שתף קטע נבחר
צילום: ירון ברנר

אקוניס נגד המועצה לצרכנות – סיבוב שני

מפרוטוקול ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת נראה כי ח"כ אופיר אקוניס חיכה חצי שנה כדי לחזור ולהטיח במועצה לצרכנות מילים קשות. על הדרך למדנו איך לטעמו צריך להתייחס לנציגי ציבור. אקוניס: "איש ציבור נבחן בעשייה למען הציבור - לא בכתיבת מאמרים ולא בפטפטת סרק"

בראשית ינואר השנה פרסמנו כאן שבישיבה של ועדת הכלכלה של הכנסת באמצע דצמבר 2009 השתלח יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס, בעו"ד זאב פרידמן, היועץ המשפטי של המועצה הישראלית לצרכנות. במסגרת ויכוח על תיקון חוק הגנת הצרכן, שבו ייצג פרידמן את אינטרס הצרכנים בצורה מעוררת כבוד, החל ח"כ אקוניס לדבר אליו בצורה פוגעת, ובין השאר האשים את המועצה לצרכנות בכך שאם יתקבלו התיקונים בחוק שבהם תומכת המועצה, יגרום הדבר לפיטורי עובדים.

 

אקוניס, שבנקודה זו במפורש הגן על הסוחרים נוכח טענות עו"ד פרידמן כי קיימות תופעות של הטעיה מצידם של הסוחרים כלפי הצרכנים, היה רגוז ונסער באותה הישיבה. בכעסו אף פנה אל סגנית שר התמ"ת, אורית נוקד, שנכחה בדיון, ותמכה בגלוי בדבריו של פרידמן: "בבקשה, סגנית השר, תעשו חוקים רק להגנת הצרכן. החברות לא רשאיות לכלום, הן לא צריכות לפעול, צריך לשים עליהן שלשלאות, לחזור לכלכלה סובייטית וזה הכל".

 

עו"ד פרידמן נפגע מן ההשתלחות הזאת, ואמר לוועדה: "אני מזועזע". אולם נראה כי אקוניס לא חשב שהוא חוצה קו של התנהגות סבירה של חבר כנסת ויו"ר ועדה, והמשיך בשלו: "גם אני מזועזע, גם אני מזועזע. אי אפשר כל הזמן להטיל עליהם כבלים ושלשלאות ולבלום את הפעילות פה. אי אפשר, אי אפשר, עם כל הכבוד... די, באמת, יש גבול. מספיק, גם לא להידרדר".

 

היה תדרוך?

באותה כתבה מתחתי ביקורת על עצם עמדתו של ח"כ אקוניס כלפי הצרכנים, אך גם על צורת התייחסותו והתנהגותו כלפי נציג המועצה לצרכנות באותה ישיבה של ועדת הכלכלה של הכנסת. בסיום הכתבה ציינתי, כי טוב יעשה ח"כ אקוניס אם לא יחזור על התנהגות זו, לא כלפי נציגיה המסורים של המועצה לצרכנות ולא כלפי איש מהמגינים על הצרכנים, מכל ארגון צרכנים שהוא או מרשות ממשלתית או ציבורית אחרת. בכך יתרום גם לכבודה של הכנסת, שברגיל מתייחסת לכל אלו בכבוד הראוי.

 

אולם נראה כי אקוניס לא שמע לעצתי. בישיבה שהתקיימה ב-22 ביוני 2010 בוועדת הכלכלה של הכנסת שבראשותו נדונו התקנות בדבר האפשרות לבטל עסקה צרכנית ולהחזיר פריטים לחנות. עורכת דין מטעם הלשכה המשפטית של איגוד לשכות המסחר הביעה, מטֶבַע הדברים, חששות נוכח ניסוחים מסוימים בתקנות.

 

ח"כ אקוניס נחפז להרגיע אותה, וכך אמר לה: "עו"ד רבינוביץ', אקיים בדיוק את מה שאמרתי בתחילת הדיונים כאן, וגם במליאת הכנסת, וגם באמצעי התקשורת, שאנחנו נקיים כאן את הדיון הנוקב ביותר והיסודי ביותר ולא נגרום כאן עוול. אין לנו שום כוונה לגרום עוול".

 

לכאורה, דברים נכונים. גם במסגרת הגנה על האינטרסים של הצרכנים צריך להגן על אינטרסים לגיטימיים של סוחרים, ולא לקלוע אותם למצבים שיהיו בבחינת גזֵרה שלא יוכלו לעמוד בה. אולם, ככל הנראה היה זה רק מקפצה לח"כ אקוניס כדי להמשיך להכות במועצה לצרכנות.

 

"אתם מכירים אותי", אמר לעו"ד רבינוביץ. "היה לי בעניין הזה עימות גדול מאוד עם המועצה לצרכנות שתדרכה אחר כך את אחד מאמצעי התקשורת בצורה נבזית נגדי, נבזית מאוד, על כך שהגנתי כאן על כמה מן הסוחרים כאשר חשבתי שלא נכון... אין לי, וכך גם לחבר הכנסת כבל ולסגנית השר, שום כוונה לפגוע בכם ובשוק החופשי".

 

מנכ"ל המועצה לצרכנות, אהוד פלג, נכח בישיבה, והגיב מיד: "כבוד היושב ראש, אני חייב למחות. המועצה לצרכנות לא תדרכה אף אמצעי תקשורת בעקבות אותו דיון".

 

אקוניס המשיך: "אתה יכול למחות. יושבת לימינך הגברת שהשתתפה בדיון ההוא (וכיוון לעו"ד יעל כהן שוואט מהמועצה לצרכנות – י"א), והשתתף מטעמכם גם עורך דין נוסף (הכוונה לעו"ד זאב פרידמן – י"א), והם עשו את התדרוך הזה. לא נולדתי אתמול וכולנו יודעים מאין הגיע התדרוך בעקבות הוויכוח שהתנהל כאן".

 

עו"ד כהן שוואט, שלמעשה אקוניס האשים אותה בתדרוך העניין, השיבה לו: "הטענה הזאת פשוט שקרית. היא לא קשורה אלינו". ואקוניס בשלו: "זה ממש לא שקרי. אביא לך את הכתבה הזאת. שום דבר לא שקרי".

 

כהן שוואט ביקשה להדגיש ככל הנראה שבעידן הזה המידע מהכנסת שקוף וגלוי לעיני כל, ואמרה לו: "היא (הכוונה לכותבת שורות אלו – י"א) השתמשה בפרוטוקול, ועובדה שהיא הוציאה את הכתבה שבועיים לפחות אחרי הישיבה. היא לא קשורה אלינו".

 

הוסיף לדבריה אהוד פלג: "המועצה לצרכנות, ככל שאני אחראי לה, לא תדרכה אף עיתונאי, וגם לא את העיתונאית הזאת, לגבי אותו דיון".

 

אקוניס לא ויתר, וענה לשני נציגי המועצה לצרכנות: "אני יכול להביא לך את הדוקומנטציה, אבל לא נעסוק בזה עכשיו במליאת הוועדה".

 

חשוב לציין כי במהלך כל הדיון אקוניס לא הציג שום הוכחה לטענותיו נגד המועצה לצרכנות בדבר התדרוך.

 

והיום נלמד "מהו תדרוך"

האמת, כשקראתי שאקוניס האשים את אנשי המועצה לצרכנות בתדרוכי לגבי מה שקרה באותה ישיבה, לא ידעתי אם לצחוק או לבכות. על הדברים הראויים לבכי נרחיב מייד. ולצחוק תמיד טוב, אז הנה: האם ייתכן שח"כ אקוניס, שכמו כל הפוליטיקאים מכיר יש להניח את תופעת התדרוכים לעיתונאים - כשהדבר נוח לפוליטיקאים ומשרת אינטרסים שלהם - אינו מבין שיש גם דרכים אחרות?

 

אז אחרי החיוך, אני מודה ששמחתי להתוודע אולי לצורת החשיבה של פוליטיקאי. תמיד טוב להתוודע קצת יותר לאיך שחושבים אלו שחורצים את גורלנו בכל מיני עניינים חשובים.

 

אשר לעניין שראוי כי ימחה את החיוך הקודם, נראה שהוא כמעט מדבר בעדו. אקוניס, כך נראה, לא הפנים שני דברים חשובים במדינה דמוקרטית. האחד, שקיפותם של דיוני הכנסת בוועדות ובמליאה, והשני – חופש העיתונות.

 

שהרי ממה נפשו של אקוניס? הרי ידוע לו היטב שדיוני הוועדות מוקלטים ומתומללים לאחר מכן, ובתוך זמן לא רב לאחר מכן ניתן לקרוא את הפרוטוקולים המודפסים באתר הכנסת. כך שמי שרוצה לקרוא אותם ממש לא זקוק לשום תדרוך.

 

ובכלל, על איזו תדרוך הוא מדבר? האם כאשר עיתונאי מקבל מידע מדיוני ועדה החשופים לעיני כל באתר האינטרנט של הכנסת זה נחשב בעיניו תדרוך? ואם זה מה שהוא חושב, בואו נחזור לרגע של עברית. מילון אבן שושן מגדיר "תדרוך" כך: "מתן תדריך, נתינת הוראות לפעולה מסוימת". בעברית המודרנית נוספה למונח זה משמעות של מסירת מידע לעיתונאים.

 

ואם כך, לאיזה מונח מן השניים התכוון אקוניס. האם לכך שהמועצה לצרכנות נתנה הוראות לכותבת שורות אלו לעשות משהו, או לכך שהיא פשוט מסרה לה מידע? אם התכוון למשמעות הראשונה, לא זו בלבד שהעלה טענה אווילית, אלא כמעט עלב בעיתונאית, והציגהּ כמי שמקבלת הוראות מגוף שהיא מסקרת. ואם התכוון למשמעות השנייה, ירשה לי להזכיר לו את שקיפות הפרוטוקולים באתר הכנסת.

 

"אל תענה לי"

ח"כ אקוניס לא הסתפק במה שתיארנו עד כה, ולקראת סיום החלק הזה בוויכוח שהתקיים בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת פנה אל מנכ"ל המועצה לצרכנות ואמר לו: "עו"ד פלג, אתה יודע, שלא לדבר על ציטוטים ישירים שלך נגד יושב ראש הוועדה. גם לזה אתה מתכחש? תודה רבה. אל תענה לי".

 

לא זו בלבד שהוא המשיך להטיח האשמות, הוא גם השתמש בסמכותו כיו"ר הוועדה כדי לדבר לנציג הציבור בסגנון מחפיר לדעתי. "אל תענה לי" הוא מסוג האמירות שהיינו מצפים, אולי, מגננת כועסת המדברת אל ילד סורר, לא מחבר כנסת אל מנכ"ל חברה ממשלתית. זו אמירה שלדעתי בהקשר שבו נאמרה עשויה להעליב או להשפיל. הסגנון, לדעתי, מלמד לא מעט על המשתמש בו.

 

תגובת ח"כ אקוניס

יועץ התקשורת של יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, מסר בתגובה: "ח"כ אופיר אקוניס יוזם ומוביל את המהפכות הצרכניות החשובות והמשמעותיות ביותר בשנים האחרונות. קצרה היריעה מלפרט את הישגיו הרבים והחשובים של ח"כ אקוניס כיו"ר ועדת הכלכלה ולכן אפרט בקצרה אחדים מהם: החזר כספי ללקוח בגין ביטול עסקה, קיזוז ריבית החובה והזכות בחשבונות העו"ש, המשך נסיעה חינם בקטעים הדרומיים של כביש 6, מאבק להפחתת דמי הקישוריות, הכנסת מפעיל נוסף בשוק הסלולארי (המפעיל הוירטואלי) ועוד.

 

"ח"כ אקוניס מאמין בשוק חופשי המבוסס על מערכת איזונים בריאה בין הצורך להגן על ציבור הצרכנים בישראל לבין החופש של הסוחר לקיים משק מתקדם, בריא וחזק כמו המשק הישראלי. לא פעם הכריז ח"כ אקוניס כי הוא רואה עצמו כ'לוביסט של הצרכנים' וברוח זו מנהל את ועדת הכלכלה, מול לחצים של בעלי ההון ונציגיהם בכנסת.

 

"איש ציבור נבחן בעשייה למען הציבור - לא בכתיבת מאמרים ולא בפטפטת סרק. אין ספק שביקורת היא חשובה וחיונית – אך זאת כאשר היא עניינית ולא אישית. ח"כ אופיר אקוניס ישמח לארח את הגברת אונגר בוועדת הכלכלה ולהראות לה שבדרך המאוזנת והשפויה ניתן לקדם בפועל צרכנות נבונה! לא בסיסמאות, במעשים!".

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות ומנהלת פורום צרכנות ב-ynet

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ אופיר אקוניס יו"ר ועדת כלכלה
צילום: גיל יוחנן
מומלצים