שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מהפך: "החירייה" של יפו הפכה לפארק
    במשך שנים שימש השטח שבין שכונת עג'מי לים אזור כאתר פסולת. בהשקעה של 60 מיליון שקל, ארבע שנות עבודה ולאחר ש-1.2 מיליון טונות של פסולת פונו מהמקום, ייחנך שם מחר פארק מדרון יפו. יוצאים לסיבוב? התלבשו יפה: לאחר כמה מקרי ונדליזם שכבר גרמו שם לנזק צוייד הפארק במצלמות אבטחה

    נא להכיר: למתחרה של גני יהושע קוראים "פארק מדרון יפו". הפארק, שייחנך מחר (שישי) הוא השני בגודלו בגוש דן. אך 200 הדונם עם הנוף לים לא נראו תמיד כך - מצוחצחים ומוריקים מדשא. במשך שנים פעל כאן אתר פסולת עירוני, והשטח היה מוזנח ומלוכלך.

     

    22 שנה לאחר סגירת אתר הפסולת, ומקץ ארבע שנות עבודה, הפכה ה"חירייה של יפו" לפארק. מהשטח פונו 1.2 מיליון טונות של אשפה, ובשיקום האתר הושקעו כ-60 מיליון שקלים. הפארק, שנפתח לפני כשנה, מאפשר מימוש של החזון העירוני ליצור רצף של טיילת לאורך חופיה של העיר; הוא מתחיל בדרום נמל ויפו ונמשך עד לחוף העליה. 

     

    סמל של הזנחה וקיפוח

    במשך שנים הושלכו על המדרון שמערבית לשכונת עג'מי פסולת ביתית ופסולת בנייה, והיא נערמה שם לגובה של 15 מטר על גבי קטע מהים שיובש לצורך זה. הגבעה הרסה למעשה את קו הים המקורי, מנעה מתושבי עג'מי גישה ואפילו נוף לים, וחסמה את דרך הגישה מצפון לדרום לאורך קו החוף. בשנת 1988 נסגר האתר ועיריית תל־אביב יפו הפסיקה לשפוך שם פסולת, אך פסולת פיראטית המשיכה לזרום לשטח בניגוד לחוק. "הר הזבל" כפי שכונה המקום, סימל בעבור תושבי שכונת עג'מי הזנחה וקיפוח.


    ההתחלה המוזנחת (צילומים: באדיבות עיריית תל אביב-יפו)

     


    עבודות ההקמה בעיצומן

     

    עד שנת 2004 היה המדרון מפגע סביבתי, חזותי ונופי. באתר פרצו מדי פעם שריפות, והפסולת גלשה לא פעם לים וגרמה לזיהום. בנוסף, הסלעים בחלק הדרומי של המדרון, שנשחקו תחת הגלים (סלעי גידוד) נפגעו והיה חשש שהמדרון כולו יתמוטט. 

     

    במסגרת הפרויקט הונמך הר הפסולת על מנת ליצור מדרון מתון המאפשר צפייה אל הים. נסללה טיילת לאורך החוף עם שביל אופניים, והוכשר גם חוף ים הכולל מרפסת עץ לדייג ותצפית. כמו כן נפתחו שלושה צירים ירוקים המקשרים את השכונה אל הפארק, והוכנו רחבות תצפית, אזורי פעילות ספורט ונופש, אזורי גינון ומדשאות.

     

    ביקורת ומעשי ונדליזם

    את הפסולת שפונתה משם אגב, לא זרקו לפח; היא הועברה למיחזור כחומרי בנייה לפרוייקטים שונים ברחבי המדינה. "מדובר בפרוייקט איכות הסביבה, השיקום והמחזור הגדול ביותר של אתר פסולת שנעשה בישראל עד כה", הדגישו בעיריית תל אביב.

     

    יחד עם זאת, הפרויקט כבר הספיק לספוג ביקורת בדו"ח מבקר המדינה אשתקד, שם נטען כי לפארק אין שירותים ציבוריים, לא נבנו לו מגרשי חנייה ודרכי הגישה אליו מבוססות על כבישים צרים קיימים מהשכונה עצמה. כמו כן, מאז שנפתח לקהל הספיקו אלמונים להשחית מספר פעמים את מתקני השעשועים בגרפיטי.

     


    הפארק פתוח

     


    עכשיו רואים את הים

     

    בעירייה הסיקו את המסקנות, ומתכוונים לרשת בקרוב את הפארק במצלמות אבטחה. "זה היה רק בהתחלה, ואנחנו שמחים לראות איך האוכלוסייה שומרת על הפארק ונהנית ממנו", אמר ל-ynet מנכ"ל המישלמה (הזרוע של העירייה ביפו) ליפו, גלעד פלד. "כמו כן, אין לפארק שום בעיה של צירי גישה. בחניון שהוכשר בינו לבין הנמל יש כ-600 מקומות חנייה, ובסך הכל בסביבת הפארק 1,350 מקומות חנייה. אנחנו נמצאים בהליכי היתר בנייה להקים בו גם מבנים של שירותים קבועים".

     

    פרויקט הקמת פארק המדרון היה יוזמה של ראש העיר רון חולדאי, ותוכנן על ידי משרד "ברוידא-מעוז אדריכלות נוף". על הביצוע הופקד אגף שפ"ע באמצעות החברה העירונית "עזרה וביצרון". במעמד חנוכת הפארק ישתתפו ראש העיר חולדאי והשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן. 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    "הר הזבל" של יפו
    באדיבות עיריית תל אביב יפו
    שהפך לפארק המדרון
    באדיבות עיריית תל אביב יפו
    מומלצים