שתף קטע נבחר

שר השיכון: נקשיח את הסינון של רוכשי קרקעות

בתגובה לאזהרות מתנגדי הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל אמר השר אריאל אטיאס כי הנחה את המינהל להנהיג מסננת חריפה, הכוללת בדיקה והמלצה של מערכת הביטחון, למתמודדים במכרזי השיווק של קרקעות המינהל

שר השיכון אריאל אטיאס הנחה את מינהל מקרקעי ישראל להנהיג מסננת יותר חריפה מהנוכחית, הכוללת גם בדיקה והמלצה של מערכת הביטחון למתמודדים במכרזי השיווק של קרקעות המינהל. זאת, כדי למנוע השתתפות של גורמים עוינים מחו"ל.

 

השר גילה זאת אחר הצהרים בכנסת, בתשובה להצעת סיעת קדימה להביע אי אמון בממשלה בשל "התנהלותה הלא-אחראית בקרקעות המדינה" בחוק הרפורמה. הצעת האי אמון נדחתה אבל היא היתה מבוא לקריאה השנייה של חוק הרפורמה, שתתחיל בשעות הערב.

 

השר הגיב על אזהרות מתנגדי הרפורמה, שטענו כי היא תוביל למכירת אדמות המדינה לברוני הנפט מערב הסעודית, עיראק ואפילו איראן, אשר יעבירו אותן לידי החמאס. הוא אמר שיביא את הנחייתו לידיעה ועדת הכלכלה בימים הקרובים.

 

השר ציין כי המסננת שנקבעה בחוק הרפורמה זהה למסננת הקיימת, אשר מחייבת קבלת אישור מיוחד של ועדה להשתתפות במכרזים של מתמודדים מחו"ל שחוק השבות לא חל עליהם. לדבריו המסננת שתקום במסגרת החוק תהיה בפועל חמורה יותר מהסינון הנוכחי.

 

השר הבהיר כי לאישור הוועדות זקוקות היום בדרך כלל חברות זרות אשר מעוניינות להשקיע בישראל בהקמת מפעלי תעשייה, וזקוקות להקצאת קרקעות. הוא העיר כי "גורמים בעלי מטרות לא כשרות לא צריכים את המינהל", כך שהחמרת הפיקוח היא גם בכיוון של סיכול מהלכים עקיפים.

 

שר השיכון גם התחייב שגם בהפעלת חוק הרפורמה, "קרקע לא מתוכננת לא תשווק בסיטונות". זו היתה תגובתו לטענה שהרפורמה תביא לפחות להשתלטות טייקונים מקומיים על אדמות המדינה, אותה העלה ח"כ עתניאל שנלר, דובר סיעת קדימה. הוא הציע להתמיד במנהג של החכרה ליובל שנים.

 

שנלר הגדיר כ"פשע כפול" את המהלך הצפוי, לטענתו, ראשית, מהשיווק המסיבי של קרקעות לא מתוכננות, ושנית במכירתן לצמיתות. לדבריו המהלך יביא לכך ש"בעלי הון ינהלו לנו את המדינה ויקבעו מה ייעשה באדמותיה". הוא אמר כי אין זו הצעת אי אמון פוליטית, אלא הצעת אי אמון "נגד ממשלה שפוגעת ביסודות מגילת העצמאות".

 

השר אטיאס הזכיר לפחות ליוצאי הליכוד שבקדימה "הייתם חלק ממובילי הרפורמה ושותפים להחלטה". למי ששכח הוא הוסיף, שהחלטת הרפורמה הכוללת העברת שטחים חכורים לבעלות הפרטית של החוכרים התקבלה בממשלה שלפני הקודמת, ותוכננה להתחיל בראשית 2006.

 

בנוסף ציין השר כי כבר היום, כמו בימי קודמו - זאב בוים מקדימה, קיים במנהל הליך של "מכרז בלתי מתוכנן" לגבי חלקות קטנות לא מתוכננות שבמקרה צמודות לשטח גדול מתוכנן אשר עומד למכרז. זאת במקרים בודדים כאשר יזם זוכה במכרז על השטח הגדול, ומעוניין להרחיב אותו גם על החלקה הקטנה.

 

"חשיבות הרפורמה נוגעת באזרח הקטן שיקבל את הבעלות על ביתו בלי כל מגע עם המינהל", סיכם השר.

 

השר המקשר בין הממשלה לכנסת גלעד ארדן הוסיף על דברי עמיתו וחיזק אותם באומרו כי "מי שהיה רוצה להשתלט על שטחים במדינה היה יכול לעשות זאת להלכה גם היום, אבל התהליכים האלה לא קורים ואסור להלך אימים על הציבור כשאין לך הוכחות". לדברי ארדן גם אין שחר לטענה שהרפורמה תסכן את אופי השטחים הפתוחים בפגיעה באיכות הסביבה ובשימור נכסי טבע ומורשת ישראל.

 

ארדן ציין כי בתפקיד השר להגנת הסביבה הוא ביקש את חוות דעת האגף לשימור השטחים הפתוחים במשרדו לתוספות הדרושות מבחינתו להצעת חוק הרפורמה, וכל המלצותיו הוטמעו בחוק שיעלה היום לדיון המסכם לפני אישורו הסופי במליאת הכנסת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים