שתף קטע נבחר
 

מאבטחים באל על התאגדו: "אין שכר על הטיסות"

240 עוזרי הקב"טים הקימו ועד והצטרפו להסתדרות. דורשים לשלם להם שעות נוספות על זמן הטיסות ולהפסיק את האיומים החוזרים בפיטורים המוניים: "אנחנו הילדים החורגים של אל על". מומחה לדיני עבודה: "לא לשלם על זמן טיסה זה לא חוקי"

טרנד ההתאגדות בוועדי עובדים ממשיך להתרחב: עוזרי הקב"טים באל על הקימו ועד עובדים. חברת התעופה מעסיקה 240 מאבטחים המוגדרים כ"עוזרי קציני ביטחון", המועסקים כעובדים ארעיים במשך שנים. במהלך סוף השבוע חתמו שליש מהם על בקשת הצטרפות להסתדרות, ולפי החוק, מספר החתימות מספיק כדי להכיר בהם כוועד עובדים. 

 

 

לטענתם העובדים שהתאגדו, הם סובלים מתנאי עבודה גרועים במיוחד ודורשים לקבל תנאי עבודה כמו אלה של עובדים זמניים אחרים בחברה.

 

גרוע מכך: העובדים, שרובם מאבטחים טיסות ואתרים של החברה ושל חברות טיסה נוספות בחו"ל, טוענים כי החברה אינה משלמת להם כאילו עבדו שמונה שעות ביום, ללא שעות נוספות, גם בימים שבהם הם טסים, ואף בטיסות טרנס-אטלנטיות לברזיל, האורכות כמעט יממה שלמה. העובדים טוענים כי החברה הסכימה לאחרונה להאריך את יום העבודה שלהם ל-10 שעות, אך לא מעבר לכך.

 

עורך הדין עמית גורביץ', מומחה לדיני עבודה, אמר ל-ynet: "יש בעיה בפיקוח על זמני עבודתו של עובד בחו"ל, אבל טיסה היא זמן עבודה, ועובד שמועסק בשכר שעתי אמור לקבל שכר על כל זמן הטיסה. במידה וחברה מעסיקה עובד בטיסה שאורכת זמן מסויים ומשלמת לו על פחות מכך, זוהי, לכאורה, עבירה על החוק".

 

עוד מוחים העובדים על ה"טקס" שהחברה מבצעת מדי שנה: לקראת סוף השנה ההנהלה מודיעה להם על פיטוריהם, בטענה שחוזה העבודה שלהם מוגדר מראש לשנה אחת. ועד העובדים של אל על מקים קול זעקה, והפיטורים ההמוניים מבוטלים - אבל בדרך, בהתאם ל"משל העז", העובדים גם 'שוכחים' מדרישתם להתקבל בחברה כעובדים מן המניין.

 

"עובדים שנים על שנים בשכר מינימום"

 "אנחנו בן חורג של אל על", אומר ל-ynet שלומי סלטון, פעיל בוועד שהקימו המאבטחים, "אנשים כאן עובדים שנים על שנים בשכר מינימום, ובנוסף, הם מלינים את השעות הנוספות. אני עובד כך שמונה שנים, והשכר שלי לא עלה, למעט בעדכוני שכר המינימום. יש עובדים שמנסים לפרנס כך משפחות. כשנודע לאל על שאנחנו רוצים שינוי, הם 'עשו טובה' והסכימו להאריך את יום העבודה בשעתיים. אפילו ימי חופש אנחנו לא מקבלים כמו שצריך".

 

"אנחנו לא דורשים הרבה, ולא מצפים לתנאים כמו אלה של העובדים הקבועים, אלא רק לקבל מה שמקבלים העובדים הזמניים האחרים", אומר סלטון, "אם הם מקבלים ביטוח שיניים, לדוגמא, גם לנו מגיע. וישפסיקו עם הנוהל של הפיטורים הפיקטיביים האלה כל שנה. זה לא משיג שום דבר, חוץ מלהוריד לנו את המוטיבציה".

 

"ההיענות הרבה של עוזרי הקב"טים להצטרף להסתדרות ולהקים ועד, למרות הקושי הלוגיסטי שכרוך בהתארגנות עובדים שפזורים ברחבי העולם, מעידה על ההבנה שיש בקרבנו שרק ביחד מלוכדים, נוכל להגיע לתוצאות", מסכם סלטון.

 

יו"ר אגף התאגדות עובדים בהסתדרות, שי תקן, שלח היום מכתב למנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, ובו בקשה לפתוח במו"מ על הסכם קיבוצי לעיגון תנאי העסקתם של עוזרי הקב"טים. "אני מקווה שהנהלת החברה תכיר במהרה בהתארגנות ותיכנס למו"מ על הסכם קיבוצי להסדרת העניינים העומדים על הפרק", אומר תקן.

 

באל על סירבו להגיב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים