שתף קטע נבחר

כל חברה והרב-קו שלה?

נוסעים המשתמשים בכרטיס הרב-קו נדרשים כיום לטעון אותו עבור כל חברה בנפרד, בעמדות הנפקה וטעינה מעטות ולעתים מרוחקות. התוצאה: אי-נוחות ניכרת וסחבת מיותרת. למרבה הצער, הבעיה לא תפתר בעתיד הקרוב: משרד התחבורה יפעיל מרכז סליקה משותף לכל החברות רק בעוד כשנה

כרטיס לא חכם: רק בעוד כשנה יוכלו נוסעים המשתמשים בכרטיס "רב-קו" לטעון אותו פעם אחת, ולעבור בין מפעילי תחבורה ציבורית שונים מבלי שיידרשו לטעון אותו מחדש. יותר משנתיים וחצי לאחר שהחל השימוש בכרטיס הרב-קו - כרטיס אלקטרוני "חכם" בתחבורה הציבורית - נוסעים עדיין אינם יכולים לעבור בין מפעילים שונים בקלות ובמהירות. עד שיוקם מרכז סליקה משותף לכל החברות, בעוד לא פחות משנה, יידרשו הנוסעים לטעון את הכרטיס עבור כל מפעיל בנפרד.

 

הצורך להטעין את הכרטיס מחדש, בעמדות טעינה ייעודיות ונפרדות לכל חברה, מכביד על הנוסעים וגורם לסחבת מיותרת. אורן מתל-אביב מספר: "אני נוסע כל יום בשני אוטובוסים - אחד של חברת קווים, והאחר של דן. הבעיה היא כשאתה טוען 100 שקל בחברה אחת, זה חסר משמעות בחברה השנייה. במצב כיום, הכרטיס הזה לא באמת משותף לכל החברות, וצריך לטעון כסף בנפרד לכל חברה שבה אני משתמש".


אורן מתל אביב: "הכרטיס הזה לא באמת משותף" (צילום: רועי צוקרמן)

 

כדאי גם לזכור כי נכון להיום, כרטיס הרב-קו אינו ניתן לשימוש בשתיים מחברות התחבורה הציבורית הגדולות בישראל: חברת אגד, מפעילת האוטובוסים הגדולה בארץ, וחברת רכבת ישראל. כל עוד לא ניתן להשתמש בכרטיס בחברות אלה, החולשות על נתח משמעותי מכלל הנסיעות בתחבורה הציבורית, ימשיכו הנוסעים לסבול מסרבול מיותר הכרוך בשימוש בכרטיס "החכם".

 

גידופים ודחיפות בתור 

למרבה הצער, מלבד הסחבת המיותרת הכרוכה בשימוש ברב-קו, מתמודדים נוסעים רבים גם עם בעיות בעצם הנפקת הכרטיס וטעינתו. אתמול (ב') הפסיקה חברת דן את השימוש בכרטיסי חופשי-חודשי מנייר, והתוצאה הייתה עומס כבד בחלק מתחנות הנפקת הכרטיס. י' דיווח ל-ynet על תורים ארוכים ליד אחת מתחנות ההנפקה של הרב-קו בתל-אביב: "עובד אחד מטפל בקהל של קשישים, פנסיונרים וסטודנטים, בזמן ששני עובדים נוספים כלל אינם מטפלים בקהל הצובא על התחנה הזו".

 

וי' לא היה היחיד. גולש אחר דיווח על עומס רב בתחנה אחרת, הממוקמת בתחנה המרכזית בתל-אביב: "זה ביזיון - גידופים, דחיפות וצעקות בתור. משום-מה, מהצהריים הפסיקו לחלק פתקים עם מספרים כמו בקופת-חולים, ושיטת התור הרגיל לא עובדת. המאבטחים לא מצליחים להשתלט על המצב. אני עמדתי בתור כשעתיים ובסוף ויתרתי. היו כאלה שהמתינו שלוש שעות".

 

ראוי להזכיר כי ב-1 במרץ תפסיק חברת דן להשתמש בכרטיסיות מנייר - כך שהתורים והעומס בתחנות הנפקת הרב-קו עלולים לשוב לקראת סוף החודש. עם זאת, בחברת דן אומרים היום (ג') ל-ynet כי רק בתחילת השבוע נרשמו עומסים בתחנות - שאף גבלו באלימות מצד חלק מהנוסעים - אך מדובר בחריגה שאינה מעידה על רמת השירות בעמדות של החברה. בדן גם אומרים כי הם נערכים להוספת עמדות הנפקה וטעינה, ומידע על כך יפורסם בקרוב באתר האינטרט של החברה.

 

"רמת השירות לא תיפגע" 

במשרד התחבורה אומרים ל-ynet כי מרכז הסליקה המשותף - שיאפשר טעינה אחת לכל המפעילים - נמצא כיום בהליכי מכרז. במשרד מעריכים כי "בתוך שנה ניתן יהיה להפעיל את המרכז המשותף". כדאי להזכיר כי הכרטיס נכנס לשימוש באוגוסט 2007, כך שהפעלת אותו מרכז סליקה משותף תתבצע קרוב לארבע שנים לאחר תחילת השימוש בכרטיס.

 

בהתייחסם להרחבת השימוש בכרטיס הרב-קו לחברות אגד ורכבת ישראל, אומרים במשרד כי "ברוב חברות התחבורה הציבורית בארץ כרטיס הרב-קו כבר מופעל במלואו. אגד תסיים את המעבר לרב-קו עד שנת 2010. באשר לרכבת ישראל - הפרויקט ממתין להחלטה של בית המשפט, בעקבות ביטול הזוכה במכרז".

 

על תלונות בעניין מספר קטן מדי של עמדות טעינה לכרטיסי רב-קו בחברת דן, טוענים במשרד כי "מספר עמדות השרות נקבע על ידי חברת דן, ותואם עם משרדנו. מספר העמדות נקבע בהתאם לצורך ועומסי הפעילות. משרד התחבורה לא קיבל תלונות חריגות על פעילות התחנות. במידה ויידרש, תפתח חברת דן עמדות הנפקה נוספות של הרב-קו". במשרד גם מבטיחים כי מתבצע מעקב שוטף אחר תחנות ההנפקה, והמשרד "יעמוד על כך כי רמת השרות בתחנות לא תפגע כתוצאה מריבוי הפונים אליהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משרד התחבורה: "לא קיבלנו תלונות על פעילות התחנות"
צילום: שאול גולן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים