שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    שקט, מתיסיהו עושה היפ-הופ
    אמן הרגאיי היהודי הכי מצליח בעולם מוציא אלבום שלישי ובראיון מיוחד ל-ynet הוא מספר על ההשראה ששאב מתורת "הצמצום" של רבי נחמן מברסלב: "אם אדם מצליח לתקשר עם השקט שבתוכו - הוא ימצה את הפוטנציאל שלו". ויש גם השמעת בכורה

    האלבום החדש של מתיסיהו ייצא בקרוב בישראל, כשהסינגל הראשון מתוכו - "One Day" - כבר הספיק לצבור כמעט מיליון השמעות באתר המייספייס של האמן. הדיסק, שהוא בעצם אלבום האולפן השלישי של מתיסיהו, נקרא "Light" וצפוי להגיע לחנויות ב-24 בחודש.

     

    לרגל ההשקה הקרובה, העניק אמן הרגאיי ל-ynet ראיון ראשון בתקשורת הישראלית על אלבומו החדש. בנוסף, אתם מוזמנים להאזין לשיר Silence, המובא כאן בהשמעת בכורה.

     

    האזינו!

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    על האלבום החדש עמל מתיסיהו במשך שנתיים, כשחלק לא-קטן מהזמן הוא ייחד ללימודי קודש. חלק ארי מן הלימוד נסב סביב תורותיו של רבי נחמן מברסלב, ובעיקר המעשה בשבעת הקבצנים (סיפור שכולל אלמנטים של שבר ותיקון, אנושיים ואלוהיים). מתיסיהו אומר כי רבי נחמן עוסק רבות בעניין "הצמצום", שמשמעותו הסגת האור האלוקי מן העולם כדי לאפשר לו להתנהל ללא נוכחותו.

     

    מתיסיהו: "מאחר שהאדם נברא בצלם אלוהים, המשמעות היא שגם האדם נאלץ להתמודד עם איזושהי ריקנות, חלל שבתוכו. היצירה האמיתית מגיעה בדיוק מהמקום הזה. רוב חיינו אנו חשים חוסר נוחות עם הריקנות הזו ומנסים למלא אותה, אבל אם אדם מצליח לתקשר עם הנקודה השקטה הזו, ולחיות בתוכה בשלווה, הוא יוכל למצות את הפוטנציאל שלו במלואו. אני ביליתי את השנים האחרונות בניסיון להבין את זה, והאלבום החדש הוא תוצר של העבודה הפנימית הזו".

     

    אמן הרגאיי מוסיף כי חלק אחר בתורתו של רבי נחמן עוסק בחוסר השפיות, ובכך שכדי להגיע לגבהים - על אדם לעבור גם תהליכים הקשורים למקומות נמוכים ביותר. לדבריו, השפלה, חוסר שפיות המובילה לחוויה אותנטית, לקיחת סיכונים, אומץ, הליכה בעקבות הלב וריקנות - הם כולם נושאים שעולים באלבום.

     

    בניגוד לאלבומיו הקודמים, בדיסק הנוכחי מתיסיהו לא הסתייע בשרותיהם של נגנים קבועים. במקום זאת הוא ניגן בכל פעם עם קבוצה אחרת ועם נגנים מסגנונות שונים. כך, לדבריו, יצר סאונד אחר. בנוגע למילים הוא מספר שהפעם לא כתב את השירים באופן חופשי-אסוציאטיבי, אלא החליט על נושאים ורעיונות שביקש לפתח - ורק אז כתב.

     

    שיחות עם אלוהים

    בשיר Silence פונה מתיסיהו לאלוהים ומבקש ממנו לדבר איתו, לענות לו. מתיסיהו אף תוהה בשיר מה היה אומר לו האל לו אכן היו משוחחים אי-פעם. ואולם, כשהוא נשאל מה לדעתו היה תוכן השיחה הזו - מתיסיהו מציג את אלוהים כיהודי קלאסי. כזה שיענה על שאלה בשאלה.

     

    "הייתי שואל את האלוקים מדוע הוא הורג אותנו", אומר מתיסיהו, ומיד מוסיף שהתשובה שהיתה מתקבלת היתה "המשך לשאול". לדברי הזמר, העולם הנוכחי נועד להדהד בתוכנו שאלות. את התשובות - כך הוא מאמין - נקבל ב"עולם הבא".

     

    ואם כבר מדברים על תהיות, התלבטויות ושאלות, מתברר שלא רק אצל האלוהים אין תשובות חד משמעיות. בכלי התקשורת הדתיים ברחבי העולם פורסם לפני כשנתיים שמתיסיהו שינה את גישתו לדת, זנח את חסידות חב"ד והצטרך לחסידות קרלין. כשהוא נדרש לעניין הזה הוא מביע שמחה על עצם השאלה, ועל ההזדמנות להבהיר את האמת לאשורה.  

     

    הזמר מספר כי אמר לכתב עיתונות שהוא התפלל מספר רב של פעמים בבית הכנסת של חסידות קרלין, ומאז פתאום כולם מתייחסים אליו כמי "שהחליף חסידות". מתיסיהו מתנער, ומסביר: "אני איני דבר אחד - לפעמים אני כמה, ולפעמים אף אחד מהם. אני לא מבין מדוע אנחנו כה מהירים בלהגדיר דבר זה או אחר - שמח או עצוב, גבוה או נמוך, טוב או רע, כך או אחרת. אולי הדברים מעט יותר מורכבים? אולי אנחנו עצובים ושמחים, כגבוהים ונמוכים בו זמנית? המציאות היא מעורבבת ולרוב אינה ניתנת להגדרה מובהקת יחידה".

     

    קני לך תפוחים ותפוזים

    אם רבי נחמן אחראי במידה רבה לטקסטים של האלבום החדש, מבחינה מוזיקלית ההשפעות של הרגאיי לצד שורשי המוזיקה היהודית החדשה ניכרות. פעמים רבות הצהיר מתיסיהו שרבי שלמה קרליבך, "הרבי המרקד", השפיע רבות על יצירתו. אלא שבכל זאת קיים הבדל בין השניים: בעוד מתיסיהו זוכה להצלחה בקנה מידה עולמי, קרליבך לא היה אפילו נביא בעירו. התהילה שנקשרה בשמו, לא נקשרה בימי חייו.

     

    מה השתנה בין ימי קרליבך לימי מתיסיהו? מה גרם להבדל ביחס למוזיקה היהודית? מתיסיהו לא רואה בכך שאלה. "אלו שתי יצירות

    שונות לגמרי, כמו תפוזים ותפוחים", הוא אומר. "המוזיקה של רבי שלמה לא היתה להמונים. היא היתה יפהפיה, מלאת נשמה ועמוקה - אבל בעיקר בעברית ונולדה מתוך החוויה היהודית. לעומת זאת, המוזיקה שלי מגיעה מתוך העולם הלא-יהודי ולכן מהדהדת בעולם כולו". 

     

    אם כך, האם יש הבדל באופן שבו אתה שר ליהודים וללא-יהודים?

     

    "אוי ואבוי, מה פתאום. המוזיקה שלי נועדה לכל מי שבוחר להאזין לה, ולקחת ממנה מה שהוא רוצה. ברגע שזה יצא ממני לעולם הגדול איני יכול לשלוט בזה ולהחליט מה זה יעשה ולמי". 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים