מדענים: יש מים על הירח

שלושה מחקרים נפרדים, המבוססים על מידע שאספו חלליות ויראו אור מחר בכתב העת Science, חושפים עדויות להימצאות הידרוקסיד ומים על פני הירח. האם הופרכה התיאוריה לפיה הירח יבש?

בסוף השבוע יפורסמו בכתב העת Science תוצאותיהם של שלושה מחקרים נפרדים שגילו עדויות לקיום הידרוקסיד (OH) או מים או שניהם על פני השטח של הירח. ממצאים אלה מחייבים בחינה מחודשת של ההנחה שלנו לפיה הירח יבש.

קרלה פיטרס (Carle Pieters) מאוניברסיטת בראון ועמיתיה בחנו נתונים ששידרה החללית ההודית צ'אנדריאן-1 ומצאו כי אור אינפרה אדום נספג ליד קטבי הירח באורכי גל המזוהים עם הידרוקסיד וחומרים המכילים מים. הדו"ח הזה ביחד עם שני האחרים מעיד על כך שתפוצת ההידרוקסיד על קרקע הירח נראית גדולה יותר ככל שמתקרבים לקטבים.

עוד ב"הידען": תמונה חדשה של מרכז הגלקסיה

קבוצה אחרת, בראשות רוג'ר קלארק מהמכון הגיאולוגי האמריקני, השתמשה בנתונים שצילמה החללית קאסיני כאשר חלפה ליד הירח וגילתה הידרוקסיד גם בקווי רוחב נמוכים יותר. הידרוקסיד הוא יון דו אטומי, המכיל אטום חמצן ואטום מימן. להידרוקסיד יש יכולת ליצור קשר עם אטום מימן נוסף וליצור מולקולת מים.

קבוצה שלישית, של ג'סיקה סאנשיין, בדקה את הנתונים שצילמה באינפרה אדום החללית דיפ אימפקט וגם בהם מצאה עקבות מים והידרוקסיד ושמירה של פרודות אלו בתהליך מתמשך על פני השטח של הירח – ושרוח השמש יכולה להיות אחראית לייצורם. ביחד, מציעים מחקרים אלה כי מים או הידרוקסיד באיזורי הקטבים על הירח חייבים היו להגר לשם במהלך הזמן, כשהם נמשכים לאיזורים קרים יותר.

התוצאות מתפרסמות בגליון ה-25 בספטמבר של כתב העת Science על רקע ממצאים מלפני כשבוע אודות גילוי קרח מים ליד הקוטב הדרומי של הירח בידי החללית LRO, ושבועות מעטים לפני שנאס"א עומדת לגרום להתנגשות מכוונת של החללית טיל קנטאור לתוך המכתש קבאוס A בקרבת הקוטב הדרומי של הירח בתקווה שבענן האבק שיעוף לחלל ימצאו גם אדי מים, אותם יחושו מדעני נאס"א באמצעות בחינת הספקטרום של הענן וכן בדגימה שתיקח החללית LCROSS שתעבור בתוך הענן, דקות אחדות לפני שתתרסק בעצמה.

הירח הוא עדיין יבש יותר מכל מדבר על פני כדור הארץ - לפי חישובי החוקרים, טון אחד של אדמת הירח מכיל כקילוגרם אחד של מים.

עוד ב"הידען": נאס"א בחרה אתר התרסקות לחללית LCROSS

באבני הירח שהגיעו במשימות אפולו נמצאו עקבות מים, ואולם מכיוון שהאיזוטופים שלהם דמו לאלו של מים בכדור הארץ, התייחסו לכך המדענים כאל זיהום ארצני ולא כאל מים מן הירח. עד למחקרים המפורסמים כעת, סברו המדענים כי הימצאותם של מצבורי קרח במכתשים מוצלי עד היא החריג ובשאר הירח לא אמורים להימצא מים בכלל, דבר שסותר את ממצאי שלושת המחקרים האחרונים.

מבין שלוש המשימות - המשימה ההודית הראשונה לירח, צ'אנדריאן-1, שלאחרונה נותק עמה הקשר - נועדה למפות את פני השטח של הירח ולקבוע את הרכב המינרלים שבו. בזמן בו עדיין פעלה החללית גילה אחד המכשירים שלה (Moon Mineralogy Mapper (M3, שנבנה על ידי נאס"א, אורכי גל מפני השטח המעידים על קשר בין חמצן ומימן – עדות לקיום מים או הידרוקסיד בקרבת פני השטח.

קאסיני חלפה ליד הירח ב-1999 בדרכה לשבתאי וסיפקה אף היא עדות דומה, שרק עכשיו נבחנה לאור ממצאי צ'אנדריאן-1, והחללית דיפ אימפקט, המצויה כיום בהארכת משימתה ביצעה לאחרונה בעת מעבר ליד כדור הארץ והירח, ולפי דרישת צוות ה-M3 של צ'נדריאן-1 מדידה דומה שגם בה התגלו עדויות לקיום מים או הידרוקסיד.

צילום של אדמת הירח ששלחה החללית צ'נדריאן-1