שתף קטע נבחר

אל על טסה לאילת? אז ישראייר תטוס לקייב

במהירות הבזק, ומבלי שהחברה ביקשה כלל, אישר משרד התחבורה לישראייר להפעיל טיסות לקייב. האם זה מקרי שההחלטה נפלה ארבעה ימים לפני הדיון בבג"ץ על העתירה נגד החלטת משרד התחבורה לאפשר לאל-על לטוס לאילת?

גורמים בענף התעופה הרימו גבות היום (ב') לנוכח ההודעה שפרסם משרד התחבורה, לפיה הוחלט לאפשר לישראייר לטוס לקייב. ההחלטה אמנם מיטיבה עם ישראייר, אך פורסמה ארבעה ימים בלבד לפני הדיון בבג"ץ בעתירת ישראייר וארקיע נגד החלטת משרד התחבורה לאפשר לאל על לטוס לאילת.

 

גורם במשרד התחבורה סיפר ל-ynet כי לפני כחודש הודיעה רשות התעופה האזרחית (רת"א) לישראייר כי היא מוכנה להעניק לה אישור להפעיל קו לבירת אוקראינה, כפי שכבר עושות כיום החברות אל על וארקיע. יש לציין כי בדרך כלל החברות הן אלו שמבקשות ממשרד התחבורה פתיחה של קווים ליעדים חדשים עבורן, אך הפעם המצב היה הפוך.

 

יתרה מזאת, בתוך פחות מחודש אישר המשרד לישראייר להפעיל את הקו לקייב, הליך שלדברי גורמים בענף יכול להימשך מספר חודשים. למרות הודעת המשרד כי ישראייר תחל לטוס לקייב בחורף 2010-2011, בחברה סירבו להתחייב למועד כזה או אחר. מישראייר נמסר בתגובה: "החברה מברכת על ההחלטה לאפשר לה לטוס לקייב ונערכת לכך בהתאם".

 

במשרד התחבורה הבהירו כי אין קשר בין שני הדברים, וכן הליך של פתיחת קו ליעד חדש יכול להימשך בין שבוע למספר חודשים. עוד נמסר כי לפי הסכם השת"פ בין ישראל לאוקראינה שנחתם בחודש פברואר, ישראל קיבלה אפשרות להוסיף חברת תעופה נוספת להפעלת הקו, כאשר החברה הישראלית השלישית "שנותרה" היא ישראייר.

 

"אל על איננה מונופולין"

בתוך כך, הגישה היום המדינה את תשובתה לעתירות ישראייר וארקיע, לקראת הדיון בבית המשפט העליון שייערך ביום חמישי. לפי תשובת הפרקליטות, החלטת המשרד תיבחן בלאו הכי מחדש בתום חצי שנה מהרגע בו אל על תתחיל לטוס לאילת, כאשר לא נשללת האפשרות שההיתר יבוטל.

 

הפרקליטות אף הזכירה את התנאים שנקבעו בהפעלת הקו לאילת: הפעלה של לפחות קו אחד ביום לכל כיוון, בחמישה ימים בשבוע, עם היצע של לפחות 100 מושבים ביום לכל כיוון. "עוד נקבע, כי אל על לא תפעיל יותר מ-3 תדירויות ביום לכל כיוון, ולא תוכל להציע יותר מ-430 מושבים ליום לכל כיוון". עוד נקבע שתהיה הפרדה בין פעילות מועדון הנוסע המתמיד בטיסות הארציות לטיסות הבינלאומיות, וכן יקבע מחיר מקסימלי אחיד לכל החברות.

 

נציגי המדינה אף תקפו בתשובתם את ישראייר וארקיע: "הן אינן מעוניינות בתחרות עם אל על בקו לאילת. מדובר באינטרס מסחרי ברור שלהן בכך שלא תהיה תחרות נוספת בקו. אין לשתיהן כל זכות לכך שהמדינה תמנע כל תחרות בקו". עוד צוין כי "טענותיה של ארקיע, למשל, בדבר חשש מכך שאל-על תתמחר את מחירי ב"מחירי היצף" (כשכוונתה של ארקיע, ככל הנראה, במונח זה, למחירים טורפניים), היא טענה מוקדמת, ספקולטיבית, וחסרת ביסוס עובדתי. יש לזכור כי אל על איננה "מונופולין בתחום התעופה כולו", אלא מונופולין בחלק מהקווים שהיא מפעילה".

פורסם לראשונה 12/04/2010 21:04

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים