שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    קורקינט: רק עם קסדה ואפוד זוהר

    פרסום ראשון: ועדה מקצועית שמינה שר התחבורה, ממליצה לחייב חבישת קסדה ושימוש באפוד זוהר בלילה בעת רכיבה על קורקינט. גיל המינימום יהיה 16 שנה, והמהירות המרבית 25 קמ"ש

    קורקינטים חשמליים: ההגבלות בדרך. ועדה מקצועית שמינה שר התחבורה, ישראל כץ, להסדרת מעמדם החוקי של קורקינטים בישראל, קובעת כי יש לחייב חבישת קסדה בעת רכיבה, וכן שימוש באפוד זוהר בלילה. עוד קובעת הוועדה כי קורקינטים חשמליים יוגבלו להספק של 1,500 וואט - כ-2 כ"ס - ולמשקל מרבי של 60 ק"ג. עם זאת, השימוש בקורקינט יהיה פטור מרישיון רכב ומרישיון נהיגה. מהירותם של הקורקינטים תוגבל ל-25 קמ"ש, בדומה למהירות המרבית של אופניים חשמליים.

     

    המלצות הוועדה, שיובאו בקרוב לאישור שר התחבורה, אמורות להחליף תקנות קיימות שאושרו ב-2004, לפיהן הותר השימוש בקורקינטים בעלי הספק של 100 וואט בלבד, ומשקל מרבי של 12 ק"ג. בשיחה עם ynet אומר היום (ד') ד"ר שי סופר, חבר הוועדה ומנהל אגף טכנולוגיות ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כי שינוי התקנות נועד להגביר את השימוש בקורקינטים חשמליים, כחלופה למכוניות פרטיות במרכזי ערים. לאחר שיאושרו במשרד התחבורה, יוגשו התקנות לאישור ועדת הכלכלה בכנסת - כנראה עד סוף שנה זו.


    מבצע אכיפה של משרד התחבורה נגד משווקי קורקינטים (צילום: אייל פישר) 

     

    "לכל הכלים יש בעיית יציבות"

    הוועדה של משרד התחבורה והרשות לבטיחות, בשיתוף צוות "אופנוען מאומן" של מדריך הרכיבה גידי פרדר, ערכה בחודש אפריל ניסוי מקיף ל-13 קורקינטים דו-גלגליים ותלת-גלגליים, וממצאיה לא מחמיאים:

     

    "לכל הכלים שנבחנו יש בעיית יציבות", קובעים חברי הוועדה. "כלים עם שלושה גלגלים עלולים להתהפך, וליצור סכנה של ממש יותר מכלים דו-גלגליים, אולי מלבד אלו הנוטים הצידה בפניה". בנוגע למהירות, קבעה הוועדה כי "כל הכלים שנבחנו איטיים מדי בשביל הכביש הציבורי. רק בתנועה עירונית צפופה אין בעיה של מהירות, אך מספיקה עליה אחת קטנה - וגם הכלי המהיר ביותר שנבחן מאט לכדי קצב הליכה". לאור זאת, החליטה הוועדה להגביל את תנועת הקורקינטים לשטח עירוני, בעוד קורקינטים תלת-גלגליים יוגבלו ל"שטח תפעולי".

     

    ד"ר סופר מהרשות מסביר: "התקנות הקודמות, מ-2004, התייחסו אל הכלים כאל צעצועים. כעת, המטרה היא להתייחס אליהם כאל כלי רכב אישי למרחב אורבאני. אנחנו מקווים להוריד כלי רכב פרטיים מהכבישים במרכזי הערים, ובכך להשיג שיפור בבטיחות של הולכי רגל, שהיום מהווים כשליש מכלל ההרוגים בתאונות, וגם לתרום לאיכות הסביבה".

     

    הוועדה התייחסה גם לבעיית הבטיחות שמעלה נסיעת הקורקינטים על מדרכות בין הולכי רגל: "המהירות היא העניין היחיד שעלול להוות בעיה מול הולכי הרגל. גם כאן, אין שוני מאופניים אשר יכולים בקלות לפתח את אותן מהירויות".

     

    קסדה, אפוד ומצערת-אגודל

    לאחר הניסוי באפריל, ערכו השבוע חברי הוועדה דיון מסכם עם סמנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, בו גובשה שורת המלצות שתוגש לאישור הנהלת משרד התחבורה - ולאחר מכן יובאו לאישור ועדת הכלכלה בכנסת. אלה המלצות הוועדה במלואן:

     

    • גיל רוכב: אינו פחות מ-16 שנה.
    • הספק מנוע: עד 1,500 וואט (כ-2 כ"ס).
    • מהירות מרבית: עד 25 קמ"ש.
    • משקל כולל: עד 160 ק''ג.
    • משקל עצמי: עד 60 ק''ג.
    • רוחב: עד 60 ס''מ.
    • גובה מושב מינימאלי (מפני הכביש): 60 ס''מ.
    • בקורקינט תותקן מצערת אגודל (בדומה לטרקטורונים).
    • התקנת פנס קדמי ופנס אחורי - חובה.
    • חובה לנוע עם אפוד זוהר בלילה.
    • חובה לנוע עם קסדת מגן.
    • חייב בהתקנת בלם אחד לפחות.
    • מקום תנועתו - דרך עירונית בלבד.
    • פטור מרישום ורישוי, ומחובת רישיון נהיגה.
    • מיועד לרוכב אחד בלבד.

     

    יש לציין כי ההספק המרבי המומלץ של הקורקינטים החשמליים, גבוה פי 6 מזה המותר כיום לאופניים חשמליים: 1,500 וואט לעומת 250 וואט בלבד. סופר מהרשות לבטיחות מציין כי הוועדה תמליץ לשנות את ההספק המותר לאופניים, ל-1,000 וואט, ובכל מקרה - יתכן כי הקורקינטים יוגבלו בסופו של דבר להספק מעט נמוך יותר. "250 וואט זה הספק נמוך מדי. המטרה של העלאת ההספק המותר היא לאפשר רמה נאותה של בטיחות אקטיבית - כך שהרוכבים יוכלו לבצע תמרונים בצורה סבירה". סופר מוסיף כי יותר יבוא של קורקינטים העומדים בתקינה בינלאומית - אם כי טרם הוחלט אם לאמץ תקינה אירופית או אמריקנית.

     

    לדברי סופר, גם התקנת מצערת המופעלת באמצעות אגודל - במקום מצערת המהווה חלק מהידית - נועדה לשפר את הבטיחות. "כאשר המצערת היא חלק מהידית והכידון, אפשר להגיע למצב של הפעלה לא-רצונית בזמן הפניית הכידון. עם 'מצערת אגודל' האפשרות הזו למעשה נמנעת".

     

    "תוכנית אכיפה נגד קורקינטים"

    הסדרת מעמדם החוקי של הקורקינטים מגיעה לאחר תקופה ארוכה בה נעשה שימוש בכלים שחרגו מהמותר. במהלך השנים התריעו רבים בפני משרד התחבורה על היעדר פיקוח בתחום, וכן על חוסר התאמה בין התקנות וההתפתחויות הטכנולוגיות. בספטמבר 2009 אף אירעה בתל-אביב תאונה קטלנית, שבה נהרג רוכב קורקינט בן 42 לאחר שהתנגש ברכב חונה.

     

    לאחר התאונה, מינה שר התחבורה ועדה לגיבוש "תוכנית אכיפה כנגד קורקינטים ממונעים האסורים בייבוא". בדצמבר 2009 נערך מבצע באזור תל-אביב, במהלכו הוחרמו מאות קורקינטים לא-חוקיים. אולם, עם פרסומן של תקנות חדשות, עשוי להשתנות מעמדם החוקי של לא מעט מהקורקינטים שהוחרמו.

     

    לדברי עו"ד שי גלעד, יו"ר ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין, "אם עבירה מסוימת הפכה במהלך הזמן - ולפני פסיקת בית משפט בעניינה - ללא-עבירה, נאשמים שהועמדו לדין בגינה צפויים להיות מזוכים, וכתבי האישום נגדם יבוטל".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    תאונת קורקינט
    צילום: ירון ברנר
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים