שתף קטע נבחר

2012 - אחרית הימים באופק?

רבים רואים בתאריך 21 בדצמבר 2012 יום הרה גורל, ואולי אף את סוף העולם. בספר חדש בוחן תיאודור נויבירט את התייחסותן של תרבויות שונות לתאריך המדובר - והנה הזווית היהודית

סרטו של הבמאי הגרמני רולנד אמריך "2012" מתאר את הרס כדור הארץ ב-21 בדצמבר של אותה שנה. התאריך המדויק לא נבחר באופן אקראי - זהו היום שבו מסתיים לוח השנה של תרבות המאיה, ויש הטוענים כי עובדה זו מצטרפת לשורה ארוכה של תרבויות המייחסות ליום זה חשיבות הרת גורל. בספר "21.12.2012 - סוף העולם או התחלה חדשה" סוקר תיאודור נויבירט את ההתייחסויות השונות ליום זה, וטוען שגם ביהדות יש סימנים לחשיבותו.

 

"הדת היהודית הינה תרבות בת 3,500 שנה והיא אחת מהתרבויות העתיקות היחידות אשר שרדו תקופה כה ארוכה ועדיין רלוונטית גם בעידן המודרני" כותב נויבירט בספרו. "מההיבט היהודי, 21 בדצמבר 2012 חל על פי לוח השנה העברי בתאריך ח' בטבת התשע"ג - תאריך שבאופן סמלי מציין גם הוא נושאים רבים שהמשמעות שלהם מתחברת עם סיום של משהו, עם סוף דבר".

 

להלן מספר התייחסויות מתוך ספרו של נויבירט, והפרשנויות שהוא מעניק להן:

 

פרשת השבוע וההפטרה

ח' בטבת חל בשבוע של פרשת "ויחי". נויבירט מציין כי מדובר בפרשה האחרונה של ספר בראשית ונושאים רבים העולים בה עוסקים בסיום דבר, כמו למשל ימיו האחרונים של יעקב אבינו (האחרון מבין שלושת האבות) במצרים. על ערש דווי, לפני מותו בגיל 147, אוסף יעקב את בניו ואומר להם: "הֵאָסְפוּ ואגידה לכם את אשר יִקְרָא (=יִקְרֶה) אתכם באחרית הימים" (בראשית מ"ט 1). מדובר בפעם הראשונה שהמושג "אחרית הימים" מוזכר בתורה. מעבר לכך, ההפטרה של פרשת השבוע נקראת מתוך ספר מלכים א', פרק ב, שעוסקת בתום ימיו של דוד המלך - שרבים מאמינים שהמשיח הוא מזרעו. 

 

אז איך נראית אחרית הימים? הנביא ישיעהו הרבה לעסוק בנבואות אחרית הימים ותיאר אותה: "וְגָר זְאֵב עִם-כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם-גְּדִי יִרְבָּץ" (ישעיה, פרק י"א פסוק ו').

 

אלא שקודם לאידיליה, כך לפי דברי נביאים רבים בתנ"ך, יגיע יום ה' - יום דין עולמי שבו יעניש ה' את כל החוטאים והפושעים, כולל את החוטאים מקרב עם ישראל, ולכן יהיה זה יום של אסון נורא לעולם כולו. ברעיון העממי נקשר יום ה' ל"חבלי משיח" - תקופה שכוללת סבל וייסורים קשים שיבואו על עם ישראל ועל העולם, לפני הגאולה האחרונה, לפני המנוחה והנחלה.

 

מלחמת בני האור ובני החושך

רעיון מלחמת ה"טובים" ב"רעים" קיים עוד משחר התרבות וההיסטוריה האנושית, והוא בעל שורשים גם בהיסטוריה של עם ישראל. מגילת מלחמת בני אור בבני חושך, היא אחת ממגילות

ים המלח ("מגילות קומראן") שהתגלו בין השנים 1947- 1956. גילוי המגילות נחשב לאחד הממצאים הארכאולוגיים החשובים ביותר מאז ומעולם.

 

מגילת מלחמת בני אור בבני חושך שנמצאה שם היא מדריך לארגון צבאי ולאסטרטגיה, ושמה הפך ברבות השנים לניב שגור בעברית לתיאורה של מלחמה טוטאלית בה יש רע וטוב מוחלטים. המלחמה מתוארת ראשית כתקיפה של בני האור נגד אדום, מואב, בני עמון, העמלקים, הפלשתים, וכתים של אשור (המכונים בליעל), הנתמכים בידי אלה ש"הפרו את הברית", כולל בני לוי, יהודה ובנימין. לאחר מכן מתוארת המלחמה כמאבק בין האלים לבין בני האדם. שאר הטקסט הוא תיאור מפורט של אירועי המלחמה וכיצד יש לנהוג בה.

 

"המשמעות האקטואלית של המגילות הגנוזות מסמלת באופן ברור ומוגדר את 'בני האור', שהנם למעשה היהודים והמדינות הדמוקרטיות בעולם, ומולם את 'בני החושך', שהנם קיצוניים פונדמנטליים איסלאמיים", טוען נויבירט, שמדגיש את הכתוב במגילה על נצחון בני האור: "ישועה לעם אל וקץ (=תקופת) ממשל לאנשי גורלו, וכלת עולמים לכל גורל בליעל".

 

לדבריו, נצחון בני האור יביא לקץ הטרור והפחד בעולם, הטוב ינצח את הרע, והרמוניה תשרור בעולמנו. זוהי, על-פי פרשנותו, אחרית הימים.

 

הצופן התנ"כי

הצופן התנכ"י הנו אוסף של מילים או משפטים בעלי משמעות שניתן לגלות בעזרת טכניקות שונות (בעיקר דילוגי אותיות) בתנ"ך, ויש הטוענים כי הוצפנו במכוון בטקסט המקראי כדי לגלות את העתיד לבוא או כדי ללמד על נושאים שונים. אמנם קיימת מחלוקת מדעית לגבי אמיתות הצופן התנ"כי, ובשנים האחרונות מתפרסמים לא מעט מאמרים מדעיים המנסים לטעון שבאופן סטטיסטי ניתן למצוא צמדי מילים אקראיים בכל ספר קריאה, אך לדברי נויבירט עדיין לא נמצא אפילו ספר אחד הנותן הקשרים כל כך מובהקים בין צמדי מילים בעלי משמעות כמו שהופיעו בספר המפורסם "הצופן התנ"כי" של העיתונאי מייקל דרוזנין.

 

באמצעות תוכנת הצופן התנ"כי מצא נויבירט בשני מקומות שונים בתורה קידוד מוצפן עבור שני צמדי הביטויים הבאים: התאריך "ח' בטבת" והביטוי "אחרית הימים".

 

הספירות בקבלה היהודית

ה"סְפִירָה" היא מושג יסוד בעולם הקבלה, המתאר רובד בהופעת האלוהות. עשר הספירות כפי שהן מוצגות בעולם הקבלי, מייצגות את האמונה על הקשר שבין מרכיבי היקום – האל הכל יכול, והאדם, עם כל המורכבות הפנימית והחיצונית והכוחות המניעים אותו.

 

הספירות בקבלה מצוירות בצורת גוף אדם, כשהן מתחלקות לשתי קבוצות: שלוש הספירות העליונות מכונות "המוחין" ומייצגות את ראש האדם ואת כוחות השכל והמחשבה. שבע הספירות התחתונות

מכונות "ספירות הבניין" ומייצגות את גוף האדם, מהחזה ומטה, ואת הכוחות הרגשיים והמעשיים. ניתן לראות את עשר הספירות כמייצגות את התהליך אשר עובר האדם במהלך חייו. שבע הספירות התחתונות הן אבני הבנין עליו בני האדם מתפתחים. שלושת הספירות העליונות מייצגות את הרובד הרוחני אליו צריך לשאוף להגיע כל בן אנוש.

 

נויבירט טוען כי: "התפתחות התודעה העוברת על האנושות כיום, ומתבטאת בחזרה מאסיבית לעולם הרוחני ובהתחברות לצרכי הנפש, מרמזת על כך שהעולם נמצא בתקופת המעבר בין שבע הספירות התחתונות לשלוש הספירות העליונות. העולם הגשמי מיצה את עצמו ונמצא בפתחו של העידן שבו האנושות תיכנס לשלוש הספירות העליונות - החוכמה והבינה משתלבות זו בזו ומובילות אותנו אל הדעת, אשר תגיע אלינו ב-21 בדצמבר 2012". הוא מציין כי בעולם הקבלה, תקופת המעבר מהספירות התחתונות לספירות העליונות, מרמזת על אחרית הימים.

 

  • "21.12.2012 - סוף העולם או התחלה חדשה", מאת תיאודור נויבירט, הוצאת רותם. 160 עמודים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
2012- הספר
עטיפת הספר
2012 - הסרט
מומלצים