שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מחקר: כך נוצר הדימוי השלילי על חרדים וחילונים
    החוקרים יואל כהן ואורלי צרפתי בדקו את תפקיד התקשורת כ"גשר" בין חרדים וחילונים. הממצאים: בשני הצדדים התקשורת מתמקדת בסכסוכים ובכך מספקת דימוי שלילי על הקהילה המתוקשרת

    נטיית התקשורת להתמקד בסכסוכים יוצרת כיסוי סלקטיבי המספק בעיקר דימוי שלילי על הקהילה המתוקשרת – חרדית וחילונית כאחד - זו מסקנתם של החוקרים פרופ' יואל כהן ראש בית הספר לתקשורת במרכז האוניברסיטאי אריאל, וד"ר אורלי צרפתי, ראש מחלקה לתקשורת במכללת עמק יזראל, שבדקו את תפקיד התקשורת כ"גשר" ביצירת הבנה בין ישראלים חרדים וחילונים. המחקר יוצג בכנס הבינלאומי על תקשורת, דת ותרבות, שייערך ב-Ryerson University בטורונטו, באוגוסט.

     

    על-פי החוקרים, בדרך כלל רמת הידע של חרדים וחילונים זה על זה נמוכה. עבור ישראלים חילונים, המקור החשוב ביותר לתקשורת היא הטלוויזיה, עבור חרדים – העיתונים. התקשורת החילונית אינה פועלת כגשר פוטנציאלי, אלא מציגה השקפה חילונית דומיננטית. הדבר נכון גם ביחס לתקשורת החרדית. שתיהן מגבילות את הכיסוי שלהן על הקהילה האחרת. ממצאים אלה יוצגו על-ידי המחברים בעוד שמחקרים אודות הדת והתקשורת הקיפו את התקשורת החרדית (כהן, 2005; צרפתי 2009); ואת החשיבה היהודית אודות התקשורת (כהן 2001), לא נעשה מחקר על שאלת השפעת התקשורת על יחסי חילונים-חרדים. כדי למלא את החסר, ערכו החוקרים סקר בקרב 250 ישראלים - חרדים וחילונים - הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה (אוניברסיטאות/מכללות במקרה של החילונים, וישיבות במקרה של החרדים) כדי לבחון דפוסי מידע בקרב שתי הקהילות.

     

    הממצאים: 69% מן החרדים תיארו את רמת הידע שלהם על ישראלים חילונים כנמוכה ו-31% כגבוהה. 36% מן הישראלים החילונים דירגו את רמת הידע שלהם על חרדים כנמוכה ו-54% כגבוהה.

     

    מאיפה שואבים את הידע?

    נמצא שתקשורת ההמונים היא המקור העיקרי לידע אודות חרדים עבור 81% מן הישראלים החילונים, 46% מן החילונים אמרו שהטלוויזיה היא המקור העיקרי שלהם, ו-35% אמרו שהעיתונים הם המקור העיקרי שלהם. רק 7% ציינו את האינטרנט. ישראלים חילונים אינם קוראים עיתונים חרדיים בכלל, ומרבית החרדים (73%) אינם קוראים עיתונים חילוניים. ישראלים חילונים אינם מקשיבים לתחנות רדיו חרדיות בכלל, ורק 20% מן החרדים מקשיבים לתחנות רדיו חילוניות.

     

    כלי תקשורת ההמונים הם המקור העיקרי לידע על ישראלים חילונים עבור 40% מן החרדים. לעומת זאת, 60% מן החרדים אינם סומכים על כלי תקשורת ההמונים למידע אודות ישראלים חילונים.

     

    83% מן הישראלים החילונים תיארו את יחסיהם עם החרדים כ"בלתי ידידותיים". 44% מן הישראלים החילונים מאמינים שכלי התקשורת מעוותים את דימוי החרדים, אך 17% מן החרדים מאמינים שכלי התקשורת שלהם מעוותים את דימוי הישראלים החילונים.

     

    82% מן החרדים מאמינים שהתקשורת תורמת למתחים בין חילונים לחרדים. 62% מן הישראלים החילונים מאמינים שכל

    י התקשורת תורמים למתחים בין חילונים לחרדים. 67% מן הישראלים החילונים סבורים כי העיתונות מציגה כיסוי מאוזן יותר של מתחים עם חרדים מן הטלוויזיה. האינטרנט אינו מספק גשר פוטנציאלי בין ישראלים חרדים לחילונים: 92% מן הישראלים החילונים אינם נכנסים לאתרים חרדיים, ו-90% מן החרדים אינם נכנסים לאתרים חילוניים. אף כי התקשורת נתפסת על-ידי ישראלים חרדים וחילונים כמקור חשוב למידע כדי ללמוד על האחר, הרצון להרחבת הכיסוי התקשורתי כדי ללמוד על קבוצות אחרות נותר נמוך. למרות זאת, 45% מן הישראלים החילוניים רוצים שהתקשורת תרחיב את הכיסוי של החרדים, ו-37% מן החרדים רוצים שהתקשורת תרחיב את הכיסוי על ישראלים חילונים.

     

    "בעוד שהתקשורת משחקת תפקיד חשוב פוטנציאלית עבור שתי האוכלוסיות בהספקת מידע אודות האחר, בדרך כלל היא אינה ממלאת שום תפקיד כבונה-גשרים פוטנציאלית. במקום זאת, נטיית התקשורת להתמקד בסכסוכים יוצרת כיסוי סלקטיבי, המספק בעיקר דימוי שלילי על הקהילה האחרת", מסיקים החוקרים כהן וצרפתי.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    חילונים בשנקין
    צילום: מירי חסון
    חרדים מוחים
    צילום: מרק ניימן, לע"מ
    מומלצים