שתף קטע נבחר

חולדאי לנתניהו: רכבת קלה, עכשיו

לרגל יום התחבורה הציבורית שיערך היום (ב'), קוראים ראשי הערים המרכזיות בגוש דן לראש הממשלה: קבל באופן מיידי החלטה על הקמת רכבת קלה במרכז

ראשי הערים בגוש דן דורשים מנתניהו: קבל החלטה על הקמה מיידית של רכבת קלה בגוש-דן. ראשי הערים הגדולות בגוש-דן קוראים לראש הממשלה לקדם באופן מיידי את הקמת "הקו האדום" - הקו הראשון של הרכבת הקלה, שיחבר בעתיד את פתח-תקווה עם רמת-גן, תל-אביב-יפו ובת-ים.

 

לקראת יום התחבורה הציבורית שיערך היום (ב'), אמר ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי: "מדינת ישראל מגלה אוזלת יד ביכולתה להחליט ולבצע. אנחנו קוראים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקבל החלטה ולהתחיל לבצע מיידית את הקו האדום של הרכבת הקלה". "כל יום שעובר מבלי שהפרויקט הזה מתקדם, רק מגדיל את הנזק לציבור הרחב, לכלכלה, ולאיכות הסביבה", ממשיך חולדאי. "הגיע הזמן להוציא את המטרופולין הזה מהבוץ".

 

במפגש שיזמה החברה להגנת הטבע, הצטרף ראש עיריית בני-ברק, הרב יעקב אשר, לדברי הביקורת של חולדאי: "אנחנו מצרים על כך שלמדינה מערבית כמו ישראל, לוקח כל-כך הרבה זמן לקדם פרויקט לאומי בעל חשיבות כה רבה לחיי האזרחים".

 

120 מיליון נוסעים בשנה 

כזכור, הקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה, שאמור לחצות את גוש-דן ולהגיע מפתח-תקווה עד בת-ים, מתעכבת זה שנים ארוכות. גם לאחר שנבחרה זכיינית פרטית להקים ולנהל את הקמת הקו, נתקל הפרויקט בקשיים, כאשר המכשול האחרון - בינתיים - נוגע להיבטים פיננסיים.

 

אורכו של הקו המתוכנן כ-22 ק"מ, מהם כמעט מחצית מתחת לקרקע. בקו מתוכננות 33 תחנות, ועל-פי הערכות צפויים לעשות בו שימוש כ-120 מיליון נוסעים בשנה, עד 2020. עלות הקמתו נאמדת בכ-10 מיליארד שקל.

 

בחברה להגנת הטבע מציינים כי בקו האדום הושקעו עד כה כמיליארד שקל, ולצורך הקמתו אף החלו בעבודות תשתית בחלקים שונים של גוש-דן. עם זאת, לאור הקשיים הפיננסיים, קיים חשש כי הפרויקט ידחה, או אף יבוטל. "כל עיכוב נוסף - משמעותו החרפת בעיית התחבורה בגוש-דן, על כל השלכותיה השליליות", אומרת מנהלת הסניף התל-אביבי של החברה, ענת ברקאי-נבו.

 

שש ממשלות, אפס רכבות 

עבור מי שאינו יודע או זוכר כמה זמן מתעכבת הקמת הרכבת הקלה, מונה חולדאי את הממשלות שהתחלפו בתקופת הפרויקט: "הממשלה הראשונה של בנימין נתניהו, ממשלת אהוד ברק, שתי ממשלות של אריאל שרון, ממשלת אולמרט, וכעת - ממשלת נתניהו השנייה".

 

יש לציין כי בכל מקרה, מדובר ברשימה חלקית. על רכבת קלה בגוש-דן - תחתית או עילית - מדברים ראשי ממשלה ושרים מאז קום המדינה. "ממשלת ישראל מגלה אוזלת-יד", ממשיך חולדאי. "צריך לזכור שראש הממשלה נתניהו, עוד בקדנציה הקודמת שלו, עמד עם ראש העיר הקודם, רוני מילוא, והכריז על תחילת העבודות".

 

ראשי הערים הגדולות בגוש-דן מגלים אחידות בכל הנוגע לצורך המיידי בהקמת הרכבת הקלה. "כולנו שותפים למטרופולין אחד גדול", מסביר הרב אשר, ראש עיריית בני-ברק. "החשיבה שלנו משותפת, והראייה התחבורתית שלנו משותפת. ואין בכלל ספק בצורך ברכבת הקלה - גם בקו האדום, וגם בקו הירוק (הקו השני של הרכבת הקלה, ש.ה)".

 

"התושבים שלי שואלים כל יום - 'מתי זה כבר יקרה, עוד כמה שנים אנחנו אמורים לחכות?'", מספר יצחק אוחיון, ראש עיריית פתח-תקווה. "הרי מי משתמשים בתחבורה ציבורית? אלה שאין להם יכולת כלכלית, אלה שאין להם כלי רכב כלשהו. הם זקוקים לפרויקט הזה. איכות החיים של התושבים תהיה מצוינת כשהרכבת הזו תתחיל סוף-סוף לנסוע. רק דמיינו שכל שלוש דקות תצא רכבת כזו מפתח-תקווה, עם 500 נוסעים, בלי זיהום אוויר ובלי רעש".

 

"הרכבת הקלה תפעל בשבת" 

בהתייחסו לסוגיה הרגישה של הפעלת תחבורה ציבורית בימי שבת, אומר חולדאי ל-ynet כי הוא מקווה שהרכבת הקלה תפעל גם בסופי שבוע. "אני בהחלט חושב שתחבורה ציבורית צריכה לפעול בכל ימי השבוע, ובכלל זאת גם בסופי השבוע. כך זה מקובל בכל העולם - תחבורה ציבורית פועלת שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. המצב בישראל כיום, לפיו אין תחבורה ציבורית בשבת, גורם לכך שגם מי שרוצה להשתמש בתחבורה הציבורית, נדרש לרכוש מכונית פרטית".

 

חולדאי דוחה בתוקף טענות לפיהן אינו פועל כיום לעידוד התחבורה הציבורית בתל-אביב. "ראשי עיריות לא יכולים כיום לקדם תחבורה ציבורית, פשוט בגלל שאין להם את הסמכות לעשות זאת. כל הנושא של תחבורה ציבורית צריך להתנהל אצלנו, ברמה המקומית, כמו שזה קורה בכל העולם. אבל בכל מה שנוגע לתחבורה - לכלי הרכב שעוברים אצלנו - אין לנו שום סמכות. הרי לא יכול להיות שחנייה בכחול-לבן בנהרייה תעלה בדיוק כמו שהיא עולה בתל-אביב".

 

חולדאי גם יוצא להגנת מדיניות החנייה של עיריית תל-אביב - שלטענת כמה מארגוני הירוקים מגדילה את מספר מקומות החנייה בעיר, ובכך מעודדת את בעלי המכוניות הפרטיות, ופוגעת בתחבורה הציבורית. "אי אפשר להקפיא את תקני החנייה, מבלי לייצר חלופת תחבורה ציבורית ראויה. אני בהחלט תומך בצמצום תקני החנייה, אבל הצמצום הזה צריך להיות הדרגתי".

פורסם לראשונה 18/10/2009 22:10

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרכבת הקלה - הדמייה
הרכבת הקלה - קו ירוק
"אין תחליף לרכבת קלה"
באדיבות מינהלת המאה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים