שתף קטע נבחר

גביע העולם האמיתי: FIFA World Cup

את המונדיאל אפשר למצוא לא רק בטלוויזיה. אורן נתן בדק את המהדורה האחרונה של משחק הכדורגל FIFA - בגירסת הגביע העולמי

אם יש במה מרכזית אחת שיודעת להבדיל בין הגדולים לגדולים באמת, זאת במת הגביע העולמי. שחקני כדורגל רבים בהם ג'ורג' בסט, אריק קאנטונה ואפילו מארקו ואן-באסטן זכו באליפויות אירופה והפכו לאגדות בעודם בחיים, אבל אלו שנכנסו לדברי הימים של עולם הכדורגל עשו זאת בבמה הגדולה מכולן. מארדונה, פלה וזינאדין זידאן הם הסיבה שהספורט הזה הפך לפופולארי ביותר בעולם.

 

גרסת המונדיאל של סדרת משחקי פיפא שהושקה לאחרונה (מספר שבועות לפני הדבר האמיתי), לוקחת את השחקן הכי קרוב שאפשר לדרום אפריקה. בתור אחד ששיחק באין ספור משחקי כדורגל עוד מהימים של איטליה 90', אני יכול לכתוב בביטחון מלא שהפרזנטציה של המשחק החדש, היא הטובה ביותר שנראתה במשחקי כדורגל.


 

זוהר בדשא

הגרפיקה בראש ובראשונה נראית למתבונן האקראי כמשחק אמיתי למדי, זאת בזכות שיפור משמעותי של טקסטורות הדשא במשחק. בהשוואה לפיפא 10 שיצא לפני מספר חודשים, ההבדל המרכזי בגרפיקה הוא הדשא. זה נשמע אומנם מעט, אבל תאמינו לי שמדובר במהפך משמעותי.

 

 

מעבר לכך ניתן לראות את כל עשרת איצטדיוני המונדיאל (לצד עשרות אצטדיונים מרחבי העולם), בכל הדרם. מאחר וטורניר הגמר הוא החלק העיקרי במשחק, ניתן למצוא

הבדלים ברמת הפרזנטציה בין משחקי קמפיין הידידות לבין משחקי הגמר (הרכב הקהל, התפאורה מסביב).

 

אחת התוספות הכי נחמדות למשחק, היא הוספתם של המאמנים השונים. המאמנים השונים שמופיעים דרך סצינות מעבר במהלך המשחק, בהחלט תורמים לאווירת המשחק (למרות שבשלב מסוים, תנועות הפנים והאנימציות חוזרות על עצמן). אני בהחלט חושב שנעשתה השקעה רבה בכל הקשור למודלים של המאמנים, ולעיתים הם נראים יותר טוב מהשחקנים עצמם (מארדונה, דונגה, קאפלו).

 

לשירת ההמנון, פס הקול יקום על רגליו

גם  פס הקול של המשחק בהחלט עושה עבודה טובה בהטמעה של אווירת הטורניר, הן בשירי הרקע הקצביים מאוד, דרך ההמנונים השונים (כן, התקווה מופיעה במשחק), ועד השדרות עצמה. רמת הרפטטיביות של השדרים אומנם קיימת, ולמרות שהייתי מצפה לשמוע תיאורי רקע על הנבחרות השונות, מדובר בשדרות טובה.

 

מנוע המשחק עצמו דיי זהה למנוע המשחק של FIFA 10, אין ספק שמי ששלט בפיפא, יתרגל בקלות למשחק. מבחינת הבדלים בין שני המנועים, ניתן לראות שבכל הקשור לאינטליגנציה המלאכותית, קשה בהרבה להבקיע שערים דרך הקשתות מעל השוער (השוערים יותר יציבים). בנוסף ניתן לראות שהמחשב מנסה לתקוף גם מזווית קשות (הוא חותך פעמים רבות מזווית אפס ובועט לפינה הרחוקה).

 

מד לחץ

השינוי העיקרי במנוע המשחק, הוא במנגנון הפנדלים החדש. מנגנון הפנדלים החדש, משנה מהקצה אל הקצה את רמת הלחץ לפני הבעיטה, מה גם שהוא הופך אותה

למציאותית בהרבה. אני חייב לציין שלמרות שאני משחק במשחק כבר קרוב לשלושה שבועות, גם כיום, אין לי שליטה מלאה על מנגנון הבעיטות החדש.

 

מנגנון הבעיטות החדש פועל הן על הבועט והן על השוער. על הבועט מוטלת המשימה לעצור את מד הלחץ (מד מיוחד שמופיע לפני הבעיטה), במרכז ולאחר מכן לכוון לאחת מפינות השער (בעזרת הסטיק האנלוגי), בעוד שעל השוער מוטלת האפשרות לזוז באופן חופשי על קו השער ורק אחר כך לזנק לכדור.

 

הדעה הכללית שלי לגבי המערכת החדשה, היא שצריך להתאמן במצב האימונים (ואף לצפות במדריכים השונים), לפני שנכנסים למשחקים השונים. זה דבר שתורם בטווח הארוך לחוויית המשחק, מה גם שהיופי במנגנון החדש זה שעוצמת הבעיטה חשובה לא פחות מהדיוק. לפעמים מצאתי את עצמי בועט אל השוער, אבל לאור העוצמה הרבה, השוער

נכנע, וזה דבר שעומד במבחן המציאות.

 

שליטה למתחילים

שינוי נוסף במנוע המשחק, שאומנם לא ממש רלוונטי לשחקנים הכבדים, הוא מנגנון השליטה בשני כפתורים. מנגנון זה שמצטרף למנגנון השליטה הרגיל, מאפשר לשחקנים מתחילים לשלוט על הקבוצה בעזרת מקש בעיטה ומקש מסירה (כאשר המחשב מתרגם את הפעולות, למסירות חכמות וכדומה).

 

בשביל הביקורת, החלטתי לנסות ולבדוק את המנגנון החדש בשני קמפיינים שונים. לאחר ששיחקתי, אני יכול לכתוב שהמנגנון החדש עושה את העבודה בכל הקשור למסירות עומק, והגבהות (באופן שהפתיע אותי לטובה), אבל למרות זאת אני חושב שהשליטה הרגילה עדיפה.

 

מה שהמנגנון עושה הוא לחבר את מנגנוני המסירה וההגבהה ביחד, זה עובד טוב, אבל בהתקפות מתפרצות, תחת לחץ, תזמון הלחיצה (שלמעשה קובע איזה פעולה תבוצע), משתנה ולכן המסירות מתפספסות לפעמים. בראייה לשחקנים המזדמנים, אני בהחלט חושב שמדובר בפונקציה טובה, מאחר וקפיצה ממנה אל מנגנון השליטה הרגיל, היא טבעית למדי.

 

ישראל עולה למונדיאל

גולת הכותרת של המשחק, היא שהוא מציג את כל 199 הנבחרות שלקחו חלק בקמפיין המוקדמות. החל מנבחרות כבנין ופיג'י, דרך נבחרות ציר הרשע, ועד נבחרת ישראל שלנו.

 

דבר זה מאפשר לשחקן לשחק בקמפיין המוקדמות במקביל לקמפיין המונדיאל הרגיל, וזה חוויה כשלעצמה. כמיטב המסורת ולאור הפרובינציאליות שבי, הדבר הראשון שעשיתי, היה לנסות ולקחת את נבחרת ישראל למונדיאל. לאור היכרותי עם השחקנים, החלטתי לשחק ברמת הקושי השלישית (רמת מקצוען), ובכך קיוויתי שמה שלא עבד במציאות יעבוד במשחק.

 

מבחינת הרכב השחקנים, הלכתי ברוב שלבי הקמפיין עם מערך שהציב את איתי שכטר ורוברטו קולאוטי בחוד, לצידם של גילי ורמוט ויוסי בניון באגפים. השחקן שלפי דעתי עשה את העבודה הכי טובה על המגרש, היה דווקא גל אלברמן, שפשוט הניע את הנבחרת קדימה בכל הזדמנות. בסופו של יום, לאחר הפסדים ללטביה וליוון, הצלחתי בשנייה האחרונה לעלות למונדיאל, לאחר ניצחון על שוויץ, ותאמינו לי שבאמת נהניתי.

 

הגביע העולמי של הרשת

למרות ההנאה שלי ממצב המונדיאל והמוקדמות, אני חושב שמצב המשחק הכי ממכר והכי טוב הוא מצב המונדיאל המקוון. מצב המונדיאל המקוון, לוקח את השחקן לטורניר

וירטואלי מול שחקנים בשר ודם, שם עליו לזכות בגביע העולמי (המצב מציג את כל שלבי הבתים והנוק-אאוט).

 

הדבר שהכי ממחיש את יתרונות הטורניר המקוון, הוא שהוא מצליח להעביר מצד אחד את חוויית המונדיאל עצמה, בנוסף לחווית הטורנירים עם החברים.

 

כן, במהלך הטורנירים שקיימתי ברשת, מצאתי את עצמי צועק מול המסך ואף זורק את השלט בעצבים. היתרון של מצב המונדיאל המקוון, לצד מצבי הרשת האחרים (שמבוססים על ליגות וירטואליות), הוא שהמשחק מעודד את השחקן לשחק גם עם הנבחרות החלשות, הן דרך גביעים, והן דרך נקודות דירוג. זה בהחלט מוסיף גיוון רב למשחק, והרבה אותנטיות, ואני מקווה שזה משהו שייושם גם בפיפא 11.

 

מעבר למצבי הקמפיין הקבוצתיים, מציג המשחק את מצב "מנהיג הנבחרת". מצב זה מבוסס על שליטה בשחקן בודד, בדומה למה שהופיע במשחקי הספורט בשנים האחרונות. המטרה המרכזית של השחקן, במצב היא להגיע ולהיות הקפטן של הנבחרת בטורניר המונדיאל. דבר זה מתבצע דרך טבלה וירטואלית שמושפעת מרמת תפקודו של השחקן במגרש (שמירה על העמדה, דיוק במסירות, שערים). 

 

באופן אישי, אני חושב שהמצב הוא לא רע. מאחר ובחרתי לשחק חלוץ, למדתי לשפר את התנועה שלי באחד על אחד, ובעיקר לשפר את יכולת הסיום מול השער (מה שתרם לי גם במשחק הקבוצתי). למרות זאת, אם אין לכם עם מי לשחק (המשחק מציג תמיכה לארבעה שחקנים במקביל), החוויה תהיה רפטטיבית למדי, ובשלב מסוים, תפעלו כמו רובוטים, וזה דיי משעמם.

 

לחוות שוב את הרגעים הגדולים (ולא ב-VOD)

מצב משחק נוסף שמופיע לאחרונה במספר משחקי ספורט, הוא מצב שחזור סיטואציות. מצב ה"רגעים הגדולים" מכניס את השחקן לסיטואציות שונות במהלך משחקים, ומאתגר אותו לשנות את התוצאה, בין אם מדובר בהבקעת שער בדקות האחרונות, דרך שמירה על שער נקי, ועד לעצירת פנדל. אם לומר את האמת, דיי נהניתי מהמצב הזה, היכולת להיכנס לעשרות משחקים מהמוקדמות (ואף למשחקים נבחרים מהמונדיאל הקודם), בהחלט גרמה לי לטעום נבחרות שבחיים לא הייתי משחק איתן.

 

  • עוד ב-Games.co.il: למי קראת נטאל? קראו לי קינקט

 

מצאתי שנבחרות כמו שבדיה, רוסיה ואפילו דרום קוריאה, הן נבחרות שכיף לשחק איתן. הביקורת היחידה שיש לי על מצב ה"רגעים הגדולים", הוא שאין משקל למשחק ברמות הקושי השונות, למעשה אם תסיימו את האתגרים ברמת קושי מתקדמת, לא תקבלו שום בונוס וזה חבל.

 

סיכום

למרות שמדובר במשחק עונתי שבעוד מספר חודשים, לא יהיה רלוונטי לחלק ניכר מהשחקנים, אני חייב להמליץ בחום על גרסת הגביע העולמי של פיפא. מדובר לפי דעתי במשחק הכדורגל הכי מושקע שנראה בשנים האחרונות, הן ברמת הפרזנטציה, הן ברמת הנבחרות הרבות, והן בזכות התמיכה באינטרנט (הן במשחק, והן בתוכן להורדה). אני חושב שהמשך בדרך הזאת, יכניס את סדרת משחקי פיפא אל דברי הימים של עולם המשחקים.

 

הביקורת פורסמה במקור באתר OGELive.net ומתפרסמת ברשות המחבר

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים