שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    תעשיית המוזיקה: ממה באמת מרוויחים האמנים
    בעוד הכותרות בעולם זועקות משבר, נהנים האמנים הגדולים של המוזיקה העולמית מנסיקה פיננסית שלא נרשמה גם בשנות הבועה - הכל מהופעות. כמה עולה סיבוב הופעות עולמי, ומה אחוז ההכנסות שמגיע לכיסו של האמן

    הפרק האחרון שנתן ליאונרד כהן בסדרה "24 סולד אאוט" סיפק את החותמת הישראלית לתופעה הרווחת בתעשיית המוזיקה העולמית בחמש השנים האחרונות: הדיסק הסטנדרטי גוסס ואיתו ההכנסות ממכירות אלבומים לאמנים השונים. אם הווידיאו הרג את כוכב הרדיו, האינטרנט קבר אותו סופית. יכולת ההישרדות של האמן נובעת לפני הכל מהאטרקטיביות שלו בקופות, מהיכולת שלו למלא הופעות. אחרי הכל, מתי בפעם האחרונה שמעתם להיט חדש של ליאונרד כהן?

     

    בעוד הכותרות בעולם זועקות משבר וסאבפריים הפך לאייקון במילוני כיס כלכליים, נהנים האמנים הגדולים של המוזיקה העולמית מנסיקה פיננסית שלא נרשמה גם בשנות הבועה. 2008 הייתה שנת שיא של כל הזמנים בהכנסות מהופעות, שחצו את קו ה-4 מיליארד דולר – זינוק של כ-15% לעומת השנה הקודמת. האמרגנים הקטנים הולכים ונעלמים ובמקומם מופיעות ענקיות הפקה בינלאומיות כמו לייב-ניישן, שמסכמות עם האמנים הגדולים על סיבובי הופעות תמורת סכומי עתק. בצורה כזו מבטיחים האמנים לעצמם הכנסות גבוהות, גם אם הכרטיסים לא נמכרים עד לספח הביקורת האחרון.

     

    ישראל יישרה קו בתחום. הקיץ הנוכחי מצא את התיאטרון הפתוח בקיסריה מתמלא כמעט שלוש פעמים בשבוע. להופעות הסולד אאוט של שלמה ארצי הצטרפו אמנים נוספים כמו אייל גולן. אבל כשהולכים לחנויות התקליטים, שממילא נסגרות בזו אחר זו, התמונה שונה: רוב האמנים לא מגיעים למכירות של 3,000 אלבומים. מיעוט מיוחד מגיע למעמד של זהב (20 אלף עותקים) וגם זה בהנחה שלא נסגר דיל עם ועד עובדים של חברת החשמל או שלא מדובר ברשת תחנות דלק שמוכרת שלושה דיסקים בעשרה שקלים.

     

    חבלי ההצלה הגדולים הגיעו מחברות הסלולר ובעיקר מהקהל, שרוכש שוב ושוב כרטיסים להופעות. "קרה משהו משונה השנה", מסכים בועז בן-ציון, מנהלה של להקת משינה. "כמעט כולם מילאו הקיץ את קיסריה – ללא עזרה של ספונסרים – וזה דבר שלא היה אף פעם בישראל. במקביל יש מיתון ולי זה לא ברור".

     

    "היו תקופות שבהן היית עושה מופע כדי לקדם את מכירת האלבום", אומר חיים סלוצקי, מנהלו של שלמה ארצי. "היום כבר ברור שהאלבומים מקדמים את ההופעות. כמעט כל ההכנסות של האמנים המצליחים בעולם ובישראל מבוססות על הופעות. במקרים מסוימים זה אפילו מגיע ליותר מ-90%". התופעה הזו גרמה, לפני הכל, להעלאת שכר האמנים בהופעות, במיוחד כשמדברים על אמנים בינלאומיים גדולים מסוגה של מדונה, שמרוויחה מיליוני דולרים להופעה.

     

    בישראל אי אפשר להפיק טור של ממש, בגלל המחסור במקומות גדולים להופעות, אבל התופעה דומה: אם אמנים כמו אייל גולן ושרית חדד הסתפקו לפני שנתיים ב-55 אלף שקל להופעה בפני ועד עובדים, היום עומדת הדרישה שלהם על 70 אלף שקל. משינה דורשת – ומקבלת – יותר מ-100 אלף שקל להופעה.

     

    26 שקל לכרטיס

    "אנשים כבר פחות מקשיבים למוזיקה מדיסקים", אומר סוכן האמנים מאיר קוטלר. "התעשייה הזו מתגמדת והדיסק ייעלם בשנים הקרובות. השוק פה קטן ומאוד קשה להתפרנס. לכן אני שמח מאוד גם אם אולם של 800 מקומות מתמלא. אבל בסופו של דבר, אל תשכח שלא הרבה נשאר לאמנים עצמם".

     

    הגענו לשאלה המעניינת: כמה הולך לכיס של הזמרים? הממוצע עומד על 15%-10% ברוטו לאמן מסך ההכנסות של המופע. ניקח לדוגמה הופעה של שלמה ארצי בקיסריה, במחיר כרטיס ממוצע של 200 שקל. ארצי עצמו יראה בסופו של דבר 26 שקל כהכנסה ברוטו מכל כרטיס שיימכר. המפיקים שלו, מנחם אשר וחיים סלוצקי, גוזרים לעצמם קופון של 14 שקל. 14.8 שקל מוקדשים לפרסום ויחסי ציבור. 18.2 שקל הולכים כעמלה למשרדי הכרטיסים. הנגנים והצוות של ההופעות מקבלים 28 שקל ממחיר הכרטיס, ו-29 שקל הולכים כמע"מ למדינה. אמפי קיסריה מכניס לעצמו 30 שקל על כל כרטיס, וההוצאות על תאורה, סאונד ושונות מסתכמות ב-40 שקל.

     

    ומה עם מדונה? כמה היא תראה מההופעה בישראל? כאן החישוב הוא מסובך יותר. מדונה חתומה על חוזה ארוך טווח עם חברת לייבניישן, שמייצגת אותה בלעדית. לפי אותו חוזה, היא מגיעה לפעמים לסכום פנומנלי של 110 מיליון דולר עבור טור עולמי שנע סביב 60 הופעות. על בסיס אותם נתונים, הגיעה מדונה להכנסות של יותר מ-300 מיליון דולר מהופעות בלבד בשלוש השנים האחרונות, סכום שממתג אותה כאמן המצליח ביותר בעולם, בהיבט הפיננסי, בעשור האחרון.

     

    כאן כדאי לצלול לניתוח ההופעה של מדונה בישראל למרכיביה השונים. פארק הירקון יארח את הקונצרט פעמיים, ב-1 וב-2 בספטמבר. עלות ההופעה של מדונה עומדת על 7 מיליון דולר, כשמההופעה השנייה נחסכות עלויות ההקמה העצומות של התשתית וההוצאות מצטמצמות בשיעורים ניכרים.

     

    הופעות גם במשבר

    כמה תראה מדונה עצמה מההופעה בישראל? מעבר לחלק היחסי שמשולם לה מראש על ידי לייב-ניישן, תקבל מדונה - לפי דרישותיה הנגזרות ממעמדה - 90% מההכנסות נטו של המופע, כלומר בניכוי כל ההוצאות. בשורה התחתונה היא יכולה להוסיף לעצמה עוד כמה מיליוני שקלים מההופעות בישראל.

     

    וכך נחלקת עוגת ההוצאות במופע של מדונה: 4.6 מיליון שקל יילכו למשרדי הכרטיסים, מתוך הכנסה משוערת של 25 מיליון שקל לכל הופעה, כתוצאה ממכירה של 50 אלף כרטיסים. כ-3.5מיליון שקל ישולמו לטיסות, בהן לא מעט של אל-על. מדונה מגיעה עם צוות ענק של כ-250 איש ועם טונות של ציוד הגברה ותאורה, שדורש טיסות מטען.

     

    הסאונד והתאורה, עלות של 1.4 מיליון שקל, מוטסים מחו"ל על ידי ההפקה של מדונה, ובנושא הזה כמעט ולא תהיה התערבות ישראלית. פארק הירקון יעלה למדונה 100 אלף שקל ליום, שיגיעו לקופה של עיריית תל-אביב. 450 אלף שקל יוצאו על בניית גדרות מיוחדות, שיוצבו במערכת כפולה. על הקמת מערך חדרי ההלבשה שדרשה מדונה יוצאו 650 אלף שקל ו-400 אלף שקל נוספים ישולמו מההפקה על הקמת שירותים ניידים לשימוש הקהל במופעים. האבטחה למופע תעלה בסביבות 1.7 מיליון שקל, סכום שכולל שכר ל-700 מאבטחים פרטיים ול-350 שוטרים.

     

    חברת החשמל תכניס מהגעת מדונה סכום מוערך של 1.5 מיליון שקל, שווה ערך לתצרוכת החשמל שיסופק למתחם בפארק הירקון ביומיים של הופעות. 32 גנרטורים יגיעו מישראל, 8 מיוחדים מגיעים בטיסות של מדונה. עוד 2 מיליון שקל ביקשה ההפקה להוציא על פרסום, שיווק ויחסי ציבור.

     

    מי יראה כסף מההופעה של מדונה בישראל? בעיקר בתי המלון. המשלחת של מדונה תשהה כאן שישה ימים בתל-אביב ובירושלים, שמצריכים במצטבר שכירת 1,500 חדרים בבתי מלון. ההכנסה המשוערת: חצי מיליון דולר. עוד 100 אלף דולר יוציא הצוות של מדונה על תחבורה. 2,000 איש שעובדים בהפקה של מדונה, בתפקידים שונים, יקבלו 750 אלף דולר בסך הכל. כל זה נותן לנו שורה תחתונה של 10-7 מיליון שקל למשק הישראלי מהביקור של מדונה.

     

    "מדונה עצמה מאוד הופתעה שפתחנו את המופע השני", אומר מפיק המופע שוקי וייס. "זה רק מראה שלהופעות חיות אין תחליף ואנשים מגיעים בכל מצב כלכלי. מחיר הכרטיסים בישראל קפץ בין השאר כדי לשמור על הרמה הגבוהה והאיכויות האלה. צריך לזכור שישראל משלמת יותר לאמנים כי ההוצאות שלהם יותר גדולות בדרך לפה. כדי לעשות הופעה בישראל אחרי פריז, מדונה צריכה 3 מטוסי מטען בעוד ששם מדובר על רכבות. על דבר אחד אנחנו מקפידים: כל מה שאפשר לעשות בישראל, נעשה. כל הופעה מוצלחת כזאת פותחת חלון להכנסות נוספות מאמנים".

     

    הכתבה המלאה התפרסמה במוסף "ממון" 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "תעשיית המוזיקה: ממה באמת מרוויחים האמנים"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים