שתף קטע נבחר

מנכ"ל החברה לישראל: "לא ננטוש את צים"

ניר גלעד עונה למבקרים ומדבר על המשבר בחברת הספנות. גלעד לא מבין את הטענות נגד האחים עופר: "אם משפחת עופר תקנה עכשיו את צים באופן פרטי, הרי יגידו: 'שקשוקה 2 - שוב קנו בזול'. יש פה בעלי שליטה שרוצים לעזור ולא נותנים להם"

"שמעתי בימים האחרונים דעות לפיהן משפחת עופר צריכה לרכוש את צים לבעלותה הפרטית, ובכך לפטור את החברה לישראל ממנה. לא אתן לזה לקרות. בעוד שנתיים, כשענף הספנות ייצא מהמשבר ושווייה של צים יזנק, מה יגידו אז "שקשוקה2. שוב קנו בזול את צים, והיום היא שווה הרבה יותר."' כך אומר בראיון ל"ממון" ניר גלעד, מנכ"ל ונשיא החברה לישראל ולשעבר החשב הכללי באוצר.

 

הפסדי העתק של חברת הספנות צים ורצונה של החברה לישראל להזרים לה כספים החזירו את משפחת עופר לכותרות, חודשים ספורים לאחר הסערה שעורר הסרט "שיטת השקשוקה," ששודר לאחרונה בטלוויזיה. לדברי גלעד, "לצים יש ערך כלכלי והוא יחזור לעלות

. כשחשבנו להנפיק אותה ב-2007 בבורסה של הונג קונג ערב המשבר, שווייה הוערך במיליארד דולר. יש בעלי מניות שאומרים לנו עכשיו 'תנטשו את צים והבעיות שלה, שהבנקים והנושים ייקחו אותה, זה יעלה את שווי המניות של החברה לישראל'.

 

לא עולה על דעתו של עידן עופר להיפטר מהחברה. ענף הספנות ידוע במחזוריות שלו. ספנות זה המקצוע של משפחת עופר, והם מאמינים שצים תחזור לקדמותה ויש לנו את הכוח להבריא אותה. משפחת עופר, באמצעות החברה לישראל שבשליטתה, מוכנה כחלק מההסדר הכולל לצים להזרים לה 350 מיליון דולר. בנוסף, עופר ספנות הסכימה להפחתה של 30% בדמי חכירת האוניות שצים מחכירה ממנה. עופר ספנות למעשה מוותרים לצים על 150 מיליון דולר בתמורה לפיצוי עתידי במניות צים."

 

האם תחום הספנות מתחיל להתאושש?

 

"אני לא יודע אם העולם כבר יצא מהמשבר בתחום הספנות, אבל בתקופה האחרונה מחירי ההובלה עולים ואוניות שוב יוצאות מלאות. עידן עופר לא נפטר מהשקעות שהוא מאמין בהן. הוא משקיע לטווח ארוך: עשר שנים הוא הבעלים של החברה לישראל ולא מכר מניה אחת. כל ההשקעות שלו הן ל-30-25 שנה. תראי את ההשקעה במכונית החשמלית והמיזם להקמת מפעל בסין, זו השקעה לפחות לעשר שנים. הוא איש של חזון.

 

"מצבה של צים לא שונה ממצבן של שאר החברות בענף. אומרים שתוכנית ההצטיידות האגרסיבית שלנו לרכישת אוניות גדולות הייתה טעות והיא הסיבה למשבר, וזה פשוט לא נכון. לא התפרענו. במשך עשר השנים האחרונות הביקושים בענף הספנות עלו בקצב של 10%-3% לשנה, והם רק גברו. במבט קדימה היה ברור לנו ב-2007 שתוך מספר שנים הביקושים יוכפלו, ומכאן הצורך בהצטיידות נראה טבעי".

 

אז מה קרה ב-2008?

 

 "בפעם הראשונה הייתה ירידה בביקושים, וענף הספנות סבל יותר כי המשבר קרה לאחר תקופה ארוכה של זינוקים במחירי הסחורות. כל מי שהיה יכול אגר מלאים ואז, כשבא המשבר, חברות ומדינות הפסיקו את ההזמנות כי הן יכלו להסתמך על המלאים הגדולים שצברו.

 

"זה לא משבר שלנו, זה משבר שתפס את כל ענף הספנות לא מוכן ועם עודף כושר ייצור. תוכנית ההבראה הגדולה שאנחנו אמורים לאשר בספטמבר מטפלת בנושא, כולל ביטול הזמנות של אוניות חדשות, הורדת דמי החכירה, הלוואה שקיבלנו מהמספנה הקוריאנית שבונה לנו אוניות וכו'.

 

"צים נמצאת בעשירייה השנייה של חברות הספנות הגדולות בעולם, ואף אחת לא נתבעה על-ידי הבנקים כי הם מבינים שעדיף להגיע להסדרי חובות ולהמשיך להפעיל תוך המתנה לתקופות טובות יותר, מאשר לקבל ערימת ברזלים. במאי פנינו ל-30 עד 50 בנקים בעולם שקיבלנו מהם אשראי, כדי להגיע להסדר כולל שלא נשלם קרן אלא רק ריבית לתקופת ההבראה. מדובר בהסדר של 5 עד 7 מיליארד דולר".

 

רשות ני"ע פסלה חלק משמעותי מבעלי מניות החברה לישראל שהצביעו בעד ההזרמה לצים משום שהם מחזיקים במקביל למניות גם באג"ח של צים. גם משפחת עופר פסולה כי היא גם בעלת השליטה בחברה לישראל ובצים, וגם מחכירה לה אוניות מחברת הספנות הפרטית שלה.

 

"זה הרי אבסורד. השוק היום מאשים בעלי שליטה בחברות בקשיים שהם לא עוזרים לחברה ולא מזרימים הון, וכאן יש בעלי שליטה שרוצים לעזור ולא נותנים להם. המתנגדים להזרמה טוענים שהאחים עופר רוצים להזרים הון לצים ודרכה לכיסם הפרטי (כמחכירי אוניות). זו שטות. אם הם היו רוצים למשוך כסף מהחברה לישראל, עדיף להם באמצעות משיכת דיבידנד. לכן אנחנו טוענים שהם לא אמורים להיחשב כבעלי עניין, אבל דעתנו לא מקובלת. הבעיה היא עם הקביעה העקרונית של רשות ני"ע, שפסלה להצבעה גם מוסדיים שמחזיקים במניות החברה לישראל ויש להם גם אג"ח של צים, בטענה שגם הם בעלי עניין – למרות שהאחזקות שלהם באג"ח זעומות לעומת שווי המניות שיש להם.

 

"זה מביא למצב שאף אחד לא התכוון לו, ולפיו הגורל של צים תלוי בקומץ קטן של בעלי מניות שוליים שרק הם כשרים להצביע בעסקאות בעלי עניין. אם הנושא לא ייפתר על-ידי הרשות, אנחנו, בהסכמה עימה, נביא זאת להכרעת ביהמ"ש. אני לא רואה שופט שייקח על עצמו את האחריות לתוצאות של אי-ההזרמה, זה הרי לא הגיוני. אלפי יבואנים ויצואנים תלויים בשירותים שלנו."

 

צים לאורך השנים ניהלה קשרים עסקיים עם חברות הספנות הפרטיות של האחים עופר והצטיידה באוניות שלהן. טוענים נגדכם שאתם לא שקופים.

 

"מי שטוען עצלן. בדו"חות השנתיים שלנו יש פירוט מלא של הסכמי חכירה לגבי כל אונייה ואונייה, צריך רק להיכנס לדו"חות ולקרוא."

 

"שיטת השקשוקה" פגעה בכם מבחינה עסקית?

 

"השקשוקה השפיעה. מגיע לנו ממרכז ההשקעות בתמ"ת מענק מדינה בגובה 40 מיליון דולר לטאואר במגדל העמק, ולא נותנים לנו – שלא בצדק. הסרט הוא מסע עליהום אישי על משפחת עופר. זה מסע זדוני ומנותק מהמציאות. אחרי שניתנה התשובה שלנו לסרט, אנשים כבר חושבים אחרת. ב-2004 החברה לישראל רכשה את צים לפי שווי של 250 מיליון דולר. כשרצינו להנפיק במיליארד דולר זה נראה אז כמו עסקה טובה, ומה יגידו עכשיו"?

 

פניתם למדינה בנושא צים, אתם מצפים שהיא תסייע כספית?

 

"מדינת ישראל מחזיקה במניית זהב בצים משום שמדובר בנכס אסטרטגי למדינה שלא רוצה לאבד את 'צי הברזל' שלה. אנחנו עורק התחבורה הימי לישראל. זה לא שאם מחר לא נפעל לא יהיה תחליף, השאלה היא מה יקרה בזמן מלחמה. שוכחים שבמלחמות ישראל חברות ספנות זרות מפסיקות להגיע לארץ. המכתב נשלח כי ראינו מחובתנו להתריע בפני המדינה על מצבה של צים ועל העובדה שיש סיכון, במקרה שלא יושג הסדר כולל, שנאבד את האוניות לטובת נושים. הרי בדיוק בשביל למנוע אירוע כזה אתה מחזיק מניית זהב".

 

ומה המדינה עשתה בעניין?

 

"כלום."

 

אם המשבר יימשך תקופה ארוכה, עוד כמה כסף תזרימו לצים?

 

"אין לי כרגע תשובה על זה. הנחת העבודה שלנו בהסדר הכולל שמרנית ולוקחת בחשבון שלוש שנים של משבר עד להתאוששות בענף. התוכנית נותנת מענה עד 2011".

 

עד שבית המשפט יכריע בסוגיית בעלי העניין, איך אתם פותרים את הצורך הקריטי של צים בהזרמת הון?

 

"דירקטוריון החברה לישראל אישר הזרמה מיידית של 100 מיליון דולר לצים תוך הבטחה שאם לא תאושר התוכנית הגדולה בספטמבר, החברה לישראל תחזיר לקופתה את הסכום. לדירקטוריון החברה לישראל יש סמכות לקבל החלטה כזו, ללא אסיפה כללית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ספינת צים
צילום: מישל דוט קום
צילום: ירון ברנר
עידן עופר
צילום: ירון ברנר
מנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד
צילום: עטא עוויסאת
מומלצים