שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות

    קמפיין ענק ברשות: חרם מוצרים - ומאסר לסוחרים

    החוק הפלסטיני החדש קובע שנתיים עד חמש שנות מאסר למי שיסחור במוצרי ההתנחלויות. בחוברת שתופץ לכל בית בגדה תחת הכותרת "אתה והמצפון שלך", מפורטים המוצרים המוחרמים. אך ברשות לא משלים את עצמם שזה יעבוד. "אנשים התרגלו למוצרים הישראליים", אמר חקלאי

    בזמן שהיהודים מציינים את חג הקציר, הפלסטינים מעבירים הילוך במטרה לקצור את המוצרים מההתנחלויות: בימים הקרובים יקבל כל בית פלסטיני חוברת ובה רשימה מפורטת ותמונות של 500 המוצרים אותם מבקשים ברשות הפלסטינית להחרים. הקמפיין שייפתח היום (ג') מגובה בחוק חדש שפורסם לאחרונה ובצדו עונשי מאסר וקנסות.

     

    "כל מי שיסחור במוצרי ההתנחלויות, ישתתף או יסייע בסחר במוצרים אלה או ייבא אותם - ייכלא לשנתיים עד חמש שנים וישלם קנס של 10,000 דינר ירדני (55 אלף שקלים)", קובע החוק החדש. מי שיוביל או יסייע להובלת סחורה מההתנחלויות לתוך השטחים צפוי למאסר של 3-6 חודשים ולקנס של 2,000 דינר ירדני (11 אלף שקלים) - בנוסף לסכנה שרשיונו יישלל ורכבו יוחרם. גם אלה שייתפסו מאכסנים סחורות אסורות צפויים למעצרים ולקנסות.

     

    • לרשימת כל המוצרים וצפייה בחוברת המלאה - לחצו כאן

     

    בהחרמת המוצרים מההתנחלויות, הפלסטינים רואים חלק מרכזי במאבק העממי הלא-אלים. ראש ממשלת הרשות, סלאם פיאד, כבר שרף בעצמו מוצרים לפני כמה חודשים - והדגיש כי המאבק העממי הוא חלק מרכזי במאמץ להקמת המדינה, לצד בניית המוסדות והתהליך המדיני.


    לרגל שבועות - חרם גם על מוצרי חלב

     

    את הקמפיין מובילה "הקרן לכבוד ולהעצמה לאומיים" השייכת לרשות, שתפיץ את החוברת לכל 420 אלף בתי האב הפלסטיניים בגדה המערבית. בין המוצרים שמופיעים בחוברת - מוצרים של מי עדן  מ"הרי הגולן הכבושים", סלטי שמיר, בייגל-בייגל, משק צוריאל, סופר-דרינק, ביתילי, שטיחי כרמל ורב-בריח המיוצרים בברקן, מוצרים של חברת גזוז המיוצרים במישור אדומים, מוצרי קוסמטיקה של חברת "אהבה" שמיוצרים במצפה שלם. גם מוצרי הנייר של חברת חוגלה מעטרות ותיקי מודן מההתנחלות שקד מככבים ברשימה לצד עוד מאות מוצרים.

     

    מתאם הקרן שמובילה את הקמפיין, היית'ם קילאני, אומר כי מטרתו להכפיל את כמות צריכת המוצרים הפלסטיניים בשטחים. "מוצרי ההתנחלויות הם מכשול רציני בפני ההתפתחות של התעשיות השונות שלנו והכלכלה שלנו. אנו צורכים בלפחות 200 מיליון דולר בשנה והיינו רוצים שהכסף הזה יילך על מוצרים פלסטיניים כדי לחזק את הכלכלה המקומית".


    שלל מותגים אסורים

     

    קילאני מסביר כי המטרה המיידית היא שאנשים יכירו את מוצרי ההתנחלויות. הקמפיין נקרא "אתה והמצפון שלך" והוא פונה לרגש הפלסטיני - כנראה מתוך הכרה שאין די בחוק האוסר את הסחר, וכי סוחרים ימשיכו לנסות ולהבריח לשטחים את המוצרים האסורים.

     

    "אנשים התרגלו למוצרים הישראליים"

    גם שריף מוחמד חאלד, חקלאי מהכפר ג'יוס שבשומרון וחבר בוועדת ההגנה על הכפרים הפלסטיניים, אינו אופטימי ביחס לסיכויי הצלחת הקמפיין. "אם נסמוך רק על המודעות של האנשים - זה לא יספיק,

     כי האנשים התרגלו למוצרים הישראליים שפוגעים בנו אנושות ומעדיפים אותם על פני מוצרים פלסטיניים, גם אם בכל המקרים הם יקרים יותר מהמוצרים המקומיים ולעתים רבות איכותם נמוכה יותר".

     

    לדבריו, "המפתח להצלחת הקמפיין הוא אכיפת החוק על הסוחר הפלסטיני שיפר את ההוראה. צריך לגדל זיתים, שסק, פרי הדר, אבוקדו, גויאבה, ענבים, רימונים ותאנים. לא מזמן גדעתי עשרות עצי קלמנטינה כי הוצאות הגידול הרבה יותר גדולות מהכנסה שעצים אלה הביאו". מאות קילוגרמים של פרי ירדו לטימיון, הוא טוען, "אבל לא יכולתי יותר כי השווקים שלנו מלאים במוצרי ההתנחלויות ומוצרים מתוך ישראל למרות שמבחינת הטעם - אנחנו יותר טעימים".

     

    חאלד סבור כי הפלסטינים צריכים ללמוד ממה שעשו ההודים בתקופת הכיבוש הבריטי. "אנחנו צריכים לעשות כמו גנדי בהודו. ההודים החרימו מוצרים בריטיים, וזה זירז את יציאת הבריטים משם. לא ייתכן שאני מוכר ב-15 שקל קרטון של 10 ק"ג שסק, ובשווקים אצלינו קונים קילו שסק ישראלי ב-7 ואפילו ב-10 שקלים. חייבים להגביר אכיפה - אבל יש טענות של גורמים במשרד החקלאות אצלנו שאנחנו לא יכולים לענות ולמלא את כל הצרכים מכל הסוגים והמינים".


    מים מ"הרי הגולן הכבושים"? לא תודה

     

    עבדאלה לחלוח, מנכ"ל האגף לתכנון במשרד החקלאות הפלסטיני, אומר כי יש בעיה במאזן הסחר. "מטרת הקמפיין היא היא לחזק את החקלאי והיצרן הפלסטיני, ולהגדיל את יכולתם להתחרות". לדבריו, 80 אחוז מהמוצרים מיובאים לשווקים הפלסטיניים מישראל, לעומת 20 אחוז בלבד שמיוצאים לישראל. "לא ייתכן שבשטחים מיוצרים מוצרים שמתחרים במוצרים שלנו ומורידים את מחירם באמצעות הגדלת ההיצע.

    הענבים של בקעת הירדן פוגעים קשה לדוגמה בענבים של חברון והעוף של ההתנחלויות פוגע גם במגדלים שלנו". 

     

    קילאני טוען שהטענה הישראלית כי פועלים פלסטינים יאבדו את מקום עבודתם "צבועה". "הישראלים גייסו 200 אלף פועלים פלסטינים לישראל, אם הם כל כך דואגים לפרנסה שלהם - שיואילו להחזירם לעבודה בישראל". לדבריו, הכסף שילך לשווקים הפלסטיניים "יסייע בבניית הכלכלה של המדינה הפלסטינית, יחזק את החברות הפלסטיניות ויסייע בייצור מקומות עבודה שאמורים לאזן במידת מה את המקומות שהפועלים הפלסטינים יאבדו בהתנחלויות".

     

    Read this article in English

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    להחרים תה מעטרות. מתוך חוברת הקמפיין
    לחזק את הכלכלה הפלסטינית. היית'ם קילאני
    ללמוד מגנדי בהודו. שריף מוחמד חאלד
    צילום: עלי ואקד
    פיאד שורף מוצרי התנחלויות. מאבק עממי
    צילום: AP
    מומלצים