שתף קטע נבחר

רבוע כחול: הרווח הנקי צנח ב-50% ברבעון השני

הרווח הנקי של רבוע כחול נפל ברבעון ל-17.5 מיליון שקל והמכירות ירדו ב-4% ל-1.84 מיליארד שקל. למרות שרבוע כחול הגדילה את מגוון החנויות המוזלות עם השקת מגה בול, הצליחה החברה לשפר במעט את הרווח הגולמי במחצית הראשונה

דו"חות רבוע כחול למחצית הראשונה של 2009 ולרבעון השני מגלים תמונה פחות שחורה ממה שחשבו בשוק הודות לעלייה בפעילות של Bee קמעונות, זרוע הלא מזון של הקבוצה. עם זאת עדיין מדובר בתוצאות נמוכות יותר משל המתחרה הגדולה שופרסל.

 

הרווח הנקי של רבוע כחול עמד על 17.5 מיליון שקל לעומת 37.2 מיליון שקל ברבעון השני של 2008, צניחה של 53%. הקיטון ברווח הנקי ברבעון מול הרבעון המקביל אשתקד נובע מקיטון ברווח התפעולי ועלייה בהוצאות המסים על ההכנסה.

 

מכירות רבוע כחול ברבעון בשני ירדו ב-4% לעומת הרבעון השני של 2008 ועמדו על 1.84 מיליארד שקל. המכירות בחנויות הזהות (חנויות שהיו קיימות ברבעון השני אשתקד) ירדו ב-6.1% לעומת ירידה של 7.1% ברבעון הראשון. מכירות Bee קמעונאות ירדו ב-4.2% ברבעון השני של 2009.

 

למרות שרבוע כחול הגדילה את מגוון החנויות המוזלות עם השקת מגה בול בסוף 2008, הצליחה החברה לשמור במחצית הראשונה על שיעור רווח גולמי דומה לזה של שנה שעברה ואף לשפר אותו. שיעור הרווח הגולמי עמד על 27.8% מההכנסות לעומת 27.6% במחצית הראשונה של 2008.

 

השיפור בגידול בשיעור הרווח הגולמי נובע מגידול במכירות קבוצת Bee המאופיינת ברווחיות גולמית גבוהה יותר ביחס לשיעור הרווח הגולמי המקובל בתחום קמעונאות המזון. כמו-כן מסבירים בחברה כי שיפור הסכמי סחר שחלקם קשורים למהלך הקמת רשת מגה בול קיזזו את השפעת השחיקה בשיעור הרווחיות הגולמית כתוצאה מהקמת הרשת. 

 

השקת מגה בול והפרסום המאסיבי של הרשת, פתיחת עשר חנויות חדשות ובהן שישה סניפי עדן טבע מרקט, העלו את הוצאות המכירה, הנהלה וכלליות.

 

הירידה במכירות והעלייה בהוצאות נתנה את ביטוייה בשורת הרווח התפעולי שירד ב-37.5% ועמד על 60.7 מיליון שקל (ללא עליית שווי נדל"ן). שיעורו מההכנסות עמד על 3.3% לעומת 3.5% ברבעון הראשון של 2009, ו-4.3% ברבעון השני של 2008. 

 

"המטרה - חצי מיליון חברי מועדון"

במקרה של רשתות המזון נכון יותר לבחון את התוצאות בראייה חצי שנתית בגלל עיתוי חג הפסח. השנה פסח נחוג ב-9 באפריל להבדיל מ-2008 אז חל החג ב-19 באפריל. חלק מהקניות לחג והפעילות השיווקית התקיימו ברבעון הראשון, ולכן תוצאות הרבעון השני מוטות.

 

גם בראייה חצי שנתית ירד הרווח הנקי של רבוע כחול עקב עלייה זעומה בערך הנדל"ן להשקעה - 1.7 מיליון שקל במחצית הראשונה לעומת 18 מיליון שקל, ועלייה בהוצאות המסים שגרמה לעלייה בשיעור המס ששילמה החברה חתכו את הרווח הנקי שירד מ-102.3 מיליון שקל לכ-50 מיליון שקל.

 

הכנסות רבוע כחול במחצית הראשונה של 2009 הסתכמו ב-3.6 מיליארד שקל לעומת 3.74 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2008 - ירידה של כ-3.5%.

 

סיבה נוספת לירידה במכירות היא הפעילות במגזר החרדי באמצעות 18 חנויות שפע שוק, שעדיין לא חזרו לימים שלפני האיום בחרם חרדי - פרשה שהחלה לפני כשנה וחצי. ברבוע מסבירים שהירידה היא תולדה של המיתון, התגברות התחרות ושחיקת מחירי המכירה ברשתות המוזלות (Heavy Discount).

 

מנגד הקיטון במכירות קוזז ע"י תוספת נטו של 10 חנויות במהלך 12 החודשים האחרונים בשטח של 12,100 מ"ר. מכירות נעמן, אשר Bee קמעונאות מחזיקה 66.3% ממנה, עמדו במחצית השנה הראשונה על 161.2 מיליון שקל.

 

מכירות רבוע כחול ירדו בשיעור גבוה יותר מזה של המתחרה שופרסל, אשר לא צמחה במכירות הרבעון השני ואף הציגה ירידה של 2.1% בחנויות זהות. שוק מוצרי הצריכה כולו ירד לפי נילסן ב-1% ברבעון השני.

 

בהתייחס לתוצאות הכספיות אמר מנכ"ל ונשיא החברה זאב וורמברנד כי "במהלך הרבעון המשכנו במהלכי יישום האסטרטגיה וביסוס התודעה של תת הרשת מגה בול כרשת המובילה את תחום ה-HD, וכן פעלנו להרחבת הקטגוריות במותג הפרטי מגה, המהווה כ- 3.5% מסך המכירות.

 

"במהלך אוגוסט יתווספו 8 סניפים לתת הרשת מגה בול, מהם 2 סניפים חדשים, כחלק ממתן מענה לצרכי השוק ולסביבה התחרותית. לפני מספר ימים הודענו על הרחבת מסלולי ההצטרפות למועדון הלקוחות YOU כאשר המטרה הינה להגיע לכ-500,000 חברי מועדון עד תום שנת 2009.

 

"במהלך השנה האחרונה הורחבה משמעותית הזרוע האורגנית של החברה, רשת עדן טבע מרקט, המונה כיום 9 סניפים כאשר פתיחת הסניף ה- 10 תבוצע במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2009 ובכך נשלים את שלב א' בפריסת הרשת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל רבוע כחול, זאב וורמברנד
צילום: צביקה טישלר
מומלצים