שתף קטע נבחר

מדינת הלכה, הלכה המדינה

"המכה נחתה על החילונים מכיוון לא צפוי, מדתי-לאומי שחשבו שהוא "בסדר", לא חלילה 'דוס שחור"'. מאז ההתנתקות נמאס לסרוגים לשבת בצד והם רוצים לנהל את העסק, טלי פרקש מעדיפה אותם "דתיי מחמד"

יעקב נאמן הצליח אמש להרגיז ובגדול. בעיקר את מי שחשבו שהוא משלהם, כלומר פלורליסטי. מתברר שהוא רוצה מדינת הלכה, סליחה "לחזיר עטרה ליושנה, שמשפט התורה יהיה המשפט המחייב במדינת ישראל". תגידו, איך הוא בא לנו ככה בדלת האחורית, אחרי שהחביא טוב טוב בבוידעם את השטריימל והפאות המתבדרות?

 

אם יש משהו שחילוני ישראל מתים מפחד ממנו (ולא זה לא הגרעין האירני), זו האפשרות שהמדינה היהודית שהקמנו פה תתנהל על פי חוקי היהדות. אם יש משהו שמעיר את בוחרי שינוי לשעבר בלילה בצעקות אימה זה התרחיש הזה בדיוק. רק למרבה ההפתעה מי שהעז להעלות את ההצעה המגונה על דל שפתיו הוא לא ח"כ מש"ס שאת מוצא פיו ופי רבו שמרו כלי התקשורת ככלבי שמירה נאמנים. המכה נחתה מכיוון בלתי צפוי, ממי שחשבו שהוא "בסדר", דתי לאומי, לא חלילה דוס שחור מפחיד כזה. ואם בארזים המשפטיים נפלה השלהבת מה יגידו אזובי יהדות התורה?

 

זה הזמן לגלות למי שלא יודע, שאת מדינת הלכה או

המשפט העברי (עניין של סמנטיקה פשוטה), לא מקדמים החרדים. הם מצידם מעדיפים לשמר את המצב הקיים של אנחנו והם, לעשות "הפרדת רשויות משפטית". ככה אין סיכוי שמשהו יתבלבל בין בית הדין הרבני לבין הערכאות. כי באמת אין מצב ששופט חילוני גם אם למד את ספר ויקרא, התלמוד והמשנה על בורים ויפסוק לפי "אבן העזר" או חושן המשפט", יחשב כדיין, כדת וכדין.

 

מי שחותר במודע להחלתו של החוק העברי במדינת ישראל הם משפטני הציבור הדתי לאומי. הם אלה שעדין מצפים באמת ובתמים מהמדינה הזו להיות יהודית, לא רק בתואר אלה בפועל. במשך שנים הם מצהירים על כך בגלוי בכינוסים משפטיים בחסות אוניברסיטאות ישראל. אגב, אבי אבות המערכה הוא המשפטן פרופסור מנחם אלון. אביו של ח"כ לשעבר בני אלון בין היתר.

 

כשהציבור הדתי-לאומי מוריד את הכפפות

התבטאויותיו של נאמן הן בסך הכול קריאת השכמה לחילוני ישראל באשר הם. אלה שחשבו שהסרוגים ישבו בשקט כהרגלם ויתנו להם לנהל פה את כל העסק. מסתבר שהציבור הדתי לאומי החליט להוריד את הכפפות. לא עוד הפניית הלחי השנייה כמו בהתנתקות ההיא מעזה. לא עוד תגידו לסגור את ישיבות ההסדר ואנחנו רק נשאל איך וכיצד. הם באים עם אג'נדה חזקה ובועטת לכלל החיים הציבוריים פה. והם לא יתנו לקונסנזוס החילוני לפטור אותם "כאמירות לא ראויות".

 

פתאום גם הם מוכנים להסתכן ולצאת ממשבצת "דתי מחמד" שכה גוננה עליהם. להפסיק להסתפק בהטפת אי אלו מילות שמרנות לעמיתם הכופרים, בחיוך רחב תוך קריצת עין הדדית שהכול לשם הפרוטוקול. הם דורשים לקחת חלק בכל היבט של החיים המשותפים בארץ הזאת וזה באמת מה שמפחיד את כל היאיר לפידים באשר הם.

 

לא החרדים החיים בגטאות

גאולה וסמטאות בני ברק מבשרים על המהפך הממשמש ובא. דווקא, הדתיים הם שהחליטו לפעול בתוך חוקי המשחק האזרחיים ולערוך את ההתאמות הנדרשות לסולם הערכים שלהם. הם רוצים להרגיש בבית גם מחוץ ליהודה ושומרון וכן, גם בתוך מסדרונות בתי המשפט הישראלים.

 

אני באופן אישי מעדיפה את ההפרדה הישנה. ומסרבת להתרגש בכל פעם שמישאל חשין או טובה שטרסברג–כהן ציטטו את המקורות היהודים בפסק דין מלומד כזה או אחר. עבורי כאדם מאמין זוהי זילות מיותרת לתת לבן אנוש את היכולת לפרשן, להתאים, לקצר ולערוך את חוקי שמיים.

 

מה גם שברור לכולם, כולל לחרדים שבינינו, שמדינת הלכה של ממש לא תהיה. וכל דבר אחר, הוא חיקוי סנטימנטאלי בזוי. בעיניי עדיף לטובת שלום העם כולו, שהסרוגים יישארו על משבצת הדתי המחמד, פחות מסוכן לכולנו ככה להמשיך את החיים המשותפים על פיסת הקרקע הזאת. כי אם יתממש חזון ההלכה, אכן הלכה המדינה. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נאמן. "איך הוא בא לנו ככה"?
צילום: עופר עמרם
מומלצים