שתף קטע נבחר

האם שווה לכם למכור את הגרוטאה למדינה?

בארה"ב ומדינות אירופה השונות זה עובד מצוין. המדינה מציעה לבעלי מכוניות ישנות, מזהמות ולא בטיחותיות, כסף או שווה ערך בתמורה להשמדתן. גם אצלנו רוצה משרד האוצר להציע 3,000 שקל תמורת גריטת רכב ישן, בתקווה כי הוא יוחלף ברכב חדש וידידותי יותר לסביבה. אלא שכמו תמיד כמעט, השוואה מול שאר העולם אינה עושה חסד עם התוכנית המקומית. למה בעצם?

מוכנים למכור את הגרוטאה הנושנה שלכם למדינה, תמורת 3,000 שקל? האם הסכום הזה ישכנע אתכם לומר שלום למכונית המקרטעת והמזהמת? לאחר אין ספור דחיות, שנמתחו לאורך שנים ארוכות, צפויה תכנית הגריטה המקומית לצאת סוף סוף לדרכה. במסגרת התוכנית, משרד האוצר ישלם לכל בעל רכב בן 20 שנה ויותר 3,000 שקל. הכוונה - החלפת המכונית בחדשה יותר, בטוחה ומזהמת פחות. אבל כמה באמת מפתה ההטבה שמציעה לכם המדינה?

 

 

בחלק ממדינות אירופה מדובר בהטבה כה משמעותית, עד כי בגרמניה למשל נרשמה עליה חדה במכירת כלי רכב חדשים, למרות המצב הכלכלי הלא מזהיר. מומחים מייחסים עליה זו באופן בלעדי לתכנית הגריטה המתקדמת. בהתאם, ממשלת גרמניה החליטה להאריך את התכנית בתקופה ניכרת נוספת. ובישראל? מדובר בהנחה בגובה של כשלושה אחוזים ממחיר מכונית סופר-מיני קטנה וחסכונית.

 

כדי לבחון את מקומה של ישראל מול שאר העולם, לקחנו כדוגמה מכונית פופולרית העונה לקטגוריה זו, ואשר נמכרת בכל העולם - טויוטה יאריס. השוואה מול תוכניות גריטה בארה"ב ובשורה של מדינות באירופה, שם הובילה התוכנית להורדת מכוניות ישנות ומזהמות מהכביש ולצמיחת מכירות, אינה מעודדת מבחינת הצרכן הישראלי. כך למשל, ההנחה בארה"ב עומדת על כ-30% ממחיר טויוטה יאריס חדשה. באירופה עומדת ההנחה על 5-17% ממחיר יאריס עם הניילונים. ואם אתם רוצים את זה בכסף - מול הנחה של 3,000 שקל בישראל, מציעות מדינות מערביות אחרות הנחה משמעותית פי כמה. החל בכפליים במדינה הקרובה ביותר אלינו מבחינת עידוד הגריטה, וכלה בפי עשרה בארה"ב.


כסף תמורת הגרוטאה. בישראל היא תהיה שווה הרבה פחות (צילום אילוסטרציה: ירון ברנר)

 

בנוסף, יש לזכור כי טויוטה יאריס יקרה בישראל בכ-18% ממחירה הממוצע באירופה וארה"ב. לעשה, מול כל המדינות אותן כללנו בהשוואה, ישראל היא היקרה ביותר לרכישת מכונית חדשה. שקלול הנתונים מראה כי תמריץ הגריטה בישראל נמוך בכמעט 70% לעומת התמריץ הממוצע באירופה וארה"ב. לבסוף, תוכנית הגריטה בישראל מתייחסת למכוניות בנות 20 שנה ויותר. הממוצע באירופה עומד על 11 שנה. 

 

תוכניות גריטה - לא רק לטובת תעשיית הרכב

תוכניות גריטה מסוג זה, נועדו כדי לעודד את כלכלות השווקים, שנפגעו בגלל המשבר הכלכלי והירידה ברכישת מכוניות. גם הממשלות מפסידות, כתוצאה מירידה בהכנסות ממסים המוטלים על כלי רכב חדשים, וכתוצאה מהסכנה לסגירת מפעלים ופיטורי עובדים במדינות בהן מיוצרים כלי רכב.

 

מהנתונים שמפרסם ה-ACEA (התאחדות יצרני הרכב האירופית), עולה כי תוכניות תמריצים מסוג זה מונהגות כיום גם במדינות בהן אין ייצור של כלי רכב, או שישנה נוכחות דלה של יצרניות הרכב. המרוויחים העיקריים של התוכנית הם הצרכנים, שיכולים להרשות לעצמם לרכוש רכב חדש במקום משומש.

 

בספרד למשל, ששוק הרכב שלה הוא מהנפגעים הגדולים ביותר במשבר הנוכחי, הגדילו לעשות ומאפשרים לקבל הנחה גם ברכישת רכב משומש. מי שמשדרג מרכב בן 12 שנים ויותר, יקבל 2,000 יורו (כ-11,000 שקל לפי שער המטבע הישיר) גם אם הוא רוכש רכב משומש. כמו-כן, במדינה זו ניתנת הלוואה בגובה 10,000 יורו ללא ריבית, למי שמוכן לוותר על רכב בן 10 לפחות. הלוואה כזו מקבילה למענק בגובה קרוב ל-68,000 שקלים במחירי הרכב בארץ.

 

מי יהיה זכאי ל-3,000 שקל בישראל? כמעט אף אחד

ועוד נקודה חשובה, שמבדילה בין תוכנית הגריטה הישראלית החזויה, לבין אלו המונהגות בחו"ל. במרבית מדינות אירופה, הגיל המינימלי לגריטת רכב ישן בתמורה לחדש, הוא בין תשע ל-10 שנים. בישראל הגיל המינימלי לגריטת רכב יעמוד על 20 שנה, מה שאומר כי רק כ-70,000 מכוניות יעמדו בקריטריון, מתוך צי רכב של יותר משני מיליון כלי רכב הנעים על הכביש.

 

יתרה מכך, מכוניות שהגיעו לגיל 20 ועדיין נוסעות, ככל הנראה נמצאות בבעלות של מי שמענק בגובה 3,000 שקל לא יספיק לו בכדי לרכוש רכב חדש, או שהוא שומר את המכונית הישנה מטעמים נוסטלגיים ומעוניין לשמרה כרכב אספנות בעתיד. ההגבלה לגיל כה גבוה, יחד עם כוח הקנייה הנמוך של הישראלי מול עמיתו האירופי, צפויים לצמצם באופן משמעותי את ההשפעה של תוכנית הגריטה על זיהום האוויר בישראל או על מצב הכלכלה.
תוכניות הגריטה בישראל מול אירופה וארהב

תוכניות הגריטה בישראל מול אירופה וארה"ב
המדינה גיל מינימום לרכב נגרט

מחיר רכב חדש

(טויוטה יאריס***)

מענק שווי המענק לפי המחיר בארץ
אוסטריה 13 שנים 16,684 יורו 1,500 יורו 9,225 שקל
איטליה 9 שנים 15,100 יורו 2,500 יורו 17,015 שקל
ארה"ב אין הגבלת גיל*

15,125 דולר

(10,906 יורו)

4,500 דולר

(3,245 יורו)

30,000 שקל
בריטניה 10 שנים

12,415 פאונד

(14,621 יורו)

2,000 פאונד

(2,355 יורו)

16,400 שקל
גרמניה 9 שנים 16,950 יורו 2,500 יורו 15,375 שקל
הולנד 13 שנים 17,150 יורו 1,000 יורו 5,975 שקל
ישראל 20 שנה

102,500 שקל

(18,746 יורו)

3,000 שקל

(549 יורו)

3,000 שקל
לוקסמבורג 10 שנים 16,755 יורו 1,500 יורו 9,225 שקל
צרפת 10 שנים 16,880 יורו 1,000 יורו 6,150 שקל
סלובקיה 10 שנים 15,295 יורו 2,000 יורו 13,325 שקל
ספרד 10 שנים** 15,250 יורו 2,000 יורו 13,325 שקל
פורטוגל

10 שנים /

15 שנים

18,680 יורו

1,000 יורו /

1,500 יורו

5,500 שקל /

6,900 שקל

קפריסין 15 שנים 16,350 יורו 1,700 יורו 10,700 שקל
רומניה 10 שנים 15,270 יורו 900 יורו 6,150 שקל

* התוכנית בארה"ב תאפשר גריטת כל רכב עד גיל 25 שנה, ובלבד שתצרוכת הדלק שלו נמוכה משבעה ק"מ לליטר

** בספרד ניתן לקבל מענק גם לרכב משומש - אם גורטים רכב בן 12 שנה ויותר. בנוסף למענק ניתנת הלוואה בגובה 10,000 יורו ללא ריבית

*** טויוטה יאריס נבחרה כדוגמה למכונית המשווקת בישראל ובכל השווקים האחרים בהם קיימת תוכנית גריטה. כמו כן, היאריס היא מהמכוניות הידידותיות ביותר לסביבה הנמכרות בישראל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טויוטה יאריס. גם יותר יקרה אצלנו, וגם המענק נמוך יותר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים