבור מתן שירות לאזחרים בקונסוליות.

     

    כיצד יזהו אדם ללא תעודה?

    סעיף 6 דן בלקיחת טביעות אצבע או אמצעים ביומטרים מאדם שאינו נושא תעודת זהות. המשטרה מבקשת לאפשר לשוטרים להפעיל שיקול דעת ולהשוות את טביעות האצבע של אדם מול המאגר.

     

    שטרית ביקש להוסיף סייג שיגביל את המשטרה לנסות ולברר את הזהות לפני שניגשים למאגר הביומטרי. משתתפים נוספים בדיון אמרו שהליך זיהוי מול המאגר עשוי לקחת מספר שעות, מה שעשוי לעכב אנשים תמימים עד שתגיע תשובה לגבי זהויות.

     

    היועצת המשפטית של המשטרה מבקשת לוותר על הסעיף הזה, מאחר שלא ניתן להגדיר "דרכים מקובלות אחרות" לזיהוי של אדם. שטרית לבסוף החליט שהשוא מרוצה מתשובה המשטרה שאין לה כוונות לעשות בזה שימוש לרעה והסיר את הסייג.

     

    סעיף 7 קובע שנטילת אמצעי הזיהוי הביומטרי יבוצעו בדרך המבטיחה שמירה על פרטיות האדם וכבודו , וכי מי שיטול את האמצעים יצטרך לעבור הכשרה בטרם יוסמך לעשות את זה.

     

    פרק ד' בחוק שאושר אף הוא, עוסק בהקמת המאגר עם הנתונים הביומטריים. המאגר יהיה נפרד ממרשם האוכלוסין, ולכל תושב יהיה מספר מזהה שאינו מספר תעודת הזהות. יורם אורן המייעץ למשרד הפנים אומר שנבנתה הצפנה במיוחד בשביל זה.

     

    על מנת לזהות אדם ממאגר אחד מול המאגר השני, יהיה צורך לבצע חיפוש בשני המאגרים במקביל עם המספר המקשר המוצפן. עוד קובע הפרק רישום של מי שחיפש במאגרים והפעולות שלהם – זאת על מנת לאתר שימושים לא מורשים והדלפות. לצורך כך, תוקם רשות לניהול המאגר. מי שיעמוד בראשותה יהיה עובד מדינה שימונה על ידי השר באישור הממשלה.

     

    עוד אושר פרק ה', העוסק בהוראות הכלליות לקביעת מורשים לגישה למאגר, כללים להעברת מידע בין משרד הפנים לרשות שקובעים כי הם יימחקו מיד בתום השימוש על ידי משרד הפנים – למשל במקרים בהם מישהו מבקש תעודת זהות ויש לוודא שהוא אינו מופיע כבר במאגר (הרכשה כפולה).

      

    הדיונים צפויים להמשך במהלך השבוע. אם יאושרו כל הסעיפים, הם יועברו לקיראה שניה ושלישית במליאה.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים