שתף קטע נבחר

זיהום אוויר? למשרד להגנת הסביבה יש זמן

למרות המודעות הציבורית ההולכת וגדלה, ההצהרות וההבטחות בשנים האחרונות - דחייה נוספת בתכניות הגברת האכיפה נגד כלי רכב מזהמים, ועידוד הורדתם מכבישי הארץ. מתי בכל זאת יקרה משהו? כרגיל, אולי בעתיד

מותר להמשיך לזהם: תוכניות המשרד להגנת הסביבה להגברת האכיפה נגד כלי רכב מזהמים מעוכבות, שוב ושוב. בתחילת השנה, הציגו כל משרדי הממשלה את תוכניות העבודה ל-2009. המשרד להגנת הסביבה, אחד הקטנים והעניים שבהם, הציב מספר יעדים משמעותיים בתחום צמצום זיהום האוויר מכלי רכב: הגברה משמעותית של אכיפה נגד כלי רכב מזהמים, גיבוש תוכניות לצמצום הזיהום במרכזי ערים גדולות, והפעלת תוכנית המעניקה 3,000 שקלים לבעלי כלי רכב מיושנים שיימסרו אותם לגריטה.

 

אולם, מבדיקת ynet עולה כי שלוש התוכניות - שיועדו ליישום עד סוף השנה - לא ייצאו לפועל בחודשים הקרובים. כך למשל, המכרז לביצוע אכיפה נגד כלי רכב מזהמים עדיין לא פורסם, וגיבוש התוכניות לצמצום הזיהום בערים ימתין כנראה עד שהמשרד להגנת הסביבה ישכור יועץ. ומה עם התוכנית להורדת כלי רכב ישנים מהכביש, שהוצגה לראשונה ב-2003? זו נדחתה - בינתיים - ל-2010.

 

מהמשרד להגנת הסביבה לא הועברה כל תגובה. דובר המשרד הבהיר ל-ynet כי העובדים נמצאים בחופש. מלשכת השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, נמסר כי לאור אישור מאוחר של תקציב המדינה, ביולי 2009, נדחה ביצוע התכנית שלא תוקצבה. עם כניסתו לתפקיד של השר החדש, לפני כארבעה חודשים, הוחלט כי התכנית תבחן ולבסוף תבוצע בהתאם למדיניות השר והתקציב שאושר.


מתי יחלו פקחי הרשויות לאכוף זיהום אוויר מכלי רכב? (צילום: אבי כהן) 

 

עיכוב מספר 1: הגברת אכיפה

על-פי תוכנית העבודה הרשמית של המשרד להגנת הסביבה, עד סוף השנה - בעוד ארבעה חודשים בלבד - אמור היה המשרד להכפיל פי שלושה את מספר כלי הרכב הנבדקים לחריגה מתקני זיהום האוויר. מנתוני המשרד עולה כי כיום נבדקים רק כ-1,500 כלי רכב בחודש, או כ-18,000 כלי רכב בשנה. מדובר במספר זניח ביחס למספר כלי הרכב הנעים כיום בכבישים - כ-2.4 מיליון, על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

 

הגדלת מספר כלי הרכב הנבדקים היא יעד אותו מנסה המשרד לקדם זה מספר שנים. לעומת בדיקת פחות מ-1% בלבד מסך כלי הרכב הנעים בכבישים כיום, רוצה המשרד להגיע לנתון של בין 2% ל-3%. כבר ב-2008 ביקש המשרד להכפיל את מספר כלי הרכב הנבדקים, אך קיצוץ משמעותי בתקציבו, מנע את יישום התוכנית במלואה. על-פי תוכנית העבודה של המשרד, אמור היה מספר כלי הרכב הנבדקים להגיע ל-5,000 בחודש עד סוף השנה.

 

עיכוב מספר 2: זיהום עירוני

צעד נוסף ומשמעותי ביותר לצמצום זיהום האוויר מכלי רכב, נוגע להפעלת תוכניות ייעודיות בערים הגדולות וברשויות מקומיות. על-פי תוכנית העבודה לשנת 2009, עד סוף השנה אמור היה המשרד לפנות לשלוש רשויות מקומיות גדולות, ולגבש יחד איתן תוכניות לצמצום זיהום האוויר מתחבורה בתחומן. עם הצעדים המוצעים אפשר למנות סגירת רחובות לתנועת כלי רכב מזהמים, הגברת אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, והסמכת פקחי עיריות לאכוף עבירות של זיהום אוויר.

 

אלא שמתברר כי גם יישום תוכניות אלה יידחה. בתוכנית העבודה של המשרד, נקבע כי עד אוגוסט יפורסם מכרז להעסקת יועץ בנושא - מכרז שטרם פורסם. לכך יש להוסיף בעיה חמורה יותר: חילוקי דעות הנמשכים מזה תקופה ארוכה, בין משרדי הממשלה והרשויות המקומיות. במוקד הוויכוח נמצאים מאבקי כוח בין משרדי הממשלה השונים והרשויות המקומיות - המאבקים נוגעים להעברת סמכויות מהמממשלה לשלטון המקומי, המתאפשרת הודות לתיקון לפקודת התעבורה, אותו יזם ח"כ דב חנין.

 

התיקון, שאושר בקריאות שנייה ושלישית בפברואר 2008, מעניק לעיריות ורשויות מקומיות את הסמכות לטפל באופן עצמאי בזיהום אוויר מכלי רכב. התיקון אף חייב רשויות בנות 100 אלף תושבים ויותר, להכין תוכניות לצמצום הזיהום. עד עתה - שנה וחצי לאחר שהפך התיקון לחוק - לא יישמה אף עירייה או רשות מקומית תוכנית ייעודית לצמצום הזיהום מכלי רכב.

 

עיכוב מספר 3: תוכנית הגריטה

תוכנית נוספת שלא תצא אל הפועל בהתאם ללוח הזמנים המקורי, מציעה מענק של 3,000 שקל לבעלי כלי רכב בני 20 שנה או יותר, שיימסרו את מכוניותיהם הישנות לגריטה. יש לציין כי התוכנית המקורית, שהוצעה כבר ב-2003 - ויישומה תוכנן לשנת 2005, נדחתה בעבר מספר פעמים. אלא שעם הצגת תוכנית העבודה ל-2009, נדמה היה שהמשרד להגנת הסביבה יצליח סוף-סוף לעבור לשלב היישום: פרסום המכרז להפעלת שישה מגרשים, אליהם יופנו בעלי כלי הרכב, תוכנן לינואר 2009.

 

עד דצמבר, כך הצהיר המשרד, אמור היה לעלות שיעור כלי הרכב המיושנים הנמסרים לגריטה מ-8% ל-70%. אלא שעיכובים שונים הביאו למספר דחיות במועד "סגירת" המכרז. על-פי לוח הזמנים העדכני, המכרז ייסגר רק ב-1 בספטמבר - חודשים רבים לאחר המועד המקורי, ושלושה חודשים בלבד לפני התאריך שבו התחייב המשרד להפעיל את התוכנית בהיקף משמעותי. לאור הדחיות החוזרות ונשנות, ההערכות הן כי התוכנית תיושם במלואה רק לקראת אמצע 2010.

 

יש לציין כי גם לאחר הפעלת התוכנית, רבים בשוק הרכב מעריכים כי רק מעטים ייבחרו להשתמש בה. הסיבה לכך היא התמורה הכספית הנמוכה, שלא תאפשר למי שימסור את מכוניתו הישנה לרכוש מכונית חדשה יותר. סביר להניח כי אם הייתה המדינה בוחרת מענק חלופי - למשל, כרטיס נסיעה חופשית בתחבורה ציבורית לתקופה ארוכה - אפשר היה להשיג תוצאות טובות יותר.


פורסם לראשונה 24/08/2009 15:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים