שתף קטע נבחר

משרד התקשורת: נפחית את קנסות היציאה

כשאנחנו רוצים לבטל התקשרות עם חברת תקשורת לפני תום תקופת ההתחייבות אנו נאלצים לשלם דמי יציאה גבוהים, והחזרי עתק עבור מכשיר קצה ומבצעים. בכוונת משרד התקשורת לערוך שימוע לחברות שמטרתו האחדת דמי היציאה והפחתתם, כך שלא יהוו יותר מ-10% מהחשבון החודשי הממוצע ולהפוך את הפירעון המיידי על המכשיר, לפירעון בתשלומים

משרד התקשורת הודיע היום (ד') כי בכוונתו להוריד את גובה קנסות היציאה הנגבים ממנויים פרטיים המבקשים להתנתק משירותי חברות תקשורת או לעבור לחברה אחרת. בכוונת המשרד להפוך את הקנסות לשקופים וברורים ובנוסף, לבטל את הפירעון המיידי עבור המכשיר, כך שאפשר יהיה לשלמו בתשלומים.

  

לשם כך המשרד הכין תוכנית פעולה לשינוי מקיף בגביית דמי יציאה ויערוך שימוע בעניין לחברות הסלולר, חברות הטלפוניה הפנים ארציות וספקי גישה לתשתית אינטרנט (Isp), ומפעילים בינלאומיים, שמתבקשות לתת את חוות דעתן עד 1 ביוני.

 

הצעד הזה הגיע אחרי שבשנים האחרונות התקבלו במשרד תלונות רבות בנוגע לדמי יציאה גבוהים ובלתי שקופים לצרכן. utfi' מבחינה שערך המשרד עולה כי לעיתים קרובות, דמי היציאה שדורשות חברות התקשורת על הפרת חוזה גבוהים מאוד, ואופן חישובם אינו ברור משום שלא קיימת אחידות בחישובם בין החברות.

 

בגלל קנסות אלה צרכנים חוששים לעבור חברה ונדרש צעד רגולטורי להביא להורדת חסמי היציאה/מעבר בין חברות. עם זאת שימו לב שהמשרד לא מבקש לבטל כליל את דמי היציאה. המשרד טוען כי הוא מכיר בכך שנאמנות צרכנית לחברה, עשויה לחסוך בעלויותיה של החברה.  

  

הצעת משרד התקשורת

לכן, הצעת משרד התקשורת לחברות ככללן, היא שדמי היציאה לא יעלו על 10% מהחשבון החודשי הממוצע ששילם המנוי לבעל הרשיון בתקופת ההתחייבות, כפול מספר החודשים שנותרו עד תום תקופת ההתחייבות. 

 

דוגמא ליישום נוסחת החישוב על מנוי אקראי:

1. ממוצע חשבון של המנוי בתקופת ההתחייבות עד למועד עזיבתו - 250 שקל

2. משך תקופת ההתחייבות - 18 חודשים

3. המנוי מבקש לעזוב כעבור 9 חודשים

 

התשלום אשר יידרש המנוי לשלם בגין הפרת ההתחייבות: 250X10%X9 = 225 שקל.

   

החברה תחוייב לציין זאת במפורש בהסכם ההתקשרות ובעמוד עיקרי פרטי התוכנית. אולם יש להדגיש כי החשבון החודשי על פי החישוב יכלול רק חיובים בגין שירותים שמספקת החברה למנוי. כלומר: החברה אינה רשאית לכלול בחשבון זה לצורך הנוסחה המובאת לעיל, תשלומים של המנוי בגין רכישת ציוד קצה וציוד נלווה.

 

מה לגבי מבצעים ופירעון מיידי לציוד קצה?

אז מה באמת לגבי הסכמי התקשרות הכוללים תקופת התחייבות, והטבות בדמות מוצר הניתן למנוי, חבילת שירות חינמית או סיבסוד ישיר לכאורה של מכשיר הקצה? ובכן, לפי המשרד, החזר בגין הטבות אלו, במקרים בהם המנוי הפר את התחייבותו, יגולם מראש בדמי היציאה ולא ייגבה בשום אופן אחר מהמנוי. במשרד טוענים כי גם אם חברות ימעטו בהטבות הללו, המנוי יהיה חופשי יותר ותעריפי התקשורת ישופרו.

 

ומה לעניין פירעון מיידי עבור מכשיר בעת עזיבת חברה לפני תום תקופת ההתחייבות? המשרד שוקל לקבוע שמנוי שמפר את התחייבותו לחברה כך, ישלם גם ישלם עבור המכשיר אבל לא בבת אחת - אלא בתשלומים כמקודם.

 

עוד שוקל המשרד לקבוע כי בעל רשיון המעוניין לאפשר למנוי לרכוש ציוד קצה בתשלומים, יהיה רשאי לעשות זאת רק באמצעות עסקת אשראי בין המנוי לבין חברת האשראי, ולא באמצעות הרשאה לחיוב כרטיס האשראי של המנוי באופן שמחייב את המשך הקשר בין החברה לבין המנוי אף לאחר שהמנוי ביקש להספיק לקבל מבעל הרשיון את שירותיו, וזאת כדי להבטיח כי לבעל הרשיון לא תהיה גישה לאמצעי התשלום של מנוי שביקש לסיים באופן מוחלט את ההתקשרות עמו.

 

נוסח השימוע המלא נמצא באתר משרד התקשורת  במדור שימועים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
שר התקשורת. משה כחלון
צילום: ירון ברנר
מומלצים