שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    חיל הים נערך: המשימה פשוטה, ננסה למזער נזק
    כבר שלושה ימים מחכים בנמל חיפה לאות לצאת לים, כדי לסכל את המשט לשבירת המצור על עזה. איש חיל הים הסביר בשיחה עם ynet: "המשימה העיקרית היא מניעת תקדים של פתיחת קו ימי בלי פיקוח לחמאס". אם תתרחש השתלטות בלב ים יהיו אלה צוערי קורס החובלים שישיטו את הספינות לנמל אשדוד

    בחלק הצבאי של נמל חיפה עוגנות כבר שלושה ימים שלוש ספינות טילים: אח"י חנית מדגם סער 5, אח"י ניצחון מדגם סער 4 וחצי ואח"י כידון מאותו דגם. מדי ערב מאז יום שישי, עולים על סיפונן מאות אנשי קומנדו משייטת 13, אנשי קורס חובלים וצוותי מכונאים. גם נציגי דובר צה"ל שם, כדי לתעד ולהפיץ את תמונות ההשתלטות, שכן מול ה"אויב" הצפוי הפעם - יש גם חשיבות רבה לקרב התודעתי.

      

    המשט לעזה - כל הדיווחים ב-ynet

     

    סמוך לחצות התבשרו אנשי הסטי"לים כי גם הלילה לא יצא המשט לכיוון עזה. הצוותים מיהרו לתפוס תנומה בכל אתר פנוי בבסיס חיל הים בחיפה. הכוח הזה, שבמרכזו אח"י חנית, אחד הסטי"לים המתקדמים ביותר של החיל, הוא כוח היירוט הראשוני שאותו יפגשו אנשי המשט. בראשו יעמוד סגן מפקד שייטת ספינות הטילים של חיל הים, והוא יפעיל את אנשי שייטת 13 ואת אנשי קורס החובלים לפי צרכיו.

      

    "זאת משימה יחסית פשוטה שכמותה ביצענו בעבר לא אחת, אפילו מול מחבלים חמושים", אמר ל-ynet איש חיל הים, סמוך לאחת הספינות. "הסיבה שאנו יוצאים בכוח גדול ואחרי הכנות רבות היא כדי למזער את הנזק התקשורתי שנספוג תוך ביצוע המשימה העיקרית, שהיא מניעת תקדים של פתיחת קו ימי בלי פיקוח לחמאס בעזה".

     

    "הניסיון מוכיח שכמות גדולה של כוחות מקטינה את נפח האלימות שצריך כדי לבצע את המשימה", אמרו בחיל הים. "המשימה היא יחסית פשוטה ואנחנו עדים לזה שהצד השני ינסה לגרום לנו להיראות רע. אנחנו נתאפק ולא נגיב על פרובוקציות, נעשה רק מה שדרוש לביצוע המשימה, לא יותר אבל גם לא פחות".

     

    חיל הים ומטוסי תצפית של חיל האוויר עוקבים אחרי כלי השיט השונים במשט והם מוכנים להזניק תחילה את ספינות הטילים של חיל הים העוגנות בחיפה, ואחר כך את שאר הכוחות.

     

    אנשי חיל הים ישיטו את הספינות לאשדוד

    התקווה היא שלא יהיה צורך להשתמש בכוח המורחב וכי המשט ישוב על עקבותיו, אחרי שקברניטי הספינות יוזהרו. אם זה לא יקרה, מוכנים אנשי שייטת 13 להשתלט על הספינות בכוח. אנשי קורס החובלים יעלו עליהן וישיטו את כלי השיט לפי ההוראות שיתקבלו ממפקד חיל הים.

     

    כוח דומה של ספינות סיור מדגם "דבורה" וכלי שיט של שייטת 13 ממתינים לספינות בנמל אשדוד והם יסייעו ביירוט הסופי ובפריקת האנשים והמטען בנמל. על החוף ממתין גם כוח של משטרת ישראל, שאמור למנוע פרובוקציות והתפרעויות מצד נוסעי המשט.


    כאן ייקלטו אנשי המשט (צילום: אבי רוקח) 

     

    הסיבה שחיל הים כינס כוח גדול יחסית למשימה פשוטה יחסית, היא החלטת ראש הממשלה, שר הביטחון ופורום השביעייה, שלא לאפשר בשום תנאי את הגעת הספינות לעזה, גם אם ישראל תאלץ לשלם מחיר כבד בזירת התעמולה והתודעה הבינלאומית. עם זאת, ההערכה היא כי המחיר לא צפוי להיות גבוה מדי, לאור ההתעניינות הדלה יחסית בתקשורת העולמית (הלא-ערבית) סביב הפרשה עד כה. מי ש"מפמפם" את המשט הן בעיקר תחנת אל-ג'זירה ותחנת אל-עאלם האיראנית.

      

    חשש מקו ספנות קבוע - "טורקיה-עזה"

    הסיבה לכך היא הידיעה הקרובה לוודאות שאם המשט הנוכחי יצליח, אפילו בחלקו, להגיע אל נמל עזה או אפילו אל מול חופי עזה במרחק לא רב מהחוף, אזי חמאס יוכל לקבל כל מה שחשקה נפשו בו: החל מכסף איראני וכלה ברקטות כבדות מדגמים שנמצאים בידי חיזבאללה ונשק וטילים נגד מטוסים.

     

    אם הטורקים יצליחו במאמצים לפתוח קו ספנות לעזה כתוצאה מהתקדים שייצור המשט הנוכחי - נשקפת סכנה ברורה ומיידית לדרום מדינת ישראל, דומה במידה רבה לזו הנשקפת מהצפון.

     

    לעומת איום זה, מתגמד האיום הגלום באפשרות של התנגשות מתוקשרת בין נוסעי המשט שחלקם משתייכים לארגוני טרור ואף עסקו בפעולות טרור בעבר ומימונו. 

      

    אנשי הארגון שמימן ואירגן את המשט, ה-IHH הטורקי, לא היו מוכנים לוותר על הצטרפותם של חברי הפרלמנט האירופי, כיוון שהם רואים בהם "תעודת ביטוח" מפני ידו הקשה של חיל הים הישראלי.

     

    ומה באשר לתקלות המסתוריות שתקפו כמה מהספינות? ככל שניתן היה לברר,

    לישראל אין שום קשר לתקלות אלו, שהן תקלות פנימיות במנועי הספינות וכנראה נגרמו כתוצאה מתחזוקה לקויה או מחסור בדלק.

     

    ספינת משא נוספת שכונתה רייצ'ל קורי, על שם פעילת השמאל האמריקאית שנהרגה מפגיעת דחפור צה"לי ברצועה, עושה את דרכה מזרחה וייתכן שהיא תהווה את הגרעין למשט נוסף שהטורקים ינסו להוציא בימים הקרובים - כסוג של "גל שני".

     

    אין ספק שההצלחה הגדולה של ישראל עד כה בסיפור הזה היתה האופן שבו שוכנעו שלטונות קפריסין לא להרשות לאוניות לעגון ולהשתמש בנמלי האי כבסיס יציאה ותדלוק. ראשי קפריסין היוונית הבינו שהמשט הוא בעצם מהלך של ממשל טורקיה העוינת להם, והחליטו שלא לשתף פעולה עם המהלך. כך משתנות לפעמים בריתות וידידויות - ולא תמיד לרעת ישראל. 

     

    Read this article in English

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הכנות אחרונות בחיפה
    צילום: דובר צה"ל
    המשט. בדרך לעזה
    צילום: AFP
    סטי"ל סער 5 בחיפה
    צילום: דובר צה"ל
    מומלצים