שתף קטע נבחר
זירת הקניות

כתוב בעור

את התוצאות שלהן אנחנו רואות בקולנוע, בצילומי החתונה או בקטלוג האופנה. אבל מאחורי כל פריים מלוטש עומדת מאפרת עם שעות עבודה ארוכות, טאלנטים מפונקים, דוגמניות מחוצ'קנות וכלות היסטריות. לקחנו לשיחה צפופה ארבע מאפרות עסוקות מובילות בז'אנר כדי להבין איך עולם הזוהר והיופי נראה מבפנים

מאפרת טלוויזיה – ענבר גור אריה

המאפרת הראשית של התכנית "מועדון לילה" ב"קשת".

 

ההתחלה: התחלתי את דרכי בתחום לפני 19 שנה בניו יורק, שם למדתי איפור מקצועי והתמחיתי באפקטים מיוחדים ובאיפור דמויות. כשחזרתי לארץ תליתי מודעה בבית הספר לקולנוע באוניברסיטת תל אביב, והצעתי את שירותיי. אלעד קופרמן (מפיק "האח הגדול", ה"ר) פנה אליי בעקבות המודעה, והתחלנו לעבוד על פרויקט חדש שהפך ברבות הימים ל"חמישייה הקמארית". היום יש לי סוכנות מאפרים משלי, "I.G.A", שעובדת בהפקות של ערוץ 2, ערוץ 10, משרדי פרסום ועוד.

 

סדר היום: מתקשרים אליי חודש מראש, ומבררים אם אני פנויה לעבודה. לפני תכנית חדשה יש לי בדרך כלל פגישה עם הבמאי ועם עורך התכנית כדי לבחור את סגנון האיפור, בחירה שנעשית תוך התחשבות בכמה גורמים: אם זו תכנית אירוח, חדשות או ריאליטי, האיפור יהיה טבעי יותר; אם זו תכנית נוצצת, סגנון האיפור יהיה כבד יותר. בסופו של דבר ההחלטה היא שלי.

 

שבוע לפני: אם זו תכנית עם דמויות, לאחר הישיבה עם הבמאי או עורך התכנית אני הולכת לבחור פאות ולקנות את חומרי האיפור המיוחדים שחסרים לי.


ענבר גור־אריה עם צוות מועדון לילה

 

יום הצילום:

07:00 - מעירה את הילדים, מכינה סנדוויצ'ים, לוגמת שלוק מהקפה (בלי זה אני לא מתעוררת) ומסיעה את הקטנצ'יק לגן.

08:30 – מגיעה למשרד, עונה למיילים, מכינה הצעות מחיר, עושה טלפונים, מארגנת את ציוד האיפור ועוברת על תיק האיפור כדי לוודא שיש לי כל מה שצריך.

12:00 - כשעתיים וחצי לפני השידור אני מגיעה לחדר האיפור כדי להתארגן ולהתכונן. חדר האיפור הוא "השקט שלפני הסערה" - זה המקדש שלי. ברגעים האלה אני פוגשת אנשים מתרגשים שלפעמים לחוצים, ואני היחידה שנמצאת שם איתם כדי להרגיע. אני מקפידה מאוד שלא יפריעו להם או לי במהלך האיפור, ומשתדלת ליצור אווירה נינוחה. שעתיים לפני התכנית מתחיל שלב האיפור, עיצוב השיער וההלבשה.

12:15 - התייעצות סופית עם המלבישה.

12:30 - תחילת האיפור. בדרך כלל אני מתחילה באיפור נשים, כי זה לוקח יותר זמן מאשר לאפר גבר. איפור אישה לטלוויזיה צריך לקחת 30-20 דקות מקסימום, פשוט כי אין זמן לאפר. האדם שאני הכי אוהבת לעבוד איתו הוא ארז טל. אני מאפרת אותו כבר 16 שנה, מאז "גלגל המזל".

14:30 - סמוך מאוד לתחילת הצילומים אני דואגת לעבור על האיפור שוב ולעשות תיקונים, כמו למרוח אודם ולפדר. בתכנית בשידור חי אין זמן לעשות תיקוני איפור, ולכן אני דואגת שכולם ייצאו מחדר האיפור מוכנים לאולפן. תיקוני האיפור נעשים בין הצילומים במהירות, גם כדי לא לעכב את הצילומים וגם כדי שבטעות לא יראו אותי מאפרת כשחוזרים לשידור אחרי הפרסומות.

14:45 - תחילת הצילומים. העבודה בתכנית טלוויזיה כמו "מועדון לילה", שהיא תכנית מאוד דינמית ומצולמת כמעט ללא הפסקות, דורשת מהמאפרת מיומנויות מיוחדות ומקצועיות. אני מאפרת מהר, לפעמים יש לי 10 שניות בלבד לבצע תיקון על הסט.

00:00 - סיום הצילומים והסרת האיפור מהשחקנים.

 

למה איפור טלוויזיה? כי באיפור טלוויזיה יש אפשרות לעשות גם איפור מיוחד (Special effects) ואיפור דמויות, ולפעמים זה מהווה אתגר של ממש לשנות את מבנה הפנים באמצעות האיפור. אני גם מאוד אוהבת את הדינמיקה וההתרגשות שלפני תכנית בשידור חי.

אתגר מקצועי: בפרויקט שעשיתי בערוץ הילדים לפני הרבה שנים, הייתי צריכה לעשות איפור דמויות וחייזרים. אז לא היו בארץ חנויות למוצרי איפור מיוחדים, ולכן נאלצתי לעבוד עם החומרים שרכשתי בלימודים בניו יורק ועם מה שהיה לי בבית.

 

עצות:

1. להישאר מעודכנת בטרנדים, במוצרים חדשים ובטכניקות איפור, גם מהארץ וגם מחו"ל.

2. מחויבות לעבודה. פעם הייתי צריכה לקפוץ לפריז ל־48 שעות כדי לקנות מייק־אפ מיוחד שנדרש באחת ההפקות.

3. טכניקת ה־H.D שינתה את החדות ואת רמת ההבחנה. כדאי ללמוד את השיטות ואת המוצרים החדשים שפועלים עם השיטה ולא נגדה.

4. ליהנות בעבודה, להישאר אופטימית ולאהוב את מה שאת עושה.

 

  • (התכנית "מועדון לילה" משודרת בימי שלישי ב־21:00 בשידורי "קשת").

 

מאפרת כלות - רויטל גלוסקא־כהן

ההתחלה: אני קיבוצניקית, כך שמבחינתי איפור זה שחור בעיניים וללכת לשחק כדורגל עם הבנים. השינוי חל כשאיפרו אותי נורא יפה בחתונה שלי לפני שבע שנים. התחלתי להתעניין באיפור בקטנה, להתיישב בחנויות איפור ולבקש מהבנות שיאפרו אותי. כשהופעתי עם הלהקה של הקיבוץ, איפרתי את כל הבנות לפני ההופעה. בקהל ישב סַפָּר די מפורסם שהציע לי לתת שירות ללקוחות שלו, ומשם זה התגלגל. כשלקחתי קורס מקצועי ב"איל מקיאג'" הכרתי מעצבת שמלות כלה, והיא החלה להפנות אליי לקוחות.

 

שנה / חצי שנה מראש: פגישה עם הכלה ואיפור ניסיון. אני תמיד מתעקשת לראות את השמלה לפני האיפור, לבנות קונספט סביב ההופעה שלה ולראות אם אנחנו מתחברות לאותו סגנון.


איפור מהסרטים של אורלי רונן מתוך "אצבע האלוהים"

 

סדר היום:

7:30 - 8:00 - ארוחת בוקר, יציאה מהבית.

9:00 – סידור מזוודת האיפור, ספירת מלאי של מייק־אפים, קרמים, סרומים, רזרבות, הכנת המברשות, בדיקה שיש מספיק מכל קרם ומייק־אפ, סיכות שיער וריסים מלאכותיים. אני מסתובבת עם שתי מזוודות ענקיות ותמיד צוחקים עליי שאני סוחבת את כל הבית, אבל מבחינתי עדיף ככה ושלא יהיה חסר.

10:00 – ניקוי מברשות, שטיפה וייבוש.

13:00 - אני צריכה להגיע לכלה שלוש שעות לפני שהצלמים מגיעים. אני מקפידה להגיע נקייה ולבושה יפה ואלגנטי, אבל בלבוש פשוט כדי לא להאפיל על הכלה. אני נפגשת עם הלקוחות שלי בדרך כלל בצימרים, בבתי מלון, בסלון הכלות או בבתים של המעצבות - איפה שנוח להן. כשמגיעים, תמיד חיבוק ונשיקה.

13:15 - אני תמיד מתחילה בניקיון הפנים של הכלה ובהכנה לאיפור. אני עושה לה פילינג עדין כדי להוריד שכבות של שומן ועור וממשיכה בניקוי הפנים, קרמים מרככים ומזינים ומריחת פרמייר שקושר בין העור למייק־אפ וסוגר את הנקבוביות.

13:40 – עד לספיגת הקרמים והבסיס, אפשר להתחיל לאפר את המלוות ואת אם הכלה.

14:00 – שיער ותסרוקת. זה תלוי במורכבות ובמה שסיכמנו. בשלב הזה הכלה והסביבה בדרך כלל מתחילות להילחץ: הבעל לעתיד מתקשר, החברות פוחדות שלא נספיק. מבחינתי, הכלה היא הכי חשובה: אני מבקשת ממנה לסמוך עליי ולתת לי להיות הרעה, ואני מרחיקה את כל מי שיכול להלחיץ אותה - ככה זה רק היא ואני.

15:00 - הצלמים מגיעים לצלם את תהליך האיפור, לרוב בתיאום איתי. ככה אנחנו פועלים כצוות, כחלק מהתהליך.

15:20 – איפור העיניים. אני מנקה את הצלליות שנפלו על העור, מורחת אייליינר ומדביקה ריסים בודדים לתוצאה מושלמת.

15:45 - מייק־אפים. כיוון שהעור שלנו לא אחיד, אני משחקת עם המייק־אפים ליצירת הצללות ויוצרת פנים מוארות ופתוחות.

16:10 – מוסיפה פודרה לקיבוע, סומק, שימר והדגשות היכן שצריך. הצלמים מתעדים כל הזמן, אבל בלי להפריע.

16:25 - עוזרת לכלה ללבוש את השמלה ומוודאת שלא צריך תיקונים לשמלה, אבל למקרה הצורך יש לי גם חוט ומחט במזוודה. זה השלב שהכלה הכי בלחץ, ואז אנחנו בודקות ביחד שיש לה כל מה שצריך: תחתונים, סיכות ביטחון, דאודורנט, בושם. היו גם מקרים שעזרתי למישהי לנעול נעליים מרוב שהיא הייתה בלחץ.

16:40 – שפתון ופינישים: אני שמה שפתון שלא יורד שהכלה קנתה מבעוד מועד, ובודקת ששום דבר לא נמרח.

17:00 – הכלה בצילומי חוץ, ואני ממשיכה עם המלוות ועם אם הכלה.

18:30 - אם הצילומים קרובים לאולם, לפעמים הכלה חוזרת לטאץ'־אפים אחרונים. אם האולם רחוק והכלה בהיסטריה, היו מקרים שהתלוויתי לכלה עד האולם כדי לוודא שהכול עמיד ושלא קרה כלום.

 

יום למחרת: שולחת לכלה הודעה שאני מקווה שהיה מדהים ושהיא נהנתה מכל רגע. הן בתגובה תמיד שולחות לי כמה מחמאות הן קיבלו.

 

למה איפור כלות? זה כמו להגשים חלום. אני בכלל מדריכת שחייה במקצועי, אבל האיפור וההשתתפות בשמחה של מישהי אחרת גורמים לי המון סיפוק וריגוש. אני תמיד לא ישנה לילה לפני.

 

אתגר מקצועי: שתי כלות ביום. אני משתדלת לא לעשות את זה, אבל אם כן - אני תמיד מודיעה מראש ומשתדלת לסיים את הכלה הראשונה עד 14:00 ומודיעה לשנייה שאגיע קצת מאוחר.

 

עצות מקצועיות:

1. להשקיע בהכנה נאותה של עור הפנים לפני המייק־אפ. זה כמו לעשות פוטושופ לעור.

2. לקנות איפור איכותי, צלליות עמידות וכלים מקצועיים.

3. עמידות זה כל הסיפור, בייחוד ביום מרגש, דומע ומזיע כמו חתונה. כלה יקרה, הצטיידי במסקרה, באיילינר, בשפתון עמיד, בדפי פודרה לתיקון האיפור, בספוג ובטישו לזיעה. כמו כן, דאגי לראות את השמלה לפני איפור הניסיון להתאמה מושלמת.

 

מאפרת אופנה - ענת רזמוביץ'

ההתחלה: מגיל צעיר ידעתי שזה מה שאני רוצה לעשות, תמיד התעסקתי עם זה ועבדתי בזה. מבחינתי זה סוג של אמנות וביטוי עצמי. התחלתי את הלימודים אצל "ירין שחף", ואז נסעתי להשתלם בלונדון. כשחזרתי ארצה התחלתי לעבוד, והדברים התחילו לזרום.

 

חודש / שבוע לפני: אם זו הפקה פרסומית- נפגשים עם הלקוח, עם הפרסומאי, עם הצלם ועם הסטייליסט ומעלים רעיונות בישיבת קריאייטיב. אם זה מאמר מערכת לעיתון או הפקת אופנה, הישיבה קרובה יותר לצילומים ובה בעיקר הצלם מביע את דעתו.


ענת רזמוביץ' בפעולה

 

סדר היום:

6:00 – קודם כול קפה, ספורט בבית, סידור בראש של משימות היום והכנה נפשית.

7:00 - 9:00 – יש סטים שנפתחים בשש בבוקר, ויש כאלה שבתשע. הפקות אופנה הן בדרך כלל יותר סלחניות ומתחילות מאוחר יותר, כנראה כדי למשוך את שנת היופי שלנו עוד קצת. אני עוברת על החומרים שהכנתי לפני, מעיינת במגזינים ומכינה לעצמי רעיונות לעבודה על הסט. שטיפה וייבוש של כל 78 מברשות האיפור שלי - חובה!

9:30 – הגעה לסט, הכרת הנפשות הפועלות, קפה, בדיקה שכולם מתואמים.

10:00 – מתחילים עם השיער ולא עם האיפור, כי עובדים הרבה עם הפנים ועם מחליקי שיער, מה שאומר שיש חום על הפנים וזה עלול להרוס את העבודה.

11:00 – אני מתחילה לאפר את הדוגמניות לפי דרישת הצלם, המילה האחרונה היא שלו: מי שהוא רוצה לצלם קודם, היא זו שתתאפר. אם יש כמה דוגמניות על הסט, עושים שיער ואיפור במקביל. מתחילים עם מריחת קרמים, עיניים ושפתיים, ומאפרים בסוף.

11:45 – הדבקת ריסים לפי הצורך.

12:00 – אם יש כמה מראות איפור על אותה דוגמנית, אני מתחילה לאפר מאיפור קל וטבעי עד לדרמטי ביותר. הרבה יותר קשה להסיר איפור מאשר להוסיף איפור.

12:30 - תחילת הצילומים. עושים טאץ'־אפים לאורך כל הצילומים. אני חייבת להיות קשובה להוראות של הצלם ושל הסטייליסט, ובהתאם לזה לעשות תיקונים. אם הצילומים מורכבים וארוכים, יש לי אסיסטנטית צמודה שעוזרת.

14:00 – הפסקת צהריים על הסט, אני אוכלת עם כולם וגם משגיחה על הדוגמנית. סט יכול לעמוד וליפול על דוגמנית ממושמעת: אם היא יודעת לשמור על עצמה ועל האיפור והשיער שלה, ההפקה תזרום מהר יותר והרבה יותר בקלות.

15:00 – חזרה לסט. רענון האיפור, תיקונים, חידוש השפתון והשיער. אם הצילומים נעשים בחוץ, אני מתייחסת למזג האוויר כאויב ומשקיעה בתיקונים יותר. אני צמודה לדוגמנית לאורך כל הצילומים.

20:00 – סיום הצילומים. יש דוגמניות שמעדיפות שאסיר להן את האיפור, בייחוד אם מדובר באיפור מוגזם או דרמטי מדי, ויש כאלה שהולכות ככה מהסט לבילוי. אם נוצרה בסט אווירה טובה, כל הצוות ממשיך לבילוי לאחר הצילומים.

 

למה איפור הפקות אופנה? זה מקום של יצירה ועבודת צוות. אם יש הפקה פתוחה של אופנה הכול חופשי ויצירתי, ואני מרגישה שאני לומדת המון דברים חדשים. מתגבשת איזו רוח צוות ועבודה משותפת, שבסופה כולנו עייפים ומרוצים מפריים אחד מדהים.

 

אתגר מקצועי: צילומים במזג אוויר קיצוני. כבר יצא לי לאפר ב־40 מעלות חום או בקור אימים שבו צריך לדאוג שהאיפור ייראה רענן ועמיד, ושזה ישתקף בפריים.

 

עצות מקצועיות:

1. לא להיות נעולה על רעיון, תמיד יש עוד מה ללמוד.

2. דעי לקבל עצות מאנשים סביבך. אין מישהו שאני לא מחשיבה את דעתו. לפעמים קורה שאני מקבלת עצה ששווה מיליונים.

3. לא להפסיק ללמוד את המקצוע: סמינרים בחו"ל, מגזינים, מוצרים חדשים. חשוב להישאר עם האצבע על הדופק.

4. עור הפנים הוא הכי חשוב, לדאוג שהוא יהיה נקי ומטופל כמו שצריך.

 

מאפרת קולנוע - אורלי רונן

ההתחלה: גדלתי בקיבוץ ולא ראיתי רימל מימיי, נושא האיפור היה רחוק ממני. במקרה הגעתי ללמוד אצל מריה לנץ, שהיא ה־מאפרת בארץ, ואני בכלל לא ידעתי שהיא כזו. התחלתי להשתלם באיפור וללכת איתה להפקות טלוויזיה, וככה נכנסתי לתחום. עבדתי ב"הבורר", "מרחק נגיעה", "מטאליק בלוז", "עטאש", "פיצ'ר" של בריאן דה־פלמה ו"מסעות ג'יימס בארץ הקודש".

 

ההכנה: לפני צילומי הסרט יש פגישות מקדימות עם הבמאי על החזון שלו לגבי איך הסרט ייראה. אני קוראת את התסריט כמה פעמים, מכינה רעיונות ומעלה אותם בפני הבמאי. אני רואה תמונות של השחקנים שלוהקו, ועושה התאמות איפור כדי להגיע לסט עם תכנית מוכנה.


רויטל גלוסקא־כהן וכלה (צילום: רונן טל)

 

סדר היום:

6:00 - מתעוררת. יום צילום הוא בדרך כלל 12 שעות, כך שהוא יכול להתחיל גם בשש בערב ולהימשך כל הלילה.

7:00 - עוברת על ארון האיפור הענק שלי, ומכינה את המזוודה לפי צורכי הסרט. אם יש אפקטים מיוחדים, אני מכינה גם תיק נוסף בנפרד.

8:00 - מגיעים לסט, אומרים לכולם שלום ואוכלים ארוחת בוקר.

8:30 – אני מתחילה לעבוד על האיפור והשיער לפי סדר צילום הסצנות. מי שמצטלם ראשון מתאפר ראשון, לא משנה אם הוא טאלנט או לא. בהמשך היום מגיעים שחקנים נוספים, ומאפרים גם אותם. האיפור בקולנוע הוא הרבה יותר ריאליסטי כי אנחנו רוצים להראות את הפגמים, לא כמו בטלוויזיה שכולם רוצים להיראות יפה. זה תלוי עד כמה הבמאי רוצה להראות את הפגיעוּת של הדמויות באמצעות האיפור. מיקום האיפור תלוי בתקציב הסרט. כבר יצא לי לאפר באוהלים צמודה למאוורר ולפנס, ויצא גם שהיה לי קרון איפורית נוח עם שולחן לפרוש עליו את מברשות האיפור שלי. הכי חשוב לי שתהיה תאורה ושולחן.

10:00 - תחילת הצילומים. מהרגע שסיימתי לאפר, אני צמודה למוניטור ולבמאי ועושה תיקונים. כשמצלמים בפילם אני לא פורצת לסט כל כמה דקות לתיקונים, ומשתדלת לרכז את הכול בין קאט לקאט כדי לא להפריע לזרימה של הצילומים. אבל אם יש משהו שמפריע או השתקפויות לא נכונות במוניטור, אני מתקנת.

13:30 - הפסקת צהריים, כולם אוכלים עם כולם. יש שחקניות שמסירות את השפתון, כי ככה יותר נוח להן לאכול.

14:00 - איפור מחדש לאחר הארוחה. אני מסירה את מה שהיטשטש, ומחזקת את מה שצריך חיזוק. יש לנו בדיחות בקרב מאפרות הקולנוע, שלא משנה מה - האיפור שלנו מחזיק 12 שעות מינימום, עד כדי כך הוא מקובע.

15:00 - מחדשים את הצילומים, ואני עושה טאץ'־אפים שוב. אני משתדלת להציק לשחקנים כמה שפחות ולהגיע לרמות דיוק גבוהות גם בתיקונים, כי המצלמה רואה הכול.

20:00 - סיום הצילומים. יש שחקנים שמתעקשים שיסירו להם את האיפור לפני שהם הולכים הביתה. בדרך כלל אלה השחקנים הראשיים שיש להם חשיבות גבוהה יותר לפנים נקיות, וזה גם סוג של פינוק עבורם. יש להם המון לחץ על הראש, ומבחינתי הסרת האיפור מהם היא חלק מהמקצועיות שלי.

21:00 - לפעמים הצוות הטכני יוצא לשתות בירה בקטנה, אם אנחנו לא עייפים מדי.

22:00 - מגיעה הביתה, שוטפת וחופפת את כל המברשות, בודקת שלא חסרים לי חומרים למחרת ונרדמת מאושרת שאני עושה את מה שאני אוהבת.

 

למה איפור קולנוע? זה תחום דינמי שמתחדש בארץ כל הזמן, ואנחנו מצליחים להגיע להישגים מעולים ולשעוט קדימה. זו עבודה אמוציונלית עם תוצאות שאני זוכה לחלוק עם הצופים, ולפגוש אנשים כישרוניים שלא הייתי פוגשת בשום מקום אחר.

 

עצות מקצועיות:

1. להשקיע במברשות איפור מקצועית, ולקנות רק חומרים איכותיים ומייק־אפים מחברות מוכרות.

2. בחירת צבעים: הדיוק בגוון יכול לתת שינוי אדיר, לבנות ולהרוס. חשוב להקפיד לבחור את הגוון המדויק.

3. ללמוד איפור בצורה רצינית בבית ספר מוכר, ולהמשיך להתאמן כל הזמן.

4. אם את רוצה להיכנס לתחום, שווקי את עצמך בחוכמה כסייעת של מאפרות ראשיות והכיני את עצמך לעבודה קשה שלא מתגמלת בשנים הראשונות. לא הרבה מצליחות לשרוד את זה, אבל זה שווה את זה. 

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כתבו לנו
מומלצים
מומלצים