שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מה יש לך?
    הצופים נוטשים. הקולגות מטנפים, המרואיינים סובלים ורק אנשי "ארץ נהדרת" מחייכים בהנאה וכותבים עוד מערכון "מגעיל ומ־ע־ו־ל־ה". אברי גלעד, ה־טאלנט של רשת, הפך להיות האיש שכולם אוהבים לשנוא בטלוויזיה. איך זה קרה?

    למרות שיש לו מתחרים רבי יכולות בתחום הבאת הג'ננה, ארז מ"האח הגדול" למשל, אברי גלעד הוא כרגע הדמות הטלוויזיונית הכי שנויה במחלוקת על המסך שלכם. את התואר המפוקפק הזה הוא קוטף בקלילות גם בזירת שיחות הסלון, בקרב הקולגות בברנז'ה ובטבלאות הרייטינג. אה, ומתברר שגם המרואיינים שלו לא מתים עליו.

     

    אז איך הפך מי שרק לפני שנתיים ריתק פעמיים בשבוע מאות אלפים לשעשועון טריוויה בפריים טיים לאיש שכולם אוהבים לשנוא?

     

    זה לא סוד שהקריירה של גלעד ידעה תהפוכות רבות מאז ימי "מה יש?" העליזים בגל"צ, לצד אחד, ארז טל. אחרי שהמציאו מחדש את ההומור הרדיופוני, התפנו השניים ליצור את אחת מתוכניות הקאלט האהובות בכל הזמנים, "העולם הערב", בערוץ 2 הניסיוני.

     

    מלחמת המפרץ והקהל השבוי שהיא ייצרה העניקו להם רוח גבית והצמד הפך לסמל של שנינות, נונסנס וחוסר יומרה חינני. משם הם התפזרו לכיוונים שונים. ארז בנה עצמו כאחד מאנשי הטלוויזיה החזקים בישראל, עם הצלחות כמו "רק בישראל" ו"הכספת".

     

    אברי טיפח קריירה רדיופונית מצליחה עם "נכון לעכשיו", אותה הגיש עם קובי מידן, ובשנים האחרונות הוא נמנה עם מגישי תוכנית הרדיו הפופולרית "המילה האחרונה", לצידו של ג'קי לוי. "ברדיו נורא מרוצים ממנו", סיפר גורם בתחנה, "הוא יודע לדבר ולמשוך אחריו את הקהל. כמובן שבתחנה פחות מתחברים לקטע הרוחניקי והאקולוגי שלו, שלא כל כך מעניין את המאזינים".


    משבר אמון עם הצופים. גלעד (צילום: רמי זרנגר)

     

    בטלוויזיה לא הצליח גלעד לשמור על יציבות דומה. הוא בילה את מרבית שנות ה־90 בהגשת שעשועונים חלקלקים, במידה משתנה של הצלחה. על כל "עשינו עסק" שקרע את טבלאות הרייטינג היו "קטן עלינו" ו"יהיה טוב", שהצליחו פחות. גם "אברהם ויעקב" לצד קובי מידן לא הותירה חותם מיוחד. העשור שעבר התחיל רע במיוחד מבחינתו, עם כישלונות כמו השעשועון "הפיתוי" ותוכנית הבידור עם עלמה זק, "המצב" ששודרו בטלעד.

     

    פרה חולבת עבור רשת

    תחילת ההצלה של גלעד היתה ב־2004, בתוכנית הבוקר של ערוץ 10 עם לינוי בר גפן, ובמעבר לתוכנית המתחרה של רשת לצד עינב גלילי כעבור שנתיים. ב־2007 הוא השלים קאמבק מפואר למרכז הבמה, כשקיבל את "אחד נגד 100" וחזר להיות פרה חולבת עבור רשת. את זעקת הקרב "כסף או נבחרת" הוא עזב בשנה שעברה, לאחר שחש כי מיצה את העניין, וכטאלנט של רשת נסללה עבורו הדרך לנסות ולמלא את החלל שהותיר יאיר לפיד במשבצת תוכניות האירוח.

     

    בחודשים האחרונים סובל המותג אברי גלעד ממשבר חמור. לקראת עליית התוכנית התראיין גלעד ל"7 לילות" ושם פרש את משנתו כמי שזנח את הציניות, העוקצנות והאכזריות התקשורתיות לטובת מציאת הטוב שבאדם. כיום ניתן לקבוע בביטחון שהציבור לא קונה את הפאסון החדש של גלעד. להפך, יותר מכל הוא נתפס בקרב הקהל והברנז'ה כדו־פרצופי וציניקן, שמסתתר מאחורי מסכה של שלווה ואהבת אדם בשעה שכל התנהלותו אומרת התנשאות, יהירות ותקיפות כבושה.

     

    גורם מרכזי במשבר האמון שנוצר בין גלעד לקהל שלו הוא תפקודו כפרזנטור של רשת שיווק גדולה. לציבור קשה לעכל איך מי שמטיף באדיקות לרוחניות לוקח חלק בחוד החנית של העולם החומרי והצרכני - מסע פרסום אדיר ממדים בכל כלי התקשורת. כיצד מי שמאמין כביכול בחיים פשוטים משכיר את דמותו למרבה במחיר. בבוקר הוא עיתונאי עם דעות נוקבות בכל נושא, ובערב הוא צץ בהפסקת הפרסומות או ב"האח הגדול" ומוכר לנו מוצרים בשם ה"דוגריות" שלו.

     

    הפער בולט במיוחד בפרסומת האחרונה לאותה רשת, בה נראה גלעד מבקש שקט בזמן שהבחור שעומד מאחוריו לא מפסיק לצעוק. "זה מגוחך", טען גורם בתעשייה, "זו המחשה מעולה של הדו־פרצופיות שלו. לא מובן איך בן אדם שכל הזמן טוען שהוא סולד ממסחריות ומכל מה שערוץ 2 מפגין, הולך ומככב בפרסומות לרשת מזון שנותנת את החסות הבלעדית לתקציב האוכל של 'האח הגדול', מאותן תוכניות שאברי כל כך סולד מהן וטוען שהן הורסות לנו את המסך".

     

    בדיוק על הנקודה הזו התבייתו בשבועות האחרונים הכותבים של "ארץ נהדרת", כשכתבו עבור אסי כהן את הקטעים בהם הוא מגלם את גלעד באופן "מגעיל ומעולה", ושאר דברים והיפוכם. החיקוי הזה מניח את האצבע בדיוק על הזיוף שרבים טוענים שקיים בגלעד: היהירות בה הוא מתייחס למעשה ידם של הקולגות מהתקשורת והסלידה שלו מתרבות הסלבז, מול העובדה שהוא שוחה באותה ביצה בדיוק ומציית לאותם חוקים כמו אלה שהוא נהנה לנגח בזחיחות אין קץ.


    הבוננזה של רשת. "אחד נגד 100" (צילום: יוני המנחם)

     

    "זה די ברור למה עשינו את החיקוי הזה, לא?", טוען בחיוך בכיר בקשת, "העניין ב'ארץ נהדרת' הוא לקחת תכונה מאוד בולטת אצל מושא החיקוי ולהתמקד בה. במקרה של אברי די ברור מהי התכונה הבולטת".

     

    מי שמכיר את גלעד מספר כי החיקוי פגע בול במטרה. "אני באמת חושב שההגדרה הכי טובה שלו היא 'מגעיל ומעולה'. זה הכי מדויק שיש", אומר מקורב לגלעד. "החיקוי גם פגע בו ברמה האישית, מאחר שהוא לא עודכן עליו מראש - למרות שסוכנו, בועז בן ציון, שהוא גם הסוכן של אסי כהן, ידע על הכוונה".

     

    המגיש הרגוע יצא משלוותו

    רבים נעלבים כשמחקים אותם, אבל איש לא הפגין מרירות והיעדר הומור עצמי כמו גלעד שבחר להכנס בכותבי "ארץ נהדרת" במונולוג הפתיחה של תוכניתו ואמר בין השאר: "כל התוכנית הזו היא בית קברות אחד גדול של בדיחות". אכן, המגיש הרגוע יצא משלוותו, מה שרק הגביר את השמחה לאיד בקרב מבקריו וגרם לבכירי קשת להחליט על המשך החיקוי, למרות הקידום והבאזז (השלילי, כמובן) שיצרו סביב גלעד. ברשת, אגב, מושכנעים שגלעד הוא קורבן למאבק בין הזכייניות וכועסים על הבולטות שניתנת לדמות הנלעגת של אברי המככבת בפרומואים השכם וערב.

     

    כל זה לא היה משנה יותר מדי, אם התוכנית של גלעד היתה מצליחה. אלא שכבר ההתחלה לא ניבאה טובות. התוכנית הועלתה לשידור בכוונה תחילה בתקופת החגים, בה אחוזי הצפייה נמוכים יחסית, וזאת כדי לתת לגלעד "זמן שפשוף על המסך", לפי בכיר ברשת. גלעד נראה בה נרגש, לחוץ, נוירוטי, וכמי שאינו מוצא בה את מקומו. בטח לא במונולוג הפתיחה, בו הוא נדרש להראות אישיות מבודחת ומשוחררת. המבקרים נעצו בו במהרה את שיניהם ומאז הם מסרבים להרפות. ההתנשאות והזחיחות שלו גרמו לצופים רבים להתנועע בחוסר נוחות בכיסאם ולהתגעגע לאמפתיה ולפמיליאריות של קודמו, לפיד.

     

    "הוא מעורר בי דחייה אינטואיטיבית, בעיקר בגלל משהו שקשור לצורה בה הוא מתנסח ומתנהל", כתב אלון עידן, עורך "העיר" ומבקר הטלוויזיה של העיתון. "כשהוא מדבר, אני מרגיש שהוא מטיף; כשהוא מקשיב, אני מרגיש שהוא בוחן; אני בעיקר מרגיש שהוא יכול להתפוצץ בכל רגע, לנזוף בי, לצאת מכליו. הוא גורם לי להתנהג כמו הילד שהייתי ביסודי - מפחד שיתפסו אותי במעידה וישלחו אותי לפינה".

     

    התנהלותו כמראיין ממחישה את אותה כפילות עליה ננעלו אנשי "ארץ נהדרת". כך למשל, רגע לפני ששאל את הדוגמנית אסתי גינזבורג על נטייתה לקיים מערכות יחסים רומנטיות עם גברים מפורסמים, הקדים ו"התנצל": "סליחה שאני מתעסק ברכילות, בדרך כלל אין זו דרכי, אך זה מעניין אותי לדעת", ואחר כך קינח בשאלה איך זה להיות דוגמנית לא רזה.


    בוקר של כיף. עם עינב גלילי (צילום: קוקו)

     

    גם בראיון עם השחקנית־דוגמנית גל גדות הוא זע באי נוחות, הפגין את סלדיתו מעיסוק בצהוב, אבל שאל את כל השאלות המתבקשות. לקינוח הפגין את כישורי הסתירה הפנימית שלו כשהחמיא לה: "אני נגד פוסטרים באיילון, אבל הפוסטר שלך, ישתבח שמו, מאוד יפה".

     

    כמו דן שילון בשעתו, שהודה כי לא היה צופה בתוכניתו שלו, נראה לפעמים כי גלעד מעדיף לעבור עקירה כירורגית מאשר לראיין את האורחים שלו, שבהיעדר תוכניות אירוח מתחרות הם כל מי שרק יחפוץ בהם, בערך. גלעד נראה בראיונות תקיף, קצר רוח, חסר סבלנות ולא באמת מעוניין לשמוע מה יש להם להגיד. חלק מהמרואיינים הרגישו כי הם פשוט מעיקים עליו. "זה היה מביך", סיפרה אחת המרואיינות מתעשיית הבידור, "הוא פשוט לא היה בעניין ולא היה נעים. נראה כי הוא לא באמת ידע על מה הוא מדבר ואותי אישית זה ביאס".

     

    "הוא פשוט מגיע, מציג את השאלות והולך"

    גורמים שעבדו עם גלעד יודעים לספר כי הוא לא ממש מעורב בהכנת התוכנית. "אני יודע שכשהתוכנית רק עלתה, הוא ביקש מצוות ההפקה לא להפריע לו בבית ולא להציק לו עם שאלות", סיפר גורם בזכיינית, "הוא היה אומר שלשם כך יש ישיבות. נראה לי שאחרי שהוא ראה שהתוכנית לא מתרוממת הוא שינה את הגישה. צריך להבין שמבחינת מראיין, להגיד דבר כזה ולהתנהג ככה זו ממש התאבדות שיעית". עובדת הפקה טענה כי היא "בספק אם הוא בכלל קורא את כל התחקירים, הוא פשוט מגיע, מציג את השאלות בפני המרואיין והולך".

     

    "אני חושב שמה שמפריע לאנשים זו האישיות שלו", אומר גורם ברשת, "הוא הפך לבלתי נסבל, הוא מסתובב נרגן, מקרין אישיות נוירוטית, עלק ניו אייג'ית, כל הזמן מלא בתיאוריות שנובעות מסכסוכים פנימיים".

     

    דגל נוסף שמניף גלעד בשנים האחרונות הוא אבחונו כסובל מהפרעת קשב (ADHD). על ההפרעה הזו, שהפכה לאחרונה לעניין נפוץ בקרב אנשי תעשייה יותר מסוכן אישי, גלעד תולה חלק ניכר מהתנהגותו חסרת הסבלנות והאימפולסיבית.

     

    לעומת זאת, יש גם אנשים שנהנים לעבוד עם גלעד. איש תוכן ותיק שעבד איתו בעבר טען בפנינו כי הוא אומנם "ציניקן גדול שטוען כי אינו ציניקן כלל, אבל הוא בהחלט לא גרוע כמו המוניטין שיצאו לו. הוא עבד איתי בשיתוף פעולה מלא, לא התקטנן, לא התעקש לחינם, נתן לצוות מרחב פעולה והתנהג אל כולם בכבוד. יודע מה? הוא הפתיע אותי לטובה, כי הזהירו אותי מפניו, והוא התגלה כאיש הרבה יותר נעים לעבוד איתו ממה שאומרים עליו".

     

    "זה מאוד פשוט. ברגע שאתה לא נהנה ממה שאתה עושה ואתה מקרין את זה, אנשים לא יצפו בך", מסיט איש תקשורת בכיר את הזרקור אל אברי כמראיין. "למה שאני ארצה לצפות בתוכנית שלו אם הוא בעצמו לא אוהב אותה?".

     

    "ברדיו הוא נחשב למגיש מוצלח", מסביר בכיר בתעשייה את פשר ההבדל בין הצלחתו שם לעומת הכישלון הנוכחי בטלוויזיה. "כי ברדיו יש יותר מקום לאנשים עם דעות פוליטיות ולתכניות אקטואליה, ובטלוויזיה - לא. הטלוויזיה היא כלי בידורי ולאנשים אין כוח לשמוע הטפות מוסר ודברים משעממים. הם מדליקים טלוויזיה בשביל לצחוק ולהתרגש וליהנות, ואברי לא מספק את זה על המסך".


    הצליח לעורר געגועים ליאיר לפיד. גלעד על סט התוכנית

     

    ימי ימימה העליזים

    חלק בלתי נפרד מגלעד מודל 2010 הוא עולם הניו אייג' והרוחניות, או ליתר דיוק - שיטת ימימה. אותה שיטה רוחנית־קבליסטית על שמה של ימימה אביטל, שאמורה לנקות רעשים מיותרים ולהשיג צלילות מחשבה, אליה נחשף גלעד ב־2005 בעקבות המלצה של חברו , דורי בן זאב.

     

    "כל פטיש הימימה של אברי נראה די עלוב", טוען קולגה של גלעד. "זה הכל חארטה בריבוע. הוא מדבר ברדיו על אלף נושאים בעולם, על פוליטיקה, ספורט והוא נשמע לעניין, אבל אז הוא מתחיל לדבר על רוחניקיות וזה נשמע דבילי. התוכנית שלו מאוד מעניינת, אבל ברגע שהוא מתחיל עם כל עניין הרוחניות גם האנשים בתחנה מאבדים עניין".

     

    הקולגות מספרים גם שבעוד שלתכנים אותם הוא משדר הוא אינו דוחף את שיטת ימימה באגרסיביות, הרי שבשיחות אישיות על הסט גלעד לא מרפה מהנושא ומתפקד ממש כמיסיונר. בראיון האחרון שנתן ל"7 לילות" עם עליית תוכניתו, הוא אף הצהיר כי "אני וארז טל המצאנו את האכזריות... כתכונה שיכולה לבוא לידי ביטוי לגיטימי בשידור. היינו מתעללים במאזינים".

     

    בהמשך הראיון ציין גלעד כי "למצוא את הטוב בבנאדם זה יותר מסובך". אבל אנשי מקצוע, לרבות כאלה שעבדו ועובדים עם גלעד, מחייכים כשמזכירים להם את הציטוטים האלה. "הוא מתחכם ומתנשא וזה מעייף. גם לאנשים בברנז'ה אין כוח לשטויות האלו ולכל ההצטדקויות שלו".

     

    מקרה נוסף שמשך אש לכיוונו היה הגילוי כי מערכת תוכניתו שילמה תמורת הראיון עם ד', אביהם של הילדים אשר עברו התעללות על ידי אליאור חן. בכתבה שפורסמה ב"מעריב" נטען כי מערכת התוכנית שילמה כעשרת אלפים שקלים לד', עבור ראיון בלעדי. ד' אומנם הביא לתוכנית רייטינג שיא של כ־18.4%, אך חשף שוב את חוסר העקביות של גלעד, שאמר רק חודש קודם לכן באותו ראיון ב"7 לילות" כי הנחה את העורך של תוכניתו, אסף גרינבוים (מי שערך גם את תוכנית האירוח של יאיר לפיד) ואת שאר הצוות "לא להתאבד על שום מרואיין. לא להתאמץ בעבודה. זה תדר חרא, והוא לא מביא שום טוב".

     

    הברנז'ה, שגם בימים כתיקונם לא מצטיינת בפרגון יתר, חיככה ידיה בהנאה מול הפרשה שהביכה מאוד את המערכת. צריך להבין כי לטאלנט ותיק ומצליח בסדר הגודל של גלעד, ובוודאי דעתני וחד לשון כמוהו, לנצח יהיו יריבים שיארבו לו במימי הביצה וישמחו לאידו בכל הזדמנות. הימים הקשים שעוברים כרגע על גלעד הם ימי חגם.

     

    • עוד על מה שעובר על אברי גלעד, הקפריזות שלו ומה חושבים ב"רשת" על כל הנושא - בגיליון פנאי פלוס החדש

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    "הוא הפך לבלתי נסבל". גלעד
    צילום: ניקול דה קסטרו
    7 לילות
    מומלצים