שתף קטע נבחר
צילום: ירון ברנר

כך מוכרים לקשישים שואב אבק במחיר 2 מקררים

לחצים לא סבירים, הטעיות צרכנים ואי-ביטול עסקות בניגוד לחוק - כל אלו עולים לכאורה מתלונות נגד חברה המשווקת שואבי אבק קירבי ומחקירת התמ"ת. קראו, העבירו הלאה, ובעיקר היזהרו והזהירו

אם אתם רוצים לקנות שואב אבק במחיר של שני מקררים, מחברה שסוכניה יגיעו אל בתיכם ויפעילו עליכם לחץ במשך שעות עד שתתרצו לקנות, שתסרב לבטל את העסקה שהיא עסקת רוכלות, ואם תבטלו אותה זה יהיה תמורת דמי ביטול בניגוד לחוק - נראה שחברת ג. ק. מערכות מתקדמות לניקוי מרחובות, המוכרת את שואבי האבק קירבי, היא החברה שלכם. כך עולה מתלונות רבות שהגיעו למועצה הישראלית לצרכנות, וכך מצטייר מחקירה נמרצת שמנהל משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (תמ"ת) נגד החברה הזאת ממש בימים אלו.

 

 

חשוב להדגיש כבר כעת, כי כל המרכיבים הללו בהתנהלותם של הגופים המשווקים את שואבי האבק קירבי (בצפון הארץ פועלת חברה שמושבה בטבריה) אינם חדשים. התלונות הללו חוזרות ונשנות, אך בזמן האחרון הגיעו כנראה מים עד נפש.

 

שעות של לחץ, מחיר עתק לשואב אבק

מן התלונות שהגיעו למועצה לצרכנות עולה, כי תחילתו של הקשר בין סוכני קירבי לבין הצרכנים - חלקם הלא-מבוטל מבוגרים, עולים חדשים או חולים - היה בשיחות טלפון בלתי-פוסקות שבהן לוחצים לכאורה הסוכנים על הצרכנים לקבוע פגישה בביתם של האחרונים, "רק כדי להדגים את פעולת המכשיר". הביקור, מספרים במועצה לצרכנות, עשוי להתמשך לפעמים עד ארבע(!) שעות שבמהלכן נמשך הלחץ על הצרכנים. היו מקרים שסוכנים הגיעו אל הצרכנים בשעת ערב מאוחרת או ביום ששי, שהוא יום קצר, על מנת ליצור מרכיב לחץ נוסף. בחלק מהתלונות, נמסר מהמועצה לצרכנות, דיווחו המתלוננים כי הסוכנים מנעו מהם להתקשר לבני משפחה על מנת להתייעץ עִמם לפני הרכישה.

 

אם נכנעו הצרכנים ללחץ, הם שילמו בין 10,000 ל-15,000 שקלים לשואב אבק, מחיר שאין לו אח ורע בתחום המכשירים הללו, משוכללים ככל שיהיו. חלקם הסכימו לעסקה רק אחרי שהובטח להם כי יוכלו לשלם את מחיר המכשיר בתשלומים, נניח 200 שקלים בחודש. אך בפועל הם הוחתמו על עסקאות קרדיט בלי להבין כלל במה מדובר מבחינתם (ריבית גבוהה), ואף היו מצבים שכל הסכום נוכה מחשבונם בבת אחת - מה שגרם להם להיכנס ליתרת חובה ואף חייב אותם לקחת הלוואה (מה שכמובן עלה להם בפועל הרבה יותר).

 

מדוע ביקש הסוכן תשבוחות מהלקוח?

מסכת התרגילים נגד הצרכנים לא הסתכמה בזה. לחלק מן הצרכנים התברר כי מכרו להם בכלל מוצר מוחדש, כלומר כזה שמישהו השתמש בו והחזיר לחברה, בלי לומר להם כי המוצר מוחדש, תוך הטעייתם לחשוב שמדובר במוצר חדש. את התעלול הזה ניתן לגלות, בין השאר, באמצעות בדיקת האריזה ומה שמפורט עליה. אולם את האריזה מיהרו הסוכנים לקחת עמם אחרי שהצליחו להחתים את הצרכנים.

 

ואגב החתמות: תלונה שכיחה בהקשר של שואבי האבק קירבי היתה, שקיימים פערים בין מה שמבטיחים הסוכנים בעל פה לבין מה שמופיע בחוזים שעליהם הם מתבקשים לחתום, כאמור, לפעמים בשעה מאוחרת ואחרי שעות של לחץ נפשי בלתי-פוסק. במקרה מסוים שיכלל הסוכן את השיטה: אחרי שחילץ את הסכמת הצרכנית שלביתה הגיע, הוא ביקש ממנה לכתוב לאחראים עליו - בו במקום - מכתב שבו תשבח את התנהגותו ואת כישוריו. עוד היא שקועה בכתיבה, הוא מילא בחוזה פרטים שלא היה ולא כלום בינם לבין מה שהבטיח לה רק דקות ספורות קודם לכן.

 

הוצאה מהאריזה אינה מונעת ביטול העסקה

היות שהעסקה נעשית בבתי הצרכנים, הרי על פי הגדרת החוק זוהי עסקת רוכלות. ככזו, ניתן לבטלה תוך 14 ימים, בלא לשלם שום דמי ביטול. אך בפועל נתקלו הצרכנים שביקשו לממש את זכות הביטול בשורת מחסומים. אחד התרגילים השכיחים בהקשר זה הוא השמעת הטענה, כי המכשיר הוצא מאריזתו ונעשה בו שימוש, ולכן אי-אפשר להחזירו, או שאפשר להחזירו, אך תמורת דמי ביטול של 20% ממחירו (כלומר 2,000 עד 3,000 שקלים). כאן, כך נראה, הגיעו הציניות והרשעות לשיאן.

 

כדאי לדעת, שהסוכנים מביאים עמם את המכשיר, הם אלה שמוציאים אותו מאריזתו, והם אלה שמדגימים - באמצעות אותו מכשיר עצמו שהם מבקשים למכור לצרכנים - את פעולתו. אם רכש הצרכן את המכשיר, לוקחים הסוכנים אתם את האריזה. ואת כל זה זוקפים אחר כך לחובת הצרכנים - בניגוד לחוק ולהוראות הממונה על הגנת הצרכן.

 

אשר לחוק, ברור שכל הטענות הללו מופרכות. כל עוד לא הייתה פגיעה ממשית בערכו של המכשיר - עקב שימוש בידי הצרכן - לא רשאי העוסק לגבות מן הצרכן ולו אגורה. אך את השימוש במכשיר, כפי שהסברנו, עושה הסוכן, לא הצרכן. כך שזו לכאורה הטעיה.

 

אשר להוראות הממונה על הגנת הצרכן, אלה קובעות במפורש, כי עוסק אשר דורש מהצרכן לשמור על שלמות האריזה כתנאי לביטול עסקה, החזרת המוצר וקבלת כספו של הצרכן חזרה - עובר לכאורה על החוק, ובתמ"ת יחקרו התנהלות כזו בחשד לביצוע עבירת הטעיה.

 

כך תתלוננו, כך תיזהרו

אמרו ועשו. אחרי שבמועצה לצרכנות הצטברו תלונות רבות נגד חברת ג. ק. מערכות מתקדמות לניקוי מרחובות, העבירה המועצה את התלונות לחקירתו של התמ"ת. את החקירה מרכז סגן הממונה על הגנת הצרכן, זמיר חייט. היא נמצאת בעיצומה, והיא מתנהלת נגד החברה ומנהליה.

 

סביר להניח, שהמתלוננים שפנו למועצה לצרכנות או לתמ"ת במישרין אינם היחידים שנפגעו מהתנהלות החברות המשווקות את שואב האבק קירבי וסוכניהם. מי שנפגעו מהם יכולים, גם כעת, לפנות למשרד התמ"ת, לממונה על הגנת הצרכן, עו"ד יצחק קמחי, או לסגנו, זמיר חייט.

 

ועד שהחקירה תסתיים ואולי תניב כתב אישום, במועצה לצרכנות גיבשו שורת המלצות כיצד להיזהר בעסקות כאלו:

• מומלץ לא לחתום על החוזה באותו יום, קחו העתק מן החוזה, בדקו אותו היטב ושקלו את השלכותיו לגביכם.

 

• אל תתפתו לדברי הסוכנים כי מדובר במחירי מבצע. ערכו סקר שוק ובדקו בעצמכם את המחירים לפני שתחליטו אם ומה רכוש.

 

• בדקו אם אכן אתם יכולים לעמוד מבחינה כלכלית בקנייה יקרה כזו.

 

• בדקו שהמכשיר שהציגו בפניכם אכן חדש ולא מוחדש - את זאת ניתן לעשות על ידי השוואת המספרים הסידוריים ומספרי הדגמים המופיעים גם על המרכיבים וגם על האריזה: אם אין התאמה ביניהם, זה אינו מוצר חדש.

 

• החלטתם לבטל את העסקה - גם אם החוק אינו מחייב לשלוח הודעה בכתב, עדיף שתשלחו מכתב רשום ובו תודיעו על ביטול העסקה מצדכם - תוך 14 ימים מיום הרכישה.

 

ואנחנו מוסיפים: חִשבו היטב לפני שאתם קונים מכשיר חשמלי שספק אם תשתמשו אפילו בחלק קטן מן הפעולות שהוא מסוגל לבצע, במחיר שבו הייתם קונים שני מקררים לא זולים. בדקו באמצעות האינטרנט, כתבות בעיתונות, חברים, בני משפחה ועוד מה ידוע על החברה שמשווקת את שואבי האבק הללו, בעיקר בכל הנוגע ליחסה לצרכנים.

 

ואם אתם בני משפחה של אנשים מבוגרים, שאינם מדברים עברית היטב או חלשים מכל בחינה אחרת - הסבירו להם כי חשוב שיסיימו את שיחות הפיתוי בטלפון מייד בתחילתן, ולא יתפתו להזמין הביתה אדם זר שעלול לקלוע אותם לסיבוך כלכלי ומשפטי. הדבר הטוב ביותר הוא למנוע את המצבים האלו מראש.

 

בחברת קירבי סירבו להגיב לכתבה.

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות ומנהלת פורום צרכנות ב-ynet 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים