שתף קטע נבחר

דרים טים

תסמכו על טים ברטון שכשנותנים לו לביים את "אליס בארץ הפלאות", הוא כבר יעשה מזה מעדן ביזארי וססגוני שלא תרצו להחמיץ. הסרט בינתיים לא יורד מראש רשימת שוברי הקופות

145 שנה חלפו מאז שמרצה בריטי למתמטיקה פרסם תחת השם לואיס קרול את ספרו "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות", והפך את אליס, כוכבת ספרו הקסום, לגיבורת תרבות. והנה היא חוזרת, והפעם כשהיא שולטת ביד רמה בטבלת שוברי הקופות בבתי הקולנוע. "אליס בארץ הפלאות", בגרסת התלת ממד של הבמאי טים ברטון, שיצא לאחרונה בארצות הברית, הרוויח בסוף השבוע הראשון להקרנתו 116.3 מיליון דולר בצפון אמריקה ו־94 מיליון דולר בשאר העולם.

 

זה לא רק שיא אישי לברטון בן ה־51, שהחל דרכו כאנימטור באולפני דיסני, זהו גם שיא פתיחת קופות של סרט בתלת ממד, אותו החזיק עד כה, כצפוי, "אווטאר", עם 70 מיליון דולר בלבד. מדובר גם בפתיחה הגבוהה ביותר לסרט, שיצא בחודשים ינואר־אפריל. אין ספק שחתול הצ'שייר יכול להמשיך לחייך.

 

 

החיבור בין ברטון האקסצנטרי וארץ הפלאות של קרול כמעט מתבקש. העובדה שרוב הקריירה של ברטון עסקה בפנטזיה ובסוריאליסטי מבהירה למה ירצה אחד הבמאים הכי מרתקים בהוליווד לקחת חלק במסיבת התה של אליס. הדמויות הססגוניות המאכלסות את ספרו של קרול מתאימות לגלריית הדמויות החריגות והאאוטסיידריות שברטון מציג בסרטיו. "אני אוהב אנשים מוזרים, וזה משהו שחוזר בסרטים שלי", הודה בעבר ברטון, שאחראי בין היתר ל"המספריים של אדוארד", "ביטלג'וס" ו"צ'ארלי בממלכת השוקולד".

 

ב"אליס בארץ הפלאות", שמגיע אלינו השבוע, בחר ברטון לא להיות נאמן לכל מילה שכתב קרול. להפך, הוא התרחק מהמקור והחליט לא לתאר את אליס כפי שנהגו להציג אותה בסרטים שנעשו על פי הספר בעבר: "ראיתי כמעט כל מה שנעשה על סמך 'אליס בארץ הפלאות', אבל לא היתה שום גרסה שאהבתי במיוחד או שהיכתה אותי בתדהמה", התוודה ברטון בראיון שהעניק לאחרונה ל"ניו יורק טיימס".

 

"בסופו של דבר, היצירות הללו הציגו תמיד את אליס בתור ילדה קטנה, פסיבית וחסרת אונים, שמשוטטת בחברה של תימהונים. לא ראיתי גרסה שהיתה טובה מכולן, לכן לא הרגשתי את הלחץ להשתוות לגרסה מסוימת או להתעלות עליה".

 

ברטון העדיף ללכת על גרסה חתרנית ולהציג את אליס הפיקחית בתור מורדת ולוחמת בת 19, הפועלת בתוך עולם תחתון בו היא חוברת לכל הטיפוסים שהכירה בילדותה, תוך שהיא מנסה לשים קץ לשלטון האימים של המלכה האדומה. מבקרים אחדים כינו את הגרסה של ברטון "טריפ הזייתי של מבוגרים בעולם פוסט־אפוקליפטי". ברטון מצידו הסביר שהגרסה שלו היא "מעשה קונדס סוריאליסטי וקומי, אבל בלתי מזיק. השתדלתי מאוד לא לעשות סרט אפל מדי".


מתוך "אליס בארץ הפלאות"

 

התסריטאית לינדה וולברטון, שהופקדה על העיבוד, ראתה את הסיפור של אליס כסרט פעולה והרפתקאות עם גיבורה ממין נקבה. "אני חושבת שחשוב מאוד לתאר נשים בעלות עוצמה", הבהירה וולברטון החתומה על "מלך האריות" ו"מולאן". "נשים ונערות זקוקות למודלים לחיקוי, וזו מהות האמנות והדמויות. נערות בעלות עוצמה יכולות לקבל בעצמן החלטות קשות ולבחור בדרך משלהן. בתסריט שלי אני מושפעת גם מ'הקוסם מארץ עוץ', מהמיתולוגיה היוונית, מ'שר הטבעות' ומספרי נרניה. אני מציגה סיפור על מישהי שמייצגת את החיובי ונופלת אל מערכת ערכים אפלה ומרושעת".

 

לתפקיד אליס ליהק ברטון את השחקנית האוסטרלית הצעירה מיה וסיקובסקה בת ה־20, ששיחקה בגרסה האמריקאית ל"בטיפול". אך כשנדרש לתפקיד הכובען, הלך ברטון על השותף הקבוע שלו ומי שמשמש לו כמוזה: ג'וני דפ. זהו שיתוף הפעולה השביעי של הצמד, ודפ שמח כמובן על ההזדמנות שניתנה לו: "אני מעריץ גדול של הספר", אמר דפ, "הוא גדוש המצאות והישגים ספרותיים, והוא רענן וגאוני היום כמו שהיה כשנכתב. אני באמת מאמין שלואיס קרול היה מתלהב מהסרט החדש, בגלל שהוא נעשה בכבוד רב ומושרש היטב בחומר המקורי. זהו סיפור של קרול לפי החזון של ברטון, ולכן זה תענוג אמיתי".

 

לברטון קשה להגדיר את סוג הקשר המיוחד בינו לבין דפ, אבל כשהוא מתבקש לדבר עליו, הוא לא מפסיק לפזר מחמאות: "מאוד מהנה, כיפי ויצירתי לעבוד איתו. אני אוהב שחקני אופי שהופכים לדמויות שהם מגלמים, וג'וני הוא אחד כזה. בכל פעם הוא יצור אחר. זה מעניין לצפות ולעקוב אחר מישהו שמנסה כל מיני דברים ובכל פעם אתה מגיע איתו לטריטוריה אחרת".

 

גם בליהוק המלכה האדומה הלך ברטון על בטוח כשליהק את השחקנית הלנה בונהאם קרטר, אם שני ילדיו. השניים הכירו בצילומי "כוכב הקופים" ב־2001. "טים בכלל לא שם לב אליי, בגלל שרוב הזמן הייתי בתלבושת של קופה", סיפרה בונהאם קרטר. "הייתי מודאגת יותר אם הוא כן היה מגלה בי עניין באותה תקופה. טים הוא אדם מאוד פרטי וביישן ולקח לנו זמן להתקרב. החברים שלנו אמרו: 'נו, אתם לא רואים שנועדתם זה לזה? אולי כבר תעשו משהו בעניין'". מאז שברטון עשה משהו בעניין, והבין שהם נפשות תאומות, הם לא מפסיקים לעבוד יחד.

 

בימים בהם תלת ממד הפך לטרנד רווח, גם תהליך העבודה על הסרט הפך נושא לדיון. בעוד "אווטאר" צולם במצלמות תלת ממד, ברטון צילם את סרטו במצלמות דו ממד, ובהמשך המיר את החומר המצולם לתלת ממד. ג'יימס קמרון, יוצר "אווטאר", מיהר לבקר את תהליך העבודה של ברטון: "זה לא הגיוני", הוא פסק. לדברי קמרון, שיטתו של ברטון עשויה לגרום לדמויות בסרט להיראות שטוחות. בתגובה השיב ברטון שעשה זאת בגלל שלא רצה שהפקת הסרט תארך עשר שנים. "כשראיתי את ההבדל ובדקתי את מסגרת הזמן שעמדה לרשותנו, לא היה הגיוני לעשות זאת במצלמות תלת ממד", הסביר.

 

בכלל, הדרך לראש רשימת שוברי הקופות לא היתה פשוטה עבור ברטון ואליס שלו. הצילומים היו אמורים להתחיל במאי 2008, אבל נדחו במספר חודשים וגם תאריך ההפצה נדחה מ־2009 ל־2010. בנוסף, הסרט זכה לביקורות בעייתיות. לא מעט מבקרים נחשבים לא התלהבו מהעיבוד של ברטון לקלאסיקה האהובה של קרול. טוד מקארתי מ"ורייאטי" כתב שבסרט יש אומנם רגעים של עונג והומור, "אבל ככל שהוא מתקדם הוא הופך לשגרתי ומזכיר סרטי אפקטים מיוחדים שנעשו בשנים האחרונות".

 

הקשיים המשיכו להיערם כשסכסוך שניטש בין חברת דיסני לרשתות בתי קולנוע איים על הפצת "אליס בארץ הפלאות" באירופה. הרשתות "אודיאון" ו"יו.אס.איי" הכריזו שלא יקרינו את הסרט בשל כוונת דיסני להציגו בבתי הקולנוע במשך שלושה חודשים בלבד, וזאת כדי לקדם את הנפקתו בדי.וי.די.

 

אבל כל המהמורות שבדרך לא הצליחו להפיל את אליס החזקה של ברטון, והיא שוב הוכיחה שידה על העליונה. כנראה שאחרי שאת מתמודדת עם מלכת הלבבות, כל השאר קטן עלייך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ברטון. עוד מעדן
צילום: gettyinages imagebank
לאתר ההטבות
מומלצים