שתף קטע נבחר

משרד התחבורה נלחם בחלפים לא מקוריים

יפעיל מוקד טלפוני לדיווח על יבוא ו-או תיקון רכב בחלקים לא מתאימים, כדי שניתן יהיה לטפל בהם במהירות. במקביל, ועדת הכלכלה תדון היום (ב') באישור נוהל חדש לייבוא חלקי חילוף

משרד התחבורה יפעיל מוקד לדיווחי שמאים ומנהלי מוסכים, על תקלות בחלקי חילוף לא מקוריים, או התקנת חלקים שאינם תואמים. זאת כדי שניתן יהיה לטפל בהם בזמן אמת - כך עולה מנוהל חדש לגבי אישור חלקי חילוף לרכב, שיידון היום בוועדת הכלכלה של הכנסת. בדברי ההסבר לנוהל החדש, מציינים אנשי אגף הרכב במשרד התחבורה האחראים ליישומו, כי עד שנת 2020, מחצית משוק החלפים באירופה יכלול חלקי חילוף מקוריים, ואילו חציו השני יהיה חלקי חילוף חליפיים, המיוצרים על-ידי יצרנים עצמאיים".

 

 

מאחר שאין תקינה אירופית מחייבת בנושא חלקי מרכב, ומאחר שקיים רצון לוודא כי חלקי המרכב המיובאים יהיו ברמה גבוהה, ממליץ משרד התחבורה לקבוע קריטריונים מקצועיים, לפיהם יאושרו מפעלי יצור מהם ניתן יהיה לייבא חלפים - מפעלים בהם קיימת תקינה פנימית והליך בקרת איכות.

 

הנוהל החדש גובש בעקבות הסכם שהושג בוועדת הכלכלה עוד בחודש נובמבר 2009, ולפיו יבדוק משרד התחבורה מחדש את הנהלים שפרסם. תמורת זאת התחייבו יבואני החלפים, להסיר את העתירה שהגישו לבג"ץ נגד משרד התחבורה.

 

יבואני החלפים טענו בדיון כי בנוהל הקודם (07/07 ) שפרסם משרד התחבורה, נמצאו עיוותים טכניים המפלים באופן חד-משמעי לטובת יבואני הרכב, בעיקר עקב דרישת ההתאמה בין חלק תואם לחלק מקורי, באמצעות בדיקות שלא ניתן לעמוד בהן - לא מבחינה הנדסית, ולא יישומית.

 

יבואני החלפים מגדירים את הנוהל החדש כנוהל הוגן, מאוזן ולא מפלה, שגובש בהתייעצות עם כל הגורמים המקצועיים בתחום. עיקרי הנוהל:

  • תבוצע בדיקה של מפעלי יצרניות החלפים, ולא בדיקה של פריטים על-פי פרמטרים שלא מקובלים בעולם.
  • במסגרת הנוהל החדש, קיים מנגנון של טיפול מסודר בתלונות במידה ויתקבלו, אשר יבדקו על-ידי מכון התקנים.
  • על מנהלי מוסכים מוטלת אחריות להתקנת חלק חילוף מתאים לרכב, ובסמכותם שלא לאשר שימוש בחלפים שאינם מתאימים לפי חוות דעתם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יש לך תחליפי?
צילום: יחידת אתגר, משטרת ישראל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים