שתף קטע נבחר

איזו בשורה יביאו המפעילים הווירטואליים?

משרד התקשורת מקדם בימים אלה במרץ רב את רעיון ה"מפעילים הווירטואליים", ספקי סלולר הנשענים על הרשתות הפיזיות הקיימות. האם הם יביאו שינוי לשוק הסלולר הישראלי?

mvno הם ראשי תיבות המתארים מפעיל סלולרי וירטואלי. למפעיל כזה אין רשת נתונים פיזית (עם אנטנות וממסרים) אך מוכר לציבור דקות שיחה. הוא קונה "בנקי" דקות גדולים מחברות הסלולר ומוכר אותם כמתווך במחירים שצפויים לעודד תחרות בשוק, ולהוזיל את העלויות לצרכן.

 

רגע אחרי שחתם שר התקשורת משה כחלון על תקנות ה‭,mvno–‬ שמאפשרות את כניסתם של מפעילים סלולריים נוספים לשוק הישראלי, מעניין לבדוק איך השפיע מהלך דומה על שווקים אחרים בעולם.

 

בורסת הסלולר

נכון להיום פועלים בעולם כ‭550-‬ מפעילים וירטואליים וחברות שמוגדרות כ"ריאסיילרים‭."‬ מה ההבדל? בעוד mvno טיפוסי דואג לפנות לקהל יעד ספציפי ממוקד, עם שירותים ייחודיים הפונים אליו באופן מיוחד, ה"ריאסיילר" פשוט קונה מיליוני דקות ומוכר בנקי דקות למשתמשים, וכך למעשה גוזר את קופון התיווך.

 

המפעילים הווירטואלים הראשונים בעולם הצליחו לרכוש את דקות השיחה וגם למכור אותן במחירים זולים. הדבר יצר התנגדות חזקה מצד המפעילים הוותיקים: אחרי השקעת הון עתק בתשתיות וברכישת רישיונות יקרים במשך שנים, מגיע מפעיל וירטואלי וגוזר על גבם קופון.

 

"עד שסוף כל סוף המפעילים הווירטואליים עומדים להיכנס לישראל‭,"‬ אומר גיא כספי, סגן נשיא בכיר בחברת התקשורת קומברס, "הדבר הופך להיות לפחות רלוונטי - אחרי למעלה מעשר שנות פעילות של שלוש המפעילות הגדולות, שבמהלכן הצליחו כבר החברות להחזיר את עלות הרשת, הן יכולות להרשות לעצמן להוריד את מחירי השיחות ושליחת ההודעות‭."‬

 

הראייה היא, שבשנתיים האחרונות מחירי השיחות של המפעילים הווירטואליים במערב אירופה כמעט זהים למחירי השיחות אצל המפעילים הרגילים. כדי להצליח בארץ מפעיל וירטואלי חייב להתמקד בקהל יעד מפולח, בסגמנט מסוים באוכלוסיה. לדוגמה ‭300 -‬ אלף המהגרים, עם דרישות מאוד מיוחדות בנושאי תקשורת, כמו שפות ודפוסי "התנהגות שיחה שונים" - אולי כמו עובדי ההסתדרות, עובדי המדינה ומכרזים גדולים.

 

mvno ממחשבים ומקונסולות

רוב יצרניות האלקטרוניקה הגדולות בעולם מנסות כיום להשיג רישיונות למפעילים וירטואליים. כך הן יכולות להרוויח משירותי הערך המוסף שיספקו ללקוחות. הקורא האלקטרוני של אמאזון, למשל, מחובר לרשת האינטרנט כמפעיל וירטואלי על גבי רשת האם של וריזון. אמאזון רכשה רישיון למפעיל וירטואלי והיא מספקת לקהל רוכשי הקינדל שלה אפשרות להוריד תכנים מה"אוויר" ‭(over the air)‬ באמצעות החשבון שפתחו (יש כבר מעל 20 מיליון כאלה‭.(‬

 

ביפן הפכה חברת dell למפעילת ‭:mvno‬ כל מי שקונה מחשב עם מודם פנימי יכול להצטרף בתעריפים מוזלים לרשת הווירטואלית של dell (ש"רוכבת" למעשה על תשתית ענקית הסלולר היפנית ‭.(mo ntt doco -‬

 

בעתיד הלא רחוק צפויות ענקיות נוספות להצטרף למגרש. מייקרוסופט, למשל, בודקת את האפשרות לחבר את קונסולות ‭XBOX 360‬ למנויי אינטרנט וטלפון וירטואלי, ובכך לייצר מקור הכנסה נוסף. קנון וקודאק מעוניינות לאפשר למצלמות שלהן להעביר את התמונות אוטומטית דרך רשת הסלולר לאתרי שיתוף תמונות.

 

שאלת הערך המוסף

בישראל יכולה, למשל, רשת סופרמרקטים גדולה להפוך למפעילה וירטואלית ולהציע ללקוחותיה, שעל כל רכישה בסך 200 שקלים ייהנו מזיכוי של 20 שקל בחשבונית החודשית של הסלולרי (או להיפך‭.(‬ באנגליה, מציעה רשת ‭- Virgin‬ שהיא גם מפעילה וירטואלית וגם רשת לממכר דיסקים וסרטים - ללקוחות הסלולר שלה הנחות מיוחדות ומבצעים בלעדיים לרכישה בחנויותיה.

 

האם מהלך דומה יכול לעבוד גם בישראל של שנת ‭?2010‬ עדיין לא בטוח: המפעילים החדשים יצטרכו לספק שירותי ערך מוסף ברמה גבוהה מאוד כדי לפתות לקוחות. בכל מקרה, אם זו תהיה הצלחה, יהיה בכך צעד משמעותי נוסף בהפיכתן של מפעילות הסלולר ל"צינור תשתית" בלבד לשירותי אינטרנט וטלפוניה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האם יהפכו מפעילות הסלולר לצינור תשתית? אילוסטרציה
צילום: index open
מומלצים